Crystal red garnalen kweken


E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Mij lijkt het al een hele tijd leuk om garnalen te houden in mijn aquarium, maar helaas is het niet mogelijk om deze in mijn gezelschapsaquarium te zetten ivm mijn andere vissoorten. Nu wil ik een apart bak inrichten voor crystal red garnalen en deze garnalen kweken. Ik heb een bak van 60 x 30 x 40 cm. Heb deze nu ingericht met fijn zwart grind op de bodem, een sponsfilter, thermostaat, grote stenen en hout. Morgen ga ik naar de winkel om mos te halen en ik wil snelgroeiende planten erin. Zat te denken aan waterpest.

Ik heb al op verschillende websites informatie gelezen over deze garnalen. Toch wil ik vragen of jullie nog tips hebben bij het houden van deze garnalen. Ik wacht sowieso een maandje tot de bak helemaal ingedraaid is, voordat ik garnalen erin ga zetten.

Groetjes.
 
Het is wel van belang om je waterwaarden een beetje af te stemmen op de waarden van de kweker/winkel. De gewone cr is niet zoveel eisend verder en met wat mosjes en drijvertjes zijn ze al snel tevreden. Voer niet te royaal zou ik zeggen. Er is heel veel te vinden op Google over cr s;)
 
Is alleen mos en eventueel drijfplanten voldoende?
Was zelf aan het denken om ook wat waterpest erin te zetten om de waterwaardes onder controle te krijgen.
Temperatuur van de bak is 25 graden. Is dit niet aan de hoge kant voor waterpest?
 
Temp moet zeker niet hoger komen want ook in de zomer zal dat oplopen. Mos en drijvers zijn voldoende en er kan wat waterpest bij. dat waterpest even 4-5 dagen spoelen in een emmer met water en dit dagelijks verversen ivm gif op deze plant wat weleeens wordt gebruikt.
 
Zijn deze crystal reds redelijk makkelijk te kweken? Hoorde namelijk van iemand dat deze lastiger te kweken zijn dan bijvoorbeeld de rode garnalen.

Ik laat het aquarium 4 weken indraaien. Kan ik dan in een keer 10 garnalen erin zetten aangezien deze in een grote groep horen? Of kan ik beter eerst een paar en later nog een paar ivm nitriet.
 
CR kweken lang niet zo hard als Vuurtjes ( maar ze zijn wel mooier) als je de kans/mogelijkheid hebt ga dan voor 15 stuks en doe ze in één keer in je bak.
4 weken indraaien is goed maar zorg wel dat er wat "vervuiling" in de bak zit als voedsel voor je ze er in doet, b.v. een voedseltabletje goed fijn verkruimelen en/of wat Catappablad welke je een week van te voren er in hebt gestopt.
 
Ja ze zijn moeilijker dan de Vuurtjes maar de gewone lage gradatie cr valt verder nog wel mee. Maar inderdaad kweken Vuurtjes sneller. Als de waarden na 4 weken goed zijn dan moet je wel met minimaal 10 starten omdat het groepsdieren zijn.
 
Op onlineaquariumspullen.nl verkopen ze catappabladeren en garnalenvoer. Welk voer moet ik pakken voor CR?
 
Ze zijn gek op Moerbeiblad oftewel de Mullberry. Verder zou ik gewoon garnalenvoer voor ze nemen hoor.
 
Zelf heb ik van CSF en dan een paar soorten helemaal fijngemaakt en gemixt maar je kan ook 2 kleine potjes kopen en zo wat afwisselen.
 
Als het echt de bedoeling is om te "kweken", start dan in elk geval ipv met grind met een PH bodem .
Mijn advies ( alweer ;):sorry: ) leg niet de nadruk op het kweken dan gaat het 9 van de 10 keer fout . Ga lekker gewoon garnalen houden welke soort dan ook omdat je ze leuk vind . Dan komt het "kweken" vanzelf wel .
 
Maar als de garnalen op een hoge ph (leidingwater) zijn gekweekt en gehouden dan lijkt me een ph verlagende bodem niet echt handig.

Kweken gaat inderdaad vaak gewoon vanzelf.
 
Maar als de garnalen op een hoge ph (leidingwater) zijn gekweekt en gehouden dan lijkt me een ph verlagende bodem niet echt handig.

Kweken gaat inderdaad vaak gewoon vanzelf.

Ja de mijne zitten ook op leidingwater met hoge US ( 800 / 900+ ) wel PH van 5.5 / 6 , ook mijn taien en tibee's , maar als het je om het "kweken" gaat zoals ik begrijp . Ga het toch echt beter werken als ze op in elk geval een PH van max 7 zitten ....
 
Ik vind het ook gewoon leuk om ze te houden, dus het kweken komt inderdaad vanzelf wel :)

Vandaag heb ik plantjes en mos gekocht.
Is het verstandig om plantenvoeding en CO2 van het merk corbo erin te doen? Of kunnen de garnalen dat niet verdragen?
Ik wil voorkomen dat mijn planten kapot gaan.
 
Je kan er beter ook niet je op focussen want in de regel kweken alle garnalen wel vanzelf hoor. Wat dat betreft zijn het net konijnen.
 

Terug
Bovenaan