Cube Reef - World Citizen


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
upload_2018-8-1_21-13-17.png


Een nieuw heeeeeel langdradig dagboekje. Het is ook voorlopig meer een opbouw boekje. Het gaat nog echt wel lang duren voordat hier water te zien is, en normaal zou ik het ook nog niet beschrijven als er niet binnen een week of 2 water in komt, maar omdat ik zelf ook het overzicht kwijt raak maak ik dit log/dagboek voor mijzelf en voor die geïnteresseerd zijn.


upload_2018-8-1_21-15-21.png


upload_2018-7-28_11-38-48-png-png.png



upload_2018-7-27_22-51-23-png.png


De bovenstaande foto is wat ik dus uiteindelijk graag wil, en in de rest van de huiskamer komt dan nog 1 grote zeebak met daarnaast vrijwel niks. Maar dit zal pas in een volgend huis gaan zijn. Ik ben me heel langzaam aan het oriënteren naar een andere woning, en in dit topic zal ik alvast dit lage aquarium meubel met kubus gaan maken. De grote bak is dus helaas nog niet aan de orde


upload_2018-8-1_21-18-50.png


Na 2 jaar overwegen ga ik de knoop doorhakken en stop ik met een bank in de huiskamer. Ik vind banken op zich prima, maar ik hou van ruimte en licht en lucht, en in de standaard Nederlandse huiskamers vind ik banken vaak te groot. Ik mik hem er dus uit en we gaan voor een lekker relaxte stoel. In de foto zie je een Eames stoel, maar.... die is een tikje duur! We zoeken dus voorlopig wel een mooie stoel en als er ooit een Eames op mijn pad komt, pik ik hem mee.

Dit meubel met aquarium is een aanvulling op die zitplek. Ik moet dus een plekje hebben om mijn drinken weg te zetten, en afstandsbedieningen kwijt te kunnen.

Het word een strak modern wit meubel met een aquarium gedeelte en een opslag gedeelte. Alles onder het aquarium is gevuld met sump. Ik maak dan dat hele deel los van het gehele meubel. Het lange deel van het meubel waar geen aquarium op staat is straks dus een losse toevoeging. In dat deel komt wel nog aquarium materiaal dus dat zal direct gebouwd moeten worden.

Het meubel bouw ik op van vuren houten balken die ik met half verbindingen in elkaar zet. Ik overwoog om dit net als mijn andere meubel met hoekstukken, lijm en schroeven te doen... maar na wat lessen over houten frames en veel hulp online, kies ik voor half verbindingen, lijm en schroeven.


De afwerkingen aan de buitenkant is nog even de vraag. Het kan zijn dat ik zelf van MDF planken maak en hoogglans aflak, maar het kan ook zijn dat ik dit bij een keukenboer laat doen. Het moet er wel echt strak en professioneel uitzien. Dit meubel is straks haast het enigste wat in de huiskamer staat dus het moet wel in orde zijn.

giphy.gif


giphy.gif


Alle_eisen_die_ik_minstens_wil.png


We hebben nogal wat eisen aan het meubel. Ik word er zelf helemaal gek van want de ene eis helpt de andere weer omzeep, maar na heel wat wikken en wegen kom ik hier op uit


Halfverbindingen

Het meubel word dus van vuren hout gemaakt met half verbindingen. Na heel lang twijfelen ga ik dit toch eens proberen. Ik ben wat angstig voor de secuurheid die erin zit, maar als je het niet probeert dan leer je het nooit. Het idee hierachter is om zo veel mogelijk ruimte in het frame over te houden. Ik wil het hele meubel eigenlijk geen cm groter maken, maar dat betekend dat ik ook nergens een cm speling heb. Door alles met half verbindingen te doen hou je extra ruimte over.
Tevens zijn halfverbindingen erg sterk dus dat is mooi meegenomen.

upload_2018-8-1_21-25-32.png


Bakmaat 55x55x55 (l/b/h)

De bak heb ik al, maar ga ik uiteindelijk van Acryl na laten maken. De bak die ik nu heb kon ik gratis oppikken maar is natuurlijk niet meer in perfecte staat. De maat is echter wel perfect ,dus ik kan met deze bak alles meten en maken, en dan vervangen voor een acryl bak.
De bak heeft aan de achterkant een inkeping waar overflow buizen op komen. Ik heb dus geen standpijpen maar een overflow systeem. Dit omdat ik standpijpen niet mooi vind in zo een kleine bak.


upload_2018-8-1_22-2-44.png


Grote Sump

Sumpinhoud +/-100 Liter (dik 50% van het aquarium)
Ik hou van grote sumpen, en meer als dit kan ik niet kwijt. Onder het meubel heb ik exact genoeg ruimte om 2x een 60cm bakken kwijt te kunnen. Dit is dan ook echt op de cm nauwkeurig, dus ik heb niks aan speling.
Ik hou hier altijd het princiepen aan dat een druppel ranja in een glas water een ander effect heeft dan een druppel ranja in een emmer met water. Hoe meer water des te beter. 50% sump inhoud is een stelregel die ik er graag inhoud met zeewater.

upload_2018-8-1_21-47-24.png


Uittrekbare sumpen

Dit is een test. Ik ga de sumpen op planken met wielen zetten zodat ik ze uit het meubel kan trekken. Ik wil eens ervaren hoeveel gemak me dit oplevert. Ik hoop ooit een bak te bouwen waar dit elektrisch aangedreven is, dus kan hier eens gaan testen.
Tevens kan ik er ook niet echt onderuit want er is zo weinig ruimte onder het meubel dat mijn arm er al niet bij kan. Ik moet dus wel met uittrekbare sumpen werken omdat ik er anders niet bij kan.
In dit model dus lekker analoog met een plank en wielen.

upload_2018-8-1_21-46-3.png


De sump is opgebouwd uit 2 bakken. Althans, dat is het plan nu. Ik overweeg mijzelf uit te dagen en zelf een sump uit acryl te maken. Hier zit echter een kostenplaatje aan vast en ik moet eens kijken of me dit me waard is. De acryl versie zou dan net als een la onder een wasbak een U vorm hebben. Gezien dit bijna een geheel los project word, hou ik dat even in het achterhoofd. Ik maak het meubel zo dat ik voor beide opties kan gaan.

Hoe dan ook komen er een aantal vakken in de sump.

- Gafzak ruimte (die ik soms gebruik en soms niet)
Ik ben niet zo fan van gafzakken, maar soms zijn ze erg handig. Ik wil er een ruimte voor dus onder de overloop vanaf het aquarium zal een gafzakhouder komen.

- Skimmer ruimte

- Wierenfilter
Er komt een vak met wieren en steen. Ik noem het wierenfilter. Dit vak komt zo vol mogelijk.

- Opvoerpompvak

- Opvoed/kweekvak
Er moet een klein vakje komen waar ik iets in kwijt kan om te herstellen of om op te groeien. Het is geen quarantaine aangezien het aangesloten zit op het centrale watersysteem, maar een apart vakje is wel erg makkelijk. Ik had dit combineren met het wierenfilter, maar dan maak ik uitvangen veel lastiger dan nodig is.

- Osmose/doseer/koel vak
Onder het aquarium kan ik dit niet meer kwijt, dus in het overige deel van het meubel komt een ruimte met een koeler, osmose vat en een doseerpomp. Dit zijn toch allemaal dingen die simpel afgekoppeld kunnen worden, dus het is niet erg dat dit niet direct bij de sumpen zit. Ik wil voor alle 3 de dingen ook een soort van kliksysteem maken zodat ik bijvoorbeeld het doseersysteem als 1 geheel eruit kan halen.

Fullsize skimmer

Ik wil geen mini/nano skimmers. Ik heb enkel goede ervaringen met skimmers die op papier te groot zijn voor de bak. Ik ga voor 300% de capaciteit op papier. Als ik 100 liter water heb dan moet een skimmer geschikt zijn voor 300 liter op zijn lagere standen. In mijn theorie kun je niet genoeg skimmen, en gezien ik waarschijnlijk wel weer filterdieren wil is dit een harde eis.
Het gaat nog lastig worden om een skimmer te vinden die ook daadwerkelijk past. Ik overweeg dus om er zelf een exact op maat te maken. Een skimmer is niet ingewikkeld en ik heb dit al vaker gedaan. Tevens is het een heeeel stuk goedkoper als je naar grote skimmers gaat kijken.



HQI verlichting

Ik zweer erbij en blijf erbij.. Kan er niet meer over vertellen. Het gaat gewoon nog wat jaar duren voor ik naar LED ga. Voorlopig zal er dus een HQI lamp boven hangen die ik desnoods aanvul met een blauwe TL.

De lamp kom gefixeerd te hangen boven het meubel, en uiteraard zal er ergens koeling zijn. Ik wil iets of wat speelruimte hebben maar het lampje zelf zal denk ik rond de 17 cm boven het water hangen.


Af en aanvoer sump middels overloop

Ik heb heel veel met andere systemen gewerkt omdat ik geen gaten in bakken wil boren. Je kunt met PVC overloop systemen maken zonder gaten in je bak, maar in dit geval heb ik het geluk dat in mijn bak aan de achterkant een uitsparing zit. Ik kan daar dus een glasplaatje in lijmen met gaten. Als ik dat plaatje 10x verpest dan is er dus nog geen probleem. In de Acryl bak ga ik dat op dezelfde manier doen. Ik wil dus dat het stuk waar gaten in zitten vervangen kan worden. Bovenaan de waterstand loopt het water dus over in de buizen en zo skimm ik meteen een beetje het oppervlakte.

De tekening is niet precies zoals het gaat worden. Er zullen ook wat stukken flexibele slang bij zitten, zodat de alles droog en dus uittrekbaar is.

upload_2018-8-1_21-50-25.png


upload_2018-8-1_21-59-0.png


Opbouw van lichtkap verwijderbaar

Ik vind het altijd heel fijn werken als je alle het opbouwwerk kunt verwijderen. De lichtkap en de kast rondom het af en aanvoersysteem moet dus verwijderd kunnen worden. Werkruimte is erg duur de aquarium wereld en ik wil me daar geen moment aan irriteren. We een eis is dat de lamp zelf blijft hangen zodat ik gewoon licht heb als ik in de bak aan het werk ben. Er komt in deze wel een klein voer vakje boven in de kap.


upload_2018-8-1_21-32-21.png


Het is nogal een plan maar ik ga het rustig aan in fases bouwen. Ik hoef niet perse NU een zeeaquarium, ik heb er liever straks een die precies is zoals ik wil. Ik heb al lang gemerkt met zee dat een jaar uitstellen helemaal niks is. Ik wil het dus gefaseerd aanpakken.

- Frame meubel (aqua gedeelte)
- Frame lampenkap
- tijdelijke Afwerking frame en lampenkap
- Sump systeem
- Buizen systeem
- Overige deel van het meubel

Hout voor het frame heb ik al liggen en ook hoekstukken voor plekken waar ik half verbindingen niet voldoende vind. (ik heb teveel hoekstukken ja :) )

giphy-gif.gif


Ik ben nu wat aan het testen met half verbindingen om te kijken hoe me dat bevalt, en hoop dit weekend op mijn gemak de delen van het frame te maken. Als ik ergens begin te twijfelen aan iets kan ik daar rustig een week over nadenken. Verwacht dus echt voorlopig geen water! Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ik hem pas vul in het nieuwe huis, maar waarschijnlijk kan ik daar dan weer niet op wachten :D
De inhoud is nog niet bepaald, maar met een schuin oog kijkend naar de inrichting van mijn zoetbak zou je wel een hint kunnen vinden.

upload_2018-8-1_21-34-16.png


Nu dat was het voor vandaag. Ik hoop de eerste update ergens dit weekend te doen met mijn ervaring over half verbindingen. Ik ga op mijn gemak dan eens een hoop van die verbindingen zagen en een dezer weken in elkaar zetten. Geduld is een kernwoord in dit topic… dus updates zullen maar af en toen komen.

Grtz World
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed en professioneel uit. En kubussen zijn altijd erg mooi.

Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je de bak van acryl laten maken? Als ik aan acryl denk, denk ik aan krassen, en in een relatief kleine bak met extreem veel stroming en zand...
 
Ik haak even aan om dit te kunnen volgen. Net als je andere topic hou ik wel van een beetje trage actie. Ziet er weer heel goed uit!

Welkom :)

Ziet er goed en professioneel uit. En kubussen zijn altijd erg mooi.

Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je de bak van acryl laten maken? Als ik aan acryl denk, denk ik aan krassen, en in een relatief kleine bak met extreem veel stroming en zand...

Ik vind het mooier... dus ik ga het hier gebruiken en als er een kras in zit... dan zit die erin. Ik ben er niet heel bang voor, als je maar altijd heel goed nadenkt wat je doet. Dat moet je vaak toch al met sommige zeedieren, dus ik durf het wel aan. Met een Acryl bak moet je gewoon altijd 2 minuten stil gaan staan en nadenken wat je precies aan je bak gaat doen. Als dat plan tegenvalt moet je meteen loslaten en opnieuw gaan nadenken. Dat is wel een uitdaging toch :D
 
Zoals ik reeds eerder zei, hier is echt wel serieus over nagedacht hoor toppie tot hier toe succes ik volg.
 
Dank allen.

Ik ben nu een 3d model aan het maken wat 1:1 de werkelijkheid moet zijn. Dus incl half verbindingen ed. Hopelijk vanavond klaar.
 
upload_2018-8-2_22-28-59.png



Dit zal het eindontwerp zijn als ik niks meer verzin wat niet goed is :)...
(EDIT: ik heb al een klein foutje gezien)
(EDIT2: 2 fouten)

Alle maten staan er bij en zijn in dit ontwerp zo gemaakt dat ik maar 3 cm speling heb binnenin het meubel. Het kan echt niet meer kleiner!

Alle balken zijn 3x6 cm. Er zijn geen metalen hoekstukken gebruikt.
De verbindingen worden verlijmd met bruislijm en elk van 2/4 schroeven voorzien.



upload_2018-8-2_22-28-34.png





Om nog meer extra stevigheid te maken schroef ik op 3 zijdes de wanden er vast op. Rondom de plaat komen een 5/7 schroeven per zijde. De plaat word niet vastgelijmd. De schroeven moet ik dan dus plamuren en schuren :( bleh



upload_2018-8-2_22-33-13.png
 
Laatst bewerkt:
En wat als deze laatste poging ook niet goed is ?

Ik heb deze gister avond nog afgemaakt en het zwemt nu al een aantal uur door mijn hoofd zonder dat ik denk iets vergeten te zijn.

In dit nieuwe ontwerp heb ik middelste staande poot iets naar achteren verplaatst en een aantal halfverbindingen iets anders gemaakt zodat het makkelijk te maken is met een zaag en beitel.
Kwa maten is er niks veranderd.
 
Als je tevreden bent over je ontwerp dan mischien eens overwegen het uit te voeren in metaal/rvs geeft meer ruimte en wordt het niet zo grof en groot als met hout
 
Als je tevreden bent over je ontwerp dan mischien eens overwegen het uit te voeren in metaal/rvs geeft meer ruimte en wordt het niet zo grof en groot als met hout

Dit heb ik overwogen. En is de betere keus op alle fronten, maar ik ga het niet doen.
We hebben thuis alle lasaparaten die je kunt bedenken en mijn vader zou dit in een aantal uur prima in elkaar lassen. Maar ik ga toch voor hout omdat ik dit leuker vind. Kosten technisch scheelt het elkaar niet heel veel meer. Als ik lijm en schroeven meeneem en dat dan afweeg tegen metaal kosten (gratis lassen) dan scheelt het niet veel. Ik vind het echter makkelijker om met hout te werken. Ik kan hier straks naar hartenlust houders/klemmetjes/beugels en andere onzin tegenaan schroeven zonder moeite. Bij metaal is dit altijd lastig. Je moet dan boren en daar weer een buisje in tappen oid. Wellicht moet je zelfs weer gaan lassen terwijl je bak al vol staat. Ik kies dus voor hout om het enigsinds beheersbaar te houden voor wijzigingen. Stel dat ik een kabelgoot wil dan heb ik die bij Hout zo erin zitten, en bij metaal word dit een stuk lastiger.

Maaar... ik vind metaal eigenlijk wel fijner omdat het minder ruimte inneemt. Dit weegt alleen dus niet af tegen het gebruikersgemak van hout. Ik lever dan graag wat ruimte in.

Goed punt trouwens.
 
Overigens zijn die tekeningen in SketchUp gemaakt. Dit is gratis software en als je 3 youtube filmpjes kijkt dan kan iedereen dit. Het is echt serieus net lego , dus als je met lego iets kan bouwen dan kun je het ook met SketchUp.

Je moet echt NIET onder de indruk zijn van die 3d modellen... je moet gewoon youtube openen, 3 filmpjes kijken en het dan zelf gaan doen. Werkelijk ik meen het, het stelt NIKS voor.
 
Overigens zijn die tekeningen in SketchUp gemaakt. Dit is gratis software en als je 3 youtube filmpjes kijkt dan kan iedereen dit. Het is echt serieus net lego , dus als je met lego iets kan bouwen dan kun je het ook met SketchUp.

Je moet echt NIET onder de indruk zijn van die 3d modellen... je moet gewoon youtube openen, 3 filmpjes kijken en het dan zelf gaan doen. Werkelijk ik meen het, het stelt NIKS voor.
Echt poepsimpel alé.;)
 
upload_2018-8-5_12-20-45.png



Ik heb eens een balkje gemaakt op ware maat uit het ontwerp, en dat viel me dus helemaal niet tegen :).

Onderstaande is 1 van de dragers in het frame, en dit heeft me ongeveer een half uur gekost met meten, zagen en de beitel. Er moet nog 10 minuten schuurwerk overheen, en dan is het resultaat beter dan ik zelf had gehoopt.


Balkje 75 cm. Inkepingen zijn allemaal 3x3
upload_2018-8-5_12-19-51.png


upload_2018-8-5_12-19-28.png



Even grof met schuurpapier eroverheen en dit is een ideaal oppervlakte voor bruislijm.
upload_2018-8-5_12-19-34.png



Het is ook fijn dat het blokje wat je ergens uitzaagt weer perfect in het gat valt wat je ergens met de beitel uit steekt.

upload_2018-8-5_12-19-39.png
 
Status: Langzaam balkjes op maat aan het zagen.
Ik doe er 1 of 2 per avond. Dan blijft het nauwkeurig.



upload_2018-8-14_10-17-22.png
 
Goed bezig! Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen!

Die zijn er, maar dan meer dat ik opnieuw ga beginnen. Ik heb voor 17.50 aan hout in de container gegooid en ga het opnieuw doen.
Ik heb een deel frame gemaakt maar ben niet tevreden over de afwerking. Ik wil het iets meer nauwkeurig hebben. Ik heb een andere zaag geregeld, en ga op een andere manier meten, aftekenen en zagen. Na dit test frame heb ik heel veel geleerd en voor die 20 euro doe ik het liever opnieuw.

Ik ga dan ook voor geschaafd hout en iets dunner. Ik heb gemerkt dat 30x60mm vuren hout echt zwaar overkill is. Ik heb dan liever die ruimte er voor terug. Ik kan letterlijke elke centimeter gebruiken.

Ik weet gewoon dat het beter kan, dus ga morgen hout halen en zal een nieuwe update doen.
 
Je wilt het eindresultaat toch perfect hebben dus dan maakt het bedrag dat je kwijt bent aan nieuw hout ook niet uit op het geheel.
 
upload_2018-10-1_20-34-12.png



Oke dan, vandaag hout gehaald en meteen even doorgezet. Kost me een dag zweet en wat bloed, maar we zijn een heel eind.

Ik ben overgestapt naar een kapzaag en bijbehorende houder. Dit geeft veel meer precisie en ik kan er alles mee afstellen. Alle zaagsneden en inkepingen zijn met deze zaag gedaan.

upload_2018-10-1_20-27-47.png


upload_2018-10-1_20-27-55.png





Ik ben gestopt met het gebruiken van Pen of Potlood, want ... dan zie je allemaal strepen. Ik heb dus van een stukje aluminium een kraspen gemaakt. Er is aan 1 kant een schepte punt ingezaagd, de andere kant is vlak en zet je dus tegen je hoekmaat oid aan.

upload_2018-10-1_20-29-14.png


upload_2018-10-1_20-30-25.png





Ook heb ik een ding gemaakt waar ik de naam even niet van weet :), het is een klos met een schuifbare buis en een puntje. Je kunt dan makkelijk streepjes trekken en het midden van het hout bepalen

upload_2018-10-1_20-30-14.png


upload_2018-10-1_20-30-41.png





Nu aan het einde van de dag hebben we alle balkjes compleet, alles afgetekend en bijna alle zaagsnedes gemaakt. Enkel nog wat korte kanten. Morgen dus nog een uur zagen en dan denk ik de hele dag met de beitel aan de slag.

upload_2018-10-1_20-31-52.png
 

Thanks!

Vandaag heb ik alles eruit gebeiteld, en ben nu aan het vlakmaken. Ik wil het liefst dat elke halfverbinding echt exact vlak is. Dit kost me eigenlijk te veel tijd per verbinding maja... je wilt wat.
Ik vind het trouwens zo leuk dat ik de stoel die er komt te staan ook zelf ga maken. Weer een nieuwe hobby erbij :D Vandaag al weer 150 euro besteld aan schaven en beitels en scherpmaak gereedschap...

Ik hoop morgen klaar te zijn met de beitel en zal dan wat foto's maken.
 

Terug
Bovenaan