Crystal red met beschadigde voelsprieten en poten


Goed nieuws! Het beschadigde vrouwtje is vandaag verveld en heeft haar lange antennes weer terug! Ze zij nog niet helemaal zo lang als die van de anderen, maar ongeveer 2/3 daarvan denk ik. Het laatste stukje zal er dan de volgende vervelling wel bijkomen denk ik :)
 
Verdorie, toch te vroeg gejuicht.. Ze is al weer 1 antenne kwijt (zelfde korte stukje over wat ze eerst nog had) en de andere is ook al weer de helft kleiner. Ik kon wel zien waar het nieuwe stuk antenne begon, mogelijk dat dat net na het vervellen toch nog een zwak punt is geweest en opnieuw gebroken?

Er zijn nog steeds geen nieuwe garnalen die problemen hebben, de drie garnaaltjes met problemen lijken zich er nu niet anders door te gedragen en ook de kleintjes lijken het goed te doen (die hebben voor zover ik kan zien ook alle antennes en poten nog). Nog maar even een volgende vervelling afwachten dus..
 
Ik zou idd gewoon afwachten nu, omdat de rest het wel allemaal goed doet.
 
Update: het vrouwtje is 2 dagen geleden nogmaals vervelt en heeft haar voelsprieten terug! De vorige keer waren ze half terug en zag je nog duidelijk een verschil tussen het 'nieuwe' stukje en het kleine stukje wat nog over was nadat ze deze verloren was. Een dag later waren de nieuwe stukken verdwenen. Deze keer zien ze er mooi als één geheel uit, lijken de goede lengte en heeft ze ze dus nu al 2 dagen. :)

Het mannetje met de missende poten hinkt nog steeds rond, wel erg actief gelukkig. Lijkt zich er in ieder geval niet door te laten weerhouden. Hopen dat die snel zijn achterste loop poten weer terugkrijgt.

Het kleine mannetje wat dus qua groei achter blijft, is nu ook 1x verveld. Die had net als het vrouwtje de vorige keer ongeveer halve nieuwe voelsprieten, maar een dag later waren deze weer weg. Hopen dat het bij de volgende vervelling dus beter gaat. Deze eet wel, maar zoekt toch wel altijd de rustige plekjes op en blijft daar dan lang zitten en is minder actief dan de rest van de garnaaltjes. Ik maak me over deze nog een beetje zorgen, hoop echt dat die na deze vervelling ook een beetje gaat groeien.
 
Wel raar dat de delen weer verdwijnen als ze niet helemaal terugkomen zeg.
 
Ja ik denk dat het misgaat als ze net verveld zijn. Daar zal het probleem ook begonnen zijn. Zodra er vervellingen zijn, zijn de grote mannetjes nog steeds niet echt zachtzinnig naar elkaar en de zojuist vervelden. Ik heb begrepen dat ze in de dag na een vervelling nog erg kwetsbaar zijn. Ik hoop dat dat probleem zich oplost als de jonge garnaaltjes wat groter zijn en de groep daarmee wat meer in balans is.
 
Helaas.. Zojuist zag ik dat het mannetje dat achterbleef qua groei en geen lange voelsprieten meer had, het niet gehaald heeft. Zag eigenlijk al twee dagen dat die zich erg terugtrok, weinig van zijn plaats kwam en niet actief echt meer at. Zoals al eerder geschreven, heeft deze al een hele tijd een achterstand qua groei, en leek altijd wat langzamer / schuwer te zijn dan de rest. Laatste dagen daarom stofvoer gegeven in de bak in de hoop dat die dat wel zou pakken en nog wat zou aansterken, maar tevergeefs. Ik denk dat deze sinds het begin al erg veel moeite met vervellen heeft gehad en daardoor steeds zwakker geworden is. Is maar heel weinig gegroeid ook in de afgelopen 2,5 maand en heb ik sinds het begin al veel minder zien rondzwemmen dan de rest.

Kon verder weinig vreemds zien van wat ik aan ziektebeelden op internet gevonden heb. Was nog mooi op kleur, geen roze verkleuringen van ingewanden zoals op sommige foto's van bacteriële infecties te zien is en ook geen schimmel of parasieten kunnen zien. Wel een scheurtje aan de zijkant van het koppantser, lijkt me ook te duiden op vervellingsproblemen?


Het mannetje dat 1,5 poot mist is de laatste dagen ook wat schuwer dan voorheen. Zit op sommige momenten stil en wat verscholen, maar aan de andere kant soms ook wel actief, maar dat . Zwemt niet zo nauwkeurig (maakt een beetje een bocht), maar kan me voorstellen dat ze normaal bijsturen met de poten die die mist.

Het vrouwtje dat sinds begin deze week haar voelsprieten weer volledig terug heeft is nu weer een van de actiefste garnaaltjes in de bak. Lijkt er helemaal bovenop gekomen.

Verder nog steeds geen andere garnalen met problemen, ook alle kleintjes (die al aardig gegroeid zijn) hebben al hun voelsprieten en poten. De verklaring van een wilde/aggressieve paringsdrang van de mannen die net na de vervelling bij de wat zwakkeren uit de groep tot letsel geleid heeft lijkt mij dus nog steeds de meest logische?
 
Hopelijk blijft het met de rest goed gaan.
Misschien dat als de groep dalijk wat groter wordt, dat het dan beter gaat onderling.
 
Zelf heb ik niet echt ervaring ermee dat ze na het vervellen worden aangevallen en dan het hoekje omgaan. Maar ik zal ook even afkloppen;).
 
Helaas toch meer slecht nieuws. Van het weekend het mannetje met de beschadigde poten dood uit de bak gehaald nadat ik een paar dagen weg geweest was. Ik was er al bang voor, aangezien het lopen steeds schokkeriger / moeilijker ging en ie ook met zijn staart begon te 'knijpen', waar deze bij alle andere garnaaltjes er ontspannen / breed uitziet.

En om het nog vervelender te maken, het vrouwtje wat weer lekker actief is en waarvan de voelsprieten teruggekomen zijn, mist nu weer de helft van een van haar sprieten. En ik heb het nu over een dag of 2 zien verminderen. En dit keer is het zeker niet door agressie van andere garnalen na een vervelling geweest zoals ik tot nu toe dacht, maar eerst werd er een stukje 'week' en een dag later was dat stukje weg. Net alsof je een stengel van een plant ziet verslijmen. Ook lijkt het wit wat rozer te zijn dan anders (had altijd al een iets rozere tint dan bij de andere garnaaltjes, dus helemaal zeker weet ik het niet).
Het vrouwtje heeft ook eitjes, die lijken me ook wat roder van kleur dan bij de andere vrouwtjes met eitjes.

Inmiddels dus van de 3 die problemen hadden, twee dood en bij de derde is de aandoening weer terug. Mogelijk omdat het hebben van eitjes veel energie vraagt?
De twee eerdere slachtoffers die het dus niet gered hebben, hadden overigens geen zichtbare verkleuring of minder kleur dan anders.

Het vreemde maar fijne is dus nog steeds dat ik bij de andere garnaaltjes (zo'n 30 stuks inmiddels, waarvan de meeste halfwas) geen problemen zie. Maar voor hoe lang nog?

Echter dat het probleem nu weer terugkomt geeft toch wel aan dat ze iets onder de leden hebben denk ik. Ik wil eigenlijk niet met lede ogen aanzien dat dit garnaaltje ook aan zijn einde komt en over een paar weken blijkt dat de rest van de garnalen toch ook besmet geraakt is en er dan nog veel meer problemen zijn.

Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over ziekten bij garnalen, maar ik kom nergens een beschrijving tegen die voldoet aan wat ik tot nu toe gezien heb. Ik denk dat iets bacterieels het meest voor de hand ligt (ik zie geen parasieten of schimmels). Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
 
Ik heb gelezen dat anderen garnalen behandeld hebben met zowel Baktopur (Sera) als Bactyfec (Colombo) bij andere aandoendingen.

Bactyfec lijkt mij iets minder heftig / iets vriendelijker dan Baktopur en hiervan wordt in de bijsluiter ook aangegeven dat het voor zover bekend geen probleem is voor garnalen en slakken.Wat ik teruglees zo hier en daar is dat hier Enrofloxacine als werkzame stof in verwerkt is.

Die stof wordt in dit topic over garnalen ziekten en aandoeningen (https://skfaquatics.com/forum/topic/5052-shrimp-diseases-and-diagnosis/) ook genoemd als middel dat kan helpen bij 'muscular necrosis'. Nu heb ik die melkwitte verkleuring niet gezien, maar ik zie dus wel poten / voelsprieten die verdwijnen (afsterven?), waar ze in eerste instantie nog weinig last van lijken te hebben, maar dat de garnaaltjes uiteindelijk minder actief worden en moeilijker/minder gaan bewegen en niet al te lang daarna vervolgens doodgaan.

Tenzij jullie nog andere goede tips hebben, ga ik denk ik behandelen met Bactyfec, in de hoop verdere problemen bij andere garnaaltjes in de toekomst te voorkomen en hopelijk dit vrouwtje nog te genezen.
 
Ik lees hier https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/medicijnen/furanol wel dat dit ook inwendige bacteriële infecties behandelt, waar de bijsluiter van Bactyfec aangeeft dat het alleen uitwendig werkt.

Zo te zien is de werkzame stof in JBL Furanol dezelfde als in Sera Baktopur Direct (niet de gewone Baktopur), namelijk Nifurpirinol. Schijnt goed te werken tegen porcelijnziekte, wat me qua verschijnselen hetzelfde lijkt als muscular necrosis, maar dus niet hetzelfde is als wat ik zie.

Wat zou het beste zijn?
 
Volgens mij is de Porceleinziekte erg moeilijk te bestrijden en het is mij enkele jaren gelden niet gelukt.
 
Mogelijk omdat het hebben van eitjes veel energie vraagt?

Vaak hoor je dat vrouwtjes na enkele malen eitjes te hebben gehad ook het loodje leggen jammer genoeg. Al had ik hier een Snow White die minimaal 7x eitjes heeft gedragen.
 
Bij de porseleinziekte moeten de garnalen echt wittig verkleuren en is altijd dodelijk, heb ik helaas gehad hier in een groepje.
De een na de ander valt dan om.
 
Ja die witte verkleuring zie ik dus niet, dus echt porceleinziekte is het niet lijkt me, maar ik denk dus wel iets bacterieels? Wat hopelijk dus nog wel te behandelen is?
 
Je zou eens een kuur met Furanol kunnen proberen.
 
Dank voor de tips!

Ik heb helaas gisteren weer een dood garnaaltje uit de bak moeten halen. Ditmaal een halfwas, zonder zichtbare problemen, en dus ook geen beschadigingen aan voelsprieten of poten.

Ik kon helaas geen JBL Furanol vinden. Maar wel Baktopur direct van Sera wat dezelfde werkzame stof moet hebben. Vanavond die dus doseren en hopen dat het gaat helpen!
 
Balen man,hopelijk slaat het aan!
 
Iemand die het toevallig op voorraad heeft?
Is sneller dan ergens bestellen en dan zit je met 20 tabletten op gescheept, kost zo'n 14= á 15= euro +/_ 75 cent per stuk
Als dat adres bekend is kan iedereen daar een paar tabletten bestellen plus porto, dan komt dat lid er ook weer van af.
 
Ik heb ooit een aantal potjes Furanol op voorraad gehad en heb toen idd aan verschillende leden pillen verstuurd.
Ging blijkbaar als een lopend vuurtje rond dat ik ze had,voelde me net een drugsdealer als ik dan weer de zoveelste bestelling aan het inpakken was! ;)
 
Ik las dat je ook plantenvoeding toevoegt, hier zou ik eens even helemaal mee stoppen.

Misschien is het niet de oorzaak, maar het is het proberen waard.
 
Net nog even de waterwaarden gemeten, kleine waterwissel gedaan en in de laatste 2 liter 1 tablet Baktopur direct opgelost en dit toegevoegd. Luchtsteentje erbij aangezet voor de zekerheid. Nu maar afwachten!
Tot nu toe in ieder geval geen vreemde reacties gezien op de medicatie. Maar ik ga ze goed in de gaten houden de komende dagen.

@herman46 De Baktopur direct hebben ze trouwens ook in kleine verpakkingen met 8 tabletten, dus dat is goed te overzien :)
 
@Sanneke80 Begin januari ben ik daar even mee gestopt, om te kijken of het iets uitmaakte. Denk voor een week of 2. In die weken ook vaker water ververst (om eventuele opgebouwde stoffen kwijt te raken). Behalve dat mijn planten dood gingen zag ik niet echt verschil eigenlijk in het gedrag of de conditie van de garnalen. Zou ik dit nog langer moeten proberen denk je?

Daarnaast doseer ik de laatste maanden eigenlijk alleen een klein beetje KNO3 (zodat de NO3 rond de 10-15 mg/l blijft) en 1 ml Profito per dag (1 dag in de week niet). Op netto een liter of 45. Dat zouden ze wel moeten kunnen hebben toch?
 
Ik heb wel eens vaker gehoord dat profito slacht is voor garnalen.
Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik gebruik zelf de producten van planted box die zijn in elk geval veilig.
 
Nog maar eens even een update, nu ruim een week verder en tot nu toe geen dode garnalen meer gehad. Verder heb ik het idee dat de garnalen mooier op kleur zijn en ze lijken ook actiever. Het vrouwtje met waarvan de voelsprieten weer aangetast waren, is in ieder geval niet verder achteruit gegaan. Verder lijkt ze wat dieper rood te hebben, waar het bij haar altijd wat valer was dan bij de rest. Maar misschien wil ik het ook wel te graag zien ;)
 
Ik heb wel eens vaker gehoord dat profito slacht is voor garnalen.
Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik gebruik zelf de producten van planted box die zijn in elk geval veilig.

Weet je ook de reden toevallig dat de producten van Planted Box veilig zijn? Vaak wordt namelijk bij plantenvoeding koper als boosdoener aangewezen, maar ook in de voeding van Planted Box zit koper. Zover ik kan zien zelfs in (iets) grotere hoeveelheden dan in Profito, terwijl de aanbevolen dosering gelijk is (10ml / 100l).

Ik zag in ieder geval dat Easy-Life zelf ook aangeeft dat de voeding veilig zou moeten zijn. Ook Shrimp Center (zie hier: http://www.shrimp-center.com/informatie/verzorging-garnalen/verzorging-aquariumplanten) lijkt er geen problemen mee te hebben, al geven zij aan de halve dosering te gebruiken.
 
Wat precies de maximum hoeveelheid koper mag zijn weet ik ook niet zo. Fabrikanten zetten natuurlijk altijd leuke kreten op hun producten en daar trek ik me weinig van aan.
Je leest wel dat er genoeg plantenvoeding gebruiken en in 1 bakje met de Sakura geef ik ook gewoon csm+b. Hier schijnen ze geen last van te hebben. Bij de bakjes met de TB geef ik niks.
 
Als je gewoon 100% zeker wil zijn kan je die middeltjes beter niet gebruiken maar is mijn persoonlijke mening.
Is ook niet noodzakelijk om te gebruiken want zijn genoeg planten die het prima doen zonder al die poespas.
 
Ik vind het gaaf om het uiterlijk van de bak een beetje aan te passen aan de natuurlijke leefomgeving van de garnalen en dat is best wel een rommeltje ipv een nette vol beplante bak :)
 

Terug
Bovenaan