cpo kreeft in 15 liter aquarium


S

steffie398

Guest
ik heb een 15 liter aquarium met een kempvis en 3 kardinaal tetras (waren er 5 maar twee zijn door het vast komen te zitten tussen stenen dood gegaan) omdat mijn kleine visjes tussen de stenen van mijn aquarium vat kwamen te zitten heb ik nu een gladdere ondergrond gemaakt die geschikt zou zijn voor cpo kreeftjes. ik zou er graag één willen. nu heb ik ergens gelezen dat ze minimaal 20 liter nodig hebben. maar is het dan echt zo erg als ik er maar eentje pak?
 
15 liters al te weinig voor wat je er nu in heb zitten.
Dus er nog wat bij stoppen is geen goed idee.
 
Dat bakje is echt te klein en 1 Betta zit al erg krap maar een cpo zou ik niet doen want die gaat waarschijnlijk aan de vinnen hangen en bijten.
 
ik heb een 15 liter aquarium met een kempvis en 3 kardinaal tetras (waren er 5 maar twee zijn door het vast komen te zitten tussen stenen dood gegaan) omdat mijn kleine visjes tussen de stenen van mijn aquarium vat kwamen te zitten heb ik nu een gladdere ondergrond gemaakt die geschikt zou zijn voor cpo kreeftjes. ik zou er graag één willen. nu heb ik ergens gelezen dat ze minimaal 20 liter nodig hebben. maar is het dan echt zo erg als ik er maar eentje pak?
Eigenlijk is 60 liter de minimum om vissen te houden. (met uitzondering van boraras etc. 35ltr.)
 
ik heb een biorb aquarium en daar zitten van die grove stenen bij. de tetras waren heel erg gestresst (ik denk door hoe ze in het tuincentrum behandeld zijn want daar lagen heel veel doden vissen in de aquariums) elke keer als ik het aquarium open deed vluchtte ze weg. hierdoor zijn er twee vast komen te zitten. dit probleem is nu opgelost. mijn aquarium is zeker niet te klein hoor. voor 4 hele kleine visjes is dit echt wel ruim voldoende plek. moeten jullie maar eens kijken hoe sommige mensen hun kempvissen behandelen. die hebben vaak nog geen 3 liter water, geen filter geen verwarming geen licht geen plantjes niks.
 
Dat is natuurlijk geen excuus om het zelf iets minder slecht te doen Steffie....
 
Beste Steffie een tetra hoort niet in zo n klein bakje maar minimaal in een 60 of nog liever een 80cm. Door je goed in te lezen kun je dat ontdekken;)
 
ik heb een biorb aquarium en daar zitten van die grove stenen bij. de tetras waren heel erg gestresst (ik denk door hoe ze in het tuincentrum behandeld zijn want daar lagen heel veel doden vissen in de aquariums) elke keer als ik het aquarium open deed vluchtte ze weg. hierdoor zijn er twee vast komen te zitten. dit probleem is nu opgelost. mijn aquarium is zeker niet te klein hoor. voor 4 hele kleine visjes is dit echt wel ruim voldoende plek. moeten jullie maar eens kijken hoe sommige mensen hun kempvissen behandelen. die hebben vaak nog geen 3 liter water, geen filter geen verwarming geen licht geen plantjes niks.

Als er in een winkel veel dode vissen liggen ga je daar toch zelf je vissen niet halen?

Ben bang dat niemand je mening gaat delen over dat je aquarium niet te klein zou zijn, en dat heeft dus een reden :)
 
ik heb niet veel keus dan daar vissen te halen. er is nergens in de buurt een winkel die vissen verkoopt en online bestellen kan met vissen niet...
 
ik heb me heel goed ingelezen op allerlei verschillende websites. daaruit geconcludeerd dat ik biorb een goed merk was aangezien dit mijn eerste aquarium is en het niet veel onderhoud nodig heeft. zo kan ik het een beetje leren. biorb heeft mij de informatie gegeven dat er maximaal 7 visjes in mogen ( ik heb er 4). ik vindt zelf dat mijn aquarium er goed uit ziet en dat alle visjes genoeg ruimte hebben. ik voel me niet heel erg welkom op dit forum. niemand geeft tips, iedereen kraakt mij een beetje af heb ik zo het gevoel. hierbij een foto van mijn aquarium. er zijn echter 2 dingen veranderd na het maken van deze foto. de grote bol aan de voorkant is eruit en vervangen door een echte mosbal en ik heb nog een echt plantje toegevoegd.

35533480_1602813463180927_2441194239212650496_n.jpg
 
ik heb niet veel keus dan daar vissen te halen. er is nergens in de buurt een winkel die vissen verkoopt en online bestellen kan met vissen niet...
ik zou er garnalen in houden, en verder eigenlijk niks. De beta is over te discusseren. Maar de tetra's zou ik terug brengen of naar een groter aquaria verplaatsen zo mogelijk.

Een biorob is eigenlijk niet geschikt voor vissen. Ik snap je helemaal, sommige mensen op het forum zeggen het nogal hard en dat kan erg vervelend zijn, maar ze hebben vaak wel gelijk.

Tetra's hebben een grote bak nodig van minimaal 60liter. Het zijn groepsvissen die liever in grote groepen leven. In zon kleine bak is er simpel niet genoeg zwemruimte en als ze dan bang worden heb je kans dat ze zichzelf dood zwemmen tussen de stenen. Omdat er niet genoeg ruimte is om te kunnen verstoppen of weg te zwemmen.
 
ik zou er garnalen in houden, en verder eigenlijk niks. De beta is over te discusseren. Maar de tetra's zou ik terug brengen of naar een groter aquaria verplaatsen zo mogelijk.

Een biorob is eigenlijk niet geschikt voor vissen. Ik snap je helemaal, sommige mensen op het forum zeggen het nogal hard en dat kan erg vervelend zijn, maar ze hebben vaak wel gelijk
hoezo is een biorb niet geschikt voor vissen? is toch gewoon een aquarium? heb op heel veel forums gelezen dat deze aquariums perfect zijn...
 
ik heb me heel goed ingelezen op allerlei verschillende websites. daaruit geconcludeerd dat ik biorb een goed merk was aangezien dit mijn eerste aquarium is en het niet veel onderhoud nodig heeft. zo kan ik het een beetje leren. biorb heeft mij de informatie gegeven dat er maximaal 7 visjes in mogen ( ik heb er 4). ik vindt zelf dat mijn aquarium er goed uit ziet en dat alle visjes genoeg ruimte hebben. ik voel me niet heel erg welkom op dit forum. niemand geeft tips, iedereen kraakt mij een beetje af heb ik zo het gevoel. hierbij een foto van mijn aquarium. er zijn echter 2 dingen veranderd na het maken van deze foto. de grote bol aan de voorkant is eruit en vervangen door een echte mosbal en ik heb nog een echt plantje toegevoegd.

Bekijk bijlage 252818


Volgens mij staan er hier al wel tips voor je hoor en als je even een berichtje aanmaakt in het subforum van mijn link zullen we je van harte welkom heten hier op het forum Steffie! ;)

https://www.aquaforum.nl/forums/voorstellen.20/
 
hoezo is een biorb niet geschikt voor vissen? is toch gewoon een aquarium? heb op heel veel forums gelezen dat deze aquariums perfect zijn...
Nou het is ten eerst heel klein. In zo'n kleine bak kunnen eigenlijk gewoon geen vissen. Ivm te weinig zwemruimte, te veel vervuiling, en daardoor een te wisselende samenstelling aan bacteriën.

Ik snap dat je je aangevallen voelt. Je dacht dat je goed bezig was en nu wordt je hier helemaal afgekraakt.
Maar de bak is echt te klein voor tetra's

Ik zou de tetra's echt wegbrengen, de betta houden. En dan kunnen we samen op het forum met de leden hier opnieuw beginnen en je helpen aan een goed bestand dieren in de biorob. Er zijn veel leuke garnalen om in zo'n bakje te stoppen:)
 
Nou het is ten eerst heel klein. In zo'n kleine bak kunnen eigenlijk gewoon geen vissen. Ivm te weinig zwemruimte, te veel vervuiling, en daardoor een te wisselende samenstelling aan bacteriën.

Ik snap dat je je aangevallen voelt. Je dacht dat je goed bezig was en nu wordt je hier helemaal afgekraakt.
Maar de bak is echt te klein voor tetra's
ik had juist gelezen dat tetras goed waren voor nano aquariums. dan moeten die maar weg. zijn er wel andere visjes die in mijn aquarium mogen? een leeg aquarium is zonde. en ik heb lang gespaard om dit aquarium te kunnen kopen dus wegdoen is geen optie.
 
Je hebt het over een x aantal visjes die erin zouden kunnen. Dus het maakt niet uit wat voor visjes? Een Sluierstaart kan ook niet in een bak van 60cm worden gehouden want ook die heeft dan veel te weinig ruimte.

Daarbij geef je aan dat we geen tips geven maar volgens mij zijn die wel gegeven in de vorm van adviezen dat dit niet in je bak thuishoort. Het zal van niemand de bedoeling zijn om je af te kraken maar we doen ons best om je ervan te overtuigen dat wat je in dit bakje hebt er niet in thuishoort. Als je op de naam van je visjes gaat zoeken dan zul je ook lezen dat die groter moeten worden gehuisvest.

http://www.vissenaquarium.nl/kardinaal-tetra/

Fouten hebben we allemaal gemaakt hoor en dat geeft ook niet zolang je er maar van leert;)
 
ik begrijp de adviesen wel maar ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. de visjes zitten er in. het aquarium is gekocht. als ik een nieuw aquarium zou kopen wat groot genoeg voor deze visse zou zijn. kan er dan wel een kreeftje bij?
 
@steffie398

Hey Steffie!

Dit forum bestaat uit veel aquarium fanaten, en die zullen snel dingen op of aanmerken, maar je bent van harte welkom hier. Ookal ontstaat er discussie... dat maakt allemaal verder niet uit.

Dus schrik niet van alle reacties.

Ik snap het ook wel. Een bio orb ziet er best mooi uit, en zie je vaak terug in design winkels. Daar is opzich mis mee. Uiteraard geven die het advies vanuit het oogpunt design en dat het er mooi uitziet. Daar is helemaal niks mis mee. Als je op het internet gaat zoeken naar die bakken dan kom je inderdaad een hele andere groep mensen tegen dan hier op dit forum.

Je zult dus inderdaad advies conflict krijgen. De adviesen die jij hebt gekregen zijn gericht op dat het er leuk uitziet en (snel) functioneert, maar op dit forum kijkt men daar heel anders tegenaan.

Ik vind dus dat je goed bezig bent. Je hebt je ingelezen en doet het volgens het boekje. In dit forum zul je echter het boekje moeten wegleggen omdat men hier fanatiek en helemaal volgens de regels zijn. :D

Dus nogmaals Welkom! Ik vind je bakje er heel leuk uitzien, maar inderdaad vanuit een vis oogpunt is het een beetje lastig.
 
Nadeel van dit bakje is ook een beetje de verhouding.
Daardoor word de zwemruimte ook beperkt.

Ik zou zoals eerder gezegd de beta houden die trouwens best mooi is.
En dan wat leuke dwerg garnalen erbij.
De Neocaridina zhanghjiajiensis White Pearl zijn erg leuk en redelijk betaalbaar.
Zie http://www.chrisgarnalenshop.nl/Dwerggarnalen.html.
 
Ik weet niet in hoeverre de bodem geschikt is voor kleine/jonge garnalen met deze grove bodembedekking. Ik ken deze bakjes verder niet echt goed en je moet er soms rekening mee houden dat sommige betta s wel een garnaal lusten dus zelf zou ik het bij de betta houden.
 
Ik weet niet in hoeverre de bodem geschikt is voor kleine/jonge garnalen met deze grove bodembedekking. Ik ken deze bakjes verder niet echt goed en je moet er soms rekening mee houden dat sommige betta s wel een garnaal lusten dus zelf zou ik het bij de betta houden.
de grove bodembedekking vond ik ook erg vervelend. ik heb hier platte stenen opgelegd. de bodem is nu vrij vlak. weet niet precies wat voor steen het is, heeft wat weg van leisteen. dus voor een kreeft/ garnaal zou dit (volgens mij) nu goed zijn
 
Nadeel van dit bakje is ook een beetje de verhouding.
Daardoor word de zwemruimte ook beperkt.

Ik zou zoals eerder gezegd de beta houden die trouwens best mooi is.
En dan wat leuke dwerg garnalen erbij.
De Neocaridina zhanghjiajiensis White Pearl zijn erg leuk en redelijk betaalbaar.
Zie http://www.chrisgarnalenshop.nl/Dwerggarnalen.html.
hoeveel van deze garnalen zou je dan minimaal moeten pakken? ik neem aan dat deze met soortgenoten moeten dan?
 
hoeveel van deze garnalen zou je dan minimaal moeten pakken? ik neem aan dat deze met soortgenoten moeten dan?
10 is denk een mooi aantal.
Ze kweken makkelijk en ja de betta zal een deel van de jongen weg werken maar ja dat is de natuur.
 
10 is denk een mooi aantal.
Ze kweken makkelijk en ja de betta zal een deel van de jongen weg werken maar ja dat is de natuur.
daar zal mijn aquarium dan ook wel te klein voor zijn toch? als er eiegnlijk niet eens tetras in mogen
 
Sommige Betta s pakken ook halfwas of volwassen garnalen dus dat is altijd een risico. Hier heeft een betta mijn laatste Citroentjes binnen 1 nacht opgegeten nadat ik deze had samengevoegd. Dat waren er 4 maar die waren snel weg maar dat hangt ook af van het karakter van je Betta.
 
daar zal mijn aquarium dan ook wel te klein voor zijn toch? als er eiegnlijk niet eens tetras in mogen

Garnalen kun je niet vergelijken met visjes. Je kan met gemak 5 garnalen houden per liter water. Ik heb hier nano s van 30 liter en soms zitten daar 200-300 garnaaltjes in.
 
daar zal mijn aquarium dan ook wel te klein voor zijn toch? als er eiegnlijk niet eens tetras in mogen
Er zit een heel verschil in kardinalen en garnalen.
Kardinalen willen zwemmen niet na 10 cm weer om moeten draaien.
Garnalen hebben een heel ander gedrag.
 
Ja dat is ook zo Dirk maar ja dan zul je de garnalen weer minder zien als je een betta hebt die zou gaan jagen. Maar ja je hebt er ook genoeg bij die de garnalen met rust laten.
 
als garnalen in zo'n klein aquarium mogen dan is dat voor mij een hele goede optie. daar komt bij dat ik ze ook nog eens heel leuk vind! mijn betta interesseert zich nergens voor. vind het niet erg als ik met mijn hand in het aquarium moet en hij bemoeit zich ook totaal niet met de rest van de vissen dus ik denk dat die combinatie wel moet lukken.
 

Terug
Bovenaan