Cr garnalen gaan dood door de filter?


E

Etienne98

Guest
Hallo allemaal,

Het ging een tijdje goed, maar helaas gaan er weer veel (oudere) cr garnalen dood. De garnalen zijn denk ik zo’n 6 maanden oud.
Ik ververs 1 keer per 10 dagen zo’n 20% van het water. Dit doe ik met osmosewater. Ook voeg ik bee shrimp GH+ poeder toe, hs crusta chitin+ Ik maak de GH+ poeder aan tot 180 ppm (360 us). In de bak is het 21,5 graden.

Nu heb ik een vermoeden. Ik heb namelijk al een hele tijd de sponsfilter niet kunnen schoonmaken, omdat er veel garnalen opzitten. Vooral jonge garnaaltjes. Ik ben bang dat ik ze dood maak wanneer ik de sponsfilter van de wand af wil halen om hem schoon te maken. Iemand tips? Hoe kan ik dit schoon maken of zou er iets anders kunnen zijn?
 
Hoe is de doorstroming van je filter? Wat voor sponsfilter heb je? Heb je een foto?
 
Dat is weer jammer,wat zijn de rest van de waterwaarden?
Hier zitten de sponsen ook vaak vol met grote en kleine garnaaltjes maar die komen vanzelf los als je de spons uit de bak haalt hoor,desnoods heel voorzichtig een beetje heen en weer halen voor je de spons uit het water trekt.
 
Net als John ga ik ook de filter wat bewegen door het water en daarvoor wapper ik met de hand langs de filter. Dan gaan ze wel van je filter af hoor.

Kun je de waterwaarden hier ook posten en om welke gradatie gaat het hier? Zijn deze afkomstig van dezelfde waterwaarden?
 
Heb net de sponsfilter schoon gemaakt.
Ik weet wss waardoor ze dood gaan.
De temperatuur gaat snachts paar graden naar beneden. Heb nu een andere thermostaat erbij gehangen. Temperatuur was maar 19 graden.. overdag 21,5
Dat verklaart wss dat er garnalen dood gegaan zijn.. ben nu langzaam de temperatuur aan t ophogen
 
Hopelijk is dat de reden. En anders toch even het filter wat uitwapperen doe ik ook namelijk
 
Tjonge wat vervelend dat ze het niet goed doen.

Die temperatuurschommelingen zijn niet de reden dat je garnalen niet ouder worden dan 6 maanden.

Ik heb hier heel wat bakjes zonder verwarming.
Overdag kachel op 21, snachts op 18.
Dus bij in de bakjes is er ook wisseling in temperatuur.

Er moet een andere reden zijn.
Mijn gedachten gaan in de eerste plaats uit naar vervellingsproblemen.
Of problemen met hun pantser.

Kun je wat meer informatie en een foto van je bak geven?

Vooral de Ph Gh en Kh zijn van belang.

Een TDS van 180 ppm, vind ik zelf aan de lage kant.
Steeds als ik zag dat mijn garnalen problemen hadden had ik ook een lage TDS.
Zodra ik deze omhoog deed gingen de garnalen het binnen een paar weken weer heel goed doen.

Ik heb ze voortaan minimaal op 225 ppm zitten.
Misschien dat het anders is dan de tips die anderen geven of in de boeken staan.
 
Dat moet je toch maal 1,5 doen om de uS te berekenen? Ik zit op een uS van 280 dus ongeveer op dezelfde waarden.
225 is volgens mij rond de 340uS.

Ik vind dat nog steeds een ingewikkeld verhaal, waarom niet gewoon 1 soort waarde :stom:

Ik moet me er eens goed in verdiepen.

Heb zelf een meter die zowel de TDS (in ppm) als de EC (in us) meet.
Maar die waarde is gewoon met factor 2 vermenigvuldigd.

Maar net als jou lees ik soms ook dat de factor 1,5 of bijvoorbeeld 1,75 is. :stars:
 
Ben nu de waarden aan t meten.
GH is 9. Hoe kan dit zo hoog zijn??? Eerder was deze veel lager
Komt dit omdat ik veel GH+ poeder toevoeg?? Maar als ik dit niet doe, heb ik een nog lagere ppm waarde...

Ph is 6
KH is 2

Water net ververst.
Temperatuur 24 graden
202 ppm bij mij is t keer 1,5

Dan zit ik rond de waarde van de kweker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je gh+ gebruikt is 1 gh ongeveer 35 uS. 202 ppm is ongeveer 300 uS volgens mij dus dan kan een gh van 9 wel kloppen. 9x35 is 315 namelijk.
 
Wat ik hier bij mij zie is dat de oudere bakken die al langer draaien een veel hogere TDS hebben bij dezelfde Gh waarde als in de nieuwe bakken.

Terwijl er dezelfde bodem in zit en hetzelfde werd ververst met osmose water en Gh+ poeder.

In de nieuwe bakken ververs ik daarom voortaan altijd met een combinatie van Osmose en Kraanwater.
 
Is die hoge GH waarde een probleem aangezien ik op veel websites lees dat deze rond de 4-6 moet zitten?
 
Als je met deels kraanwater ververst dan zal de bodem eerder zijn uitgewerkt. Hier nog en stukje van Backplay:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
 
Als je met deels kraanwater ververst dan zal de bodem eerder zijn uitgewerkt. Hier nog en stukje van Backplay:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.

Bedankt.
Dus met andere woorden moet ik nu deels met kraanwater gaan verversen?

Wat kan ik dan het beste doen?
1. Osmosewater vermengen met GH+ poeder tot een ppm van 200. Vervolgens kraanwater in de emmer toevoegen, zodat het osmosewater en kraanwater zich vermengt en dit vervolgens in het aquarium schudden.
Of
2. Osmosewater vermengen met kraanwater. 50% osmose, 50% kraan. Vervolgens GH+ poeder toevoegen tot een ppm van 200 en dit in het aquarium schudden.

Groetjes
 
Zover ik van Backplay weet kun je beter met osmose verversen om de reden die hij aangaf. Anders krijg je een instabiele gh begrijp ik daaruit.
 
Zover ik van Backplay weet kun je beter met osmose verversen om de reden die hij aangaf. Anders krijg je een instabiele gh begrijp ik daaruit.

Dus toch geen kraanwater gebruiken?
Als ik nu met osmosewater blijf verversen, wat ik dus al deed, moet ik dan wel de GH+ poeder toevoegen, alleen met een lagere ppm waarde? Er gaan nog steeds iedere dag zo’n 3 garnalen dood, dus ik zal snel iets moeten veranderen
 
Ja je kan lezen volgens mij dat het beter is om met enkel osmose te verversen bij een ph verlagen de bodem. Ik zou de geleidbaarheid op hetzelfde peil brengen als war ze bij de kweker op zaten.
 
Oke, ik ben er eindelijk achtergekomen waarom die omrekenfactor de ene keer x2 is en de andere keer x1,56

Het hangt er van af uit welk land jouw meter komt!

  • USA 1 milliSiemens/cm (EC 1.0 or CF 10) = 500 ppm
  • European 1 milliSiemens/cm (EC 1.0 or CF 10) = 640 ppm
  • Australian 1 milliSiemens/cm (EC 1.0 or CF 10) = 700 ppm
Ik heb blijkbaar een amerikaanse meter, vandaar dat de EC waarde gewoon 2 maal de TDS waarde is.

Welke meter heb jij Etienne?
Ik heb deze:

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/meter-voor-hardheid-en-temperatuur-3-in-1.html
 
Het makkelijkste is om een meter te kopen die in uS aangeeft dus. Scheelt veel rekenwerk.
 
Ok, Backplay heeft hier ook eens uitgebreid op gereageerd maar ik weet niet meer waar.
 
Ik heb Crystal Red garnalen (gradatie A t/m S+)

Bij de kweker zaten deze garnalen op 50% leidingwater / 50% gefilterd regenwater.
De US waarde staat niet meer aangegeven op de website.
Ik ga de kweker hierover even mailen.
 
Ik het een TDS meter.
Ik weet niet van welk merk. Wel stond er duidelijk in de beschrijving beschreven dat ik de US waarde kon berekenen door de ppm keer 1,5 te vermenigvuldigen.
 
Ik heb de kweker gemaild met alle gegevens over mijn aquarium. Het enige wat ik terug krijg is dat mijn verhaal logisch en goed klinkt, maar volgens hem garnalensterfte helaas niet altijd te verklaren is. Hij geeft aan dat het vaak werkt om de bodem te vervangen voor een nieuwe. Hij zegt dat dit vaak helpt. Ik heb de PH verlagende bodem nog geen jaar erin... lijkt me sterk dat deze nu aan vervanging toe is. Ik zou niet eens weten hoe ik de bodem moet vervangen met zoveel garnalen erin...
 
Dat het soms niet te verklaren is klopt helemaal hoor. Ik heb ook al uitval gehad zonder een aanwijsbare reden. Als je waarden met de bodem niet veel anders zijn dan in het verleden lijkt me dat weinig van invloed. Ik gebruik de Enviroment bodem en die zit er al zo n 2 jaar in hier.

Ik denk dat een bodem vervangen alleen zinvol is als hij zn werk niet goed meer doet en de waarden dus niet in orde zijn.
 
Sterker nog, in de bakkies die mij al langer staan doen de garnaaltjes het het beste!

Heel zwaar irritant voor je dat de oorzaak niet duidelijk is.
 
Ik had wel een keer heel veel uitval. En dat bleek wel de bodem te zijn aangezien mijn ph boven de acht was ik heb dit twee keer gehad en ik hebnu enviroment er jn en het bakje draait beter dan ooit.

Maar ik zou inderdaad alleen de bodem vervangen als daar reden toe is.
 
Hoe kan je kh 2 zijn als je alleen gh+ toevoegt aan osmose? Wat doet de HS Aqua Crusta Chitin +?

Crystal reds hebben het liefst een gh van 5 a 6 en een kh van 0 icm een ph verlagende bodem .
De bodem buffert de ph dan.
Indien je geen ph verlagende bodem heb is kh weer wel van belang voor een stabiele ph.

Wat voor voer en hoe vaak geef je voer?
Wat zijn je andere waarden nitriet nitraat ammonia etc?
 

Terug
Bovenaan