Craspedacusta sowerbii Zoetwaterkwal


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Naar aanleiding van het volgende artikel kwam het bij me naar boven of dit ooit in een aquarium is geprobeerd?

De Stentor - Zoetwaterkwal duikt weer op in Ganzendiep

Zoals in het artikel te lezen is zijn er weer zoetwaterkwalletjes in het Ganzendiep. Dit water ligt bij mij als het ware in de achtertuin, 2 minuten lopen en ik ben aan het water.

Zou het mogelijk zijn om deze kwalletjes te houden in een aquarium of zou het helemaal niks worden? Niet dat ik er belang bij heb maar het kan misschien wel interessant zijn.

Ik heb hier wel een topic gevonden op het forum over deze kwal maar dat is alweer 4 jaar geleden. Misschien dat er in de tussentijd wat meer over bekend is geworden?
 
Goedemorgen....

Heb je wel eens naar Tanked gekeken?
Daar hebben ze al een paar keer een kwallen bak gemaakt voor een klant..
grootste probleem bleek stroming te zijn...ze creeeren een soort mini wervelwind...van onder naar boven...aan beide kant...zodat de kwal kan blijven drijven....anders vallen ze op de bodem...en gebeurt er verder niks...dus IK zou me er niet aan wagen...ook al lijkt het een leuke uitdaging.

In dit filmpje is duidelijk een stroming te zien:


https://www.youtube.com/watch?v=MtVyCjS98sU



groet manfred
 
Ik heb inderdaad weleens naar Tanked gekeken, veel zoutwater wat ze daar doen geloof ik.

Is het zo dat ze een stroming van onder naar boven nodig hebben?
Het water hier in het Ganzendiep heeft een lichte stroming in het water. Misschien dat hier ook wel opwaartse stroming is maar dat zal minimaal zijn, misschien wel verschillen in stroming door obstakels en objecten in het water.

Eens in de zoveel jaar zien we die kwalletjes hier, een paar jaar geleden viel het voor het eerst op. Het heeft misschien ook met bepaalde temperaturen te maken.
Als ik tijd heb kan ik ze wel eens opzoeken en foto's proberen te maken.

Voor in een aquarium zou het inderdaad een mooie uitdaging zijn ja.
 
De kans dat het totaal niks wordt is natuurlijk heel erg aanwezig...en is het wel zoetwater en geen brakwater waar jij ze gezien hebt? Ik vind het altijd het zelfde als vorentjes vangen en die in een aquarium stoppen...ze horen er net niet in thuis zeg maar...maar goed...als je je zinnen er op gezet hebt....ik vind het prima :)
 
Het is 100% zoetwater hier.

Ik heb mijn zinnen er niet op gezet maar ik vroeg me af of zoiets mogelijk was in een aquarium.

Of iets wel of niet thuis hoort is naar mijn idee een persoonlijk iets en moet iedereen zelf weten. Waarom geen voorntjes als je er de ruimte voor hebt maar wel tal van andere tropische vissen? Maar goed dat is weer een heel ander iets.
 
Kwalletjes lijkt me wel wat speciaals. Maar wat eten die ? Waar kan je ze kopen, of zou je zelf vangen ?
Ik kijk ook af en toe eens naar Tanked. Idd veel zeewater, als ze dan al eens zoetwater doen, combineren ze vissen die echt niet passen. Ik vraag me vaak af hoe het gaat met de aquariums die ze ge�nstalleerd hebben. Ik zou graag die aquariums eens zien een half jaartje later.
 
Kwallen houden moet zeker kunnen doen ze in Blijdorp al jaren... In hoeverre het voor een gemiddelde hobyist haalbaar is is een andere vraag natuurlijk.
 
Aquariaan1967 zei:
De kans dat het totaal niks wordt is natuurlijk heel erg aanwezig...en is het wel zoetwater en geen brakwater waar jij ze gezien hebt? Ik vind het altijd het zelfde als vorentjes vangen en die in een aquarium stoppen...ze horen er net niet in thuis zeg maar...maar goed...als je je zinnen er op gezet hebt....ik vind het prima :)

vorentjes niet maar kardinaaltetra's wel? om maar een voorbeeld te noemen. beetje vreemd argument.

Ik denk ook dat dat het wel heel wat werk vereist om kwallen te houden. wat ze eten e.d. is wel achter te komen en te regelen. maar hoeveel ruimte ze nodig zijn en wat voor stroming zou ik niet weten.
 
Je kunt ze in leven houden maar dan heb je speciale bakken nodig die speciaal gemaakt zijn voor kwallen.
Denk niet dat de maker van dit onderwerp er nog iets aan heeft… is ondertussen al zo’n 9 jaar geleden namelijk. Ik heb dit zelf ook een aantal keer gedaan, dus is helemaal geen probleem!
 

Terug
Bovenaan