Cyperus papyrus of haspan of een andere soort papyrus in het aquarium?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,843
Wie heeft er ervaring met Cyperus varianten in een aquarium? Welke variant zou zich daarvoor het beste lenen? Of zijn er andere planten die zich een beetje als riet gedragen en boven de waterlijn uitkomen? Ik heb Sterrengras of Dychromena colorata in een vaas met water staan, maar dat kan niet heel diep in het water. Heb natuurlijk een stek in mijn aquarium gezet, maar die is echt verdwenen.
 
Fijn eikenbladvaren groeide bij mij prachtig m’n bak uit. En alternanthera. Gewoon niet toppen maar laten groeien. Gaf ook hele leuke bloemetjes :)
 
Cyperus soorten kunnen goed mits flink belicht. Zelf heb ik Cyperus helferi gehad. Een mooie groen plant, lijkt wel wat op wat grover gras. Maar die werd, als ik het me goed herinner wel hoog maar de bladeren waren ook slap. Waardoor ze dus gaan drijven.
 
Eikenbladvaren vind ik erg mooi, zet ik op de lijst, dank je wel!
En Cyperus helferi heb ik gehad, maar wilde niet groeien bij mij. En die komt inderdaad niet boven water uit.
 
Dit is die plant die ik hierboven noemde. Ik kan de naam niet onthouden. Het lijkt me echt leuk om dit in een aquarium te hebben. Misschien ga ik de scaperstank opzetten voor deze. Moet alleen even een plek bedenken.
IMG_8276.jpeg
IMG_8275.jpeg
 
Deze meneer heeft geëxperimenteerd met een papyrus in een aquarium: https://www.tuncalik.com/2010/01/indoor-plants-for-water-purification-in-aquariums/
In deze blog raad hij hem aan, in een ander blog (waarin hij beschrijft hoe hij zijn aquarium opbouwt) schreef hij volgens mij dat het een heel sterk wortelende plant is waarvan de wortels de hele bak door gaan. Wel leuk om te lezen trouwens.
Ik vind papyrus ook heel mooi maar ben een beetje huiverig in hoeverre hij de hele bak over gaat nemen. Ik heb hem dus in mijn HOB filter gezet (heb mijn cartridges niet echt nodig omdat ik voor het filteren vooral de planten gebruik). Op een ander forum las ik iemand die hem in een pot heeft.
Tip: ik vond hem gewoon bij de vijverplanten. Daar vind je ook wel andere planten die je misschien uit kan proberen?

Jouw plant ziet er ook leuk uit. Als hij niet diep kan kun je misschien met stenen een hoger gedeelte maken? Dat heb ik ook gedaan zodat ik ook lagere planten een kans kan geven boven het water uit te groeien.
 
Deze meneer heeft geëxperimenteerd met een papyrus in een aquarium: https://www.tuncalik.com/2010/01/indoor-plants-for-water-purification-in-aquariums/
In deze blog raad hij hem aan, in een ander blog (waarin hij beschrijft hoe hij zijn aquarium opbouwt) schreef hij volgens mij dat het een heel sterk wortelende plant is waarvan de wortels de hele bak door gaan. Wel leuk om te lezen trouwens.
Ik vind papyrus ook heel mooi maar ben een beetje huiverig in hoeverre hij de hele bak over gaat nemen. Ik heb hem dus in mijn HOB filter gezet (heb mijn cartridges niet echt nodig omdat ik voor het filteren vooral de planten gebruik). Op een ander forum las ik iemand die hem in een pot heeft.
Tip: ik vond hem gewoon bij de vijverplanten. Daar vind je ook wel andere planten die je misschien uit kan proberen?

Jouw plant ziet er ook leuk uit. Als hij niet diep kan kun je misschien met stenen een hoger gedeelte maken? Dat heb ik ook gedaan zodat ik ook lagere planten een kans kan geven boven het water uit te groeien.
Ja, die ken ik, die link die je geeft. Deze pagina heb ik ook gelezen en hij heeft zo'n mooie open bak, daar heb je wel ruimte voor een papyrusplant. In mijn bak ben ik inderdaad bang dat hij heel snel te groot wordt, vandaar mijn vraag hier of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Ik heb nog niets gekocht, maar bij het tuincentrum heb ik zel wel zien staan inderdaad.
Ik overweeg om mijn plant, even terugkijken, Dychromena colorata of sterrengras in mijn scaperstankje te zetten omdat deze dus niet zo hoog wordt. Op een paar stenen aan de achterkant, zodat hij naar voren kan groeien. In de hoop dat het aan de voorkant te diep voor hem is en hij dus verder niet helemaal de boel overneemt. Maar ik heb nog geen plek en ben aan het klussen in huis, dus eigenlijk ook geen tijd. Maar ik hou het zeker in gedachten om dit een keer te doen in de hoop dat het er gaaf uit ziet, als een soort rietkraag/oeverbeplanting.
 
Kijk ook eens naar Schizostylis coccinea 'Major' of S. c. Mrs. Hegarty. Daar heb je ook nog een groot deel van het jaar bloemen van.
 
Bedankt, dat is echt een heel mooie plant! Ik kende deze nog niet, bedankt voor de tip! Ik lees volle zon, ik hoop dat een aquariumled voldoende is. :)
Kijk ook eens naar Schizostylis coccinea 'Major' of S. c. Mrs. Hegarty. Daar heb je ook nog een groot deel van het jaar bloemen van.
 
Dat zijn oeverplanten voor in de vijver, maar om boven een aquarium uit te laten groeien lijkt ie me prima geschikt. Voor nog meer ideeën kun je oeverplanten vijver googlen.
 
Ik heb nog wat planten gekocht bij het tuincentrum, ze staan nu in een waterdichte pot in de tuin. Ik kijk nu even hoe het gaat met het sterrengras (dychromena colorata). Het heeft nu in ieder geval meer wortels gekregen, dus het lijkt wel aan te slaan.
Ik vond nog twee andere planten die een beetje hetzelfde effect geven waar ik naar op zoek was, namelijk Echinodorus argentinensis en radicans. Geen grasachtige, maar wel mooi die stengels onder water.
Maar het kan zo maar zijn dat ik binnen nu en een paar weken alles omgooi, ik heb hout gekocht, kon het niet laten liggen, zo'n mooi stuk. Dus als ik de bak echt helemaal zat ben binnen nu en geen idee, gaat alles eruit en ga ik hem opnieuw inrichten. Het hout kan ook gewoon nog even naar zolder, het bederft niet ofzo. ;)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan