Cpo dood aan het gaan??!!!


Y

Yorick!

Guest
Hallo

Ik heb dringend hulp nodig toen ik wakker werd zag ik dat alle vissen boven in de bak zaten en heel snel waren aan het ademen. Ook de cpo kreeftje was naar boven geklommen. Ik had meteen mijn water ververst en ging al stuk beter totdat ik mijn kreeftje op zijn zij zag liggen. Af en toe zie ik hem nog bewegen. Wat moet ik doen ???
 
Zoveel mogelijk verversen en je hebt denk ik teveel aan nitriet. Kun je de waterwaarden meten? Hoelang draait de bak en heb je iets gedaan aan onderhoudt of iets anders?
 
De bak draait al paar jaar. Net waterwaarden gemeten alles ziet er goed uit?
 
Wat kan ik doen?? Want dit ziet eruit als een langzame dood. Ik vermeld ook even dat er te veel vissen in zitten door jonkies van de platies. Deze zijn nu nog klein in de hoop dat ze worden opgegeten. Als ze groot zouden worden heb ik wel een nieuw te huis voor ze
 
Heb je nieuwe planten toegevoegd? en wat is je NH3/NH4?
Verversen is de enige optie overigens
 
Maar ik kan toch ook niet teveel verversen??
 
Heb geen nieuwe planten toegevoegd en die waarden kan ik niet meten met men stiks moet ik hem apart zetten?
 
Ik zie hem af en toe zijn lichaam samentrekken en uitstrekken. Voor de rest ligt hij smanegetrokken
 
Dus eigenlijk het enigste wat ik kan doen is afwachten in de hoop dat hij het overleeft?
 
Ik vrees van wel Yorick. De oorzaak is al niet duidelijk, laat staan dat er wondermiddeltjes bestaan voor het aquarium.

Wat was je NH3/4?
 
NH3/4 kan ik niet meten. Wel het chlorine pH KH GH nitriet en nitraat
 
Flink blijven verversen en niet aan het filter komen als het kan,wanneer heb je voor het laatst onderhoud aan het filter gedaan?
 
Is het normaal dat cpo zwakker is vergeleken met zijn grotere broers bijvoorbeeld florida kreeft ofso
 
Vanochtend heb ik de filter ververst in aquarium water het was nodig dat die werd schoongemaakt
 
Overbezetting,weinig circulatie van het filter en waarschijnlijk best warm water waardoor het zuurstofgehalte zakt.
Zonde,hopelijk overleeft de kreeft het!
 
Is het mischien beter om hem apart op kraanwater te zetten ?? Of mag dit echt niet
 
Mag niet is wat overdreven maar zorgt ook weer voor veel stress.
Hoeveel procent heb je nu in totaal ververst dan?
 
20% en nu pak ik om de zo veel tijd een bakje met water dat ik ververs
 
Je kan gewoon in 1 keer 50% verversen hoor!
 
Is dit niet slecht voor mijn andere vissen?
 
Je kan met een gerust hart een ruime 50% in 1 keer verversen dat maakt voor je bewoners niks uit.

Ik denk dat je probleem is veroorzaakt doordat je het filter heb schoongemaakt waardoor je dus een hele berg goede bacterien heb weggespoeld, watvoor filter is het?
 
Waarom zou dat slecht moeten zijn Yorick?
Zijn hier 3 mensen die dit adviseren...
 
Aquaflow 200
 
Ja ik durf met 99% zekerheid te stellen dat het je filter is, omdat hij zo klein is heb je totaal geen buffer als je de spons uitspoelt, eigenlijk zijn ditsoort filters nergens goed voor dan enkel voor nood als je niks anders hebt, hoe groot is je aquarium? qua cm?
 
60cm
 
Ja daar is dit filter compleet ongeschikt voor, kun je beter een extern filter nemen waar je dan wat verschillende filtermaterialen in kan doen, als je dan een spons uitspoelt vangt de rest van je filter de onbalans op
 
Ik heb deze filter zelf aangepast en ik filter alleen maar op bacteriën had de actieve kool eruit gehaald en verandert in een soort korrels waardoor er veel meer bacteriën in de filter zitte ik weet de naam niet meer van de korrels
 
Helaas mag ik geen externe filter van men ouders ivm lekken ze zijn daar heel streng op
 
Je hebt ook grotere intenre filters waar je meerdere materialen in kan stoppen, dit wat je nu hebt aan problemen zal je iedere keer krijgen als je filter schoongemaakt moet worden, en dat is toch ook niet leuk lijkt mij
 
Ik ga eerst kijken of men kreeftje het gaat redden en dan zal ik opzoek gaan naar een nieuwe filter. Ik heb dit probleem nog nooit gehad dit is eerste keer nu ik dit nieuw kreeftje erin heb.
 
Ik heb 2 aquaflow 200 kan ik ze er ook allebei in doen dan heb ik dubbele filter?
 
Ik draai diverse 60cm bakjes met de Aquaflow 100 en dat geeft geen problemen hoor. De 200 moet helemaal voldoende zijn. Lijkt me ook sterk dat zo kort na het schoonmaken van je filter deze verschijnselen zich openbaren wat eventueel nh3/4 of no2 moet zich wel eerst vormen en vaak is de bodem wel in staat om het (deels) op te vangen.
Ik spoel de sponzen van de 100 altijd lichtjes uit zodat er nog voldoende bacterien in blijven zitten. Ook heb ik ze in 2 delen geknipt en de ene keer spoel ik de bovenste spons uit en de andere keer de onderste.
 
Ik heb 2 aquaflow 200 kan ik ze er ook allebei in doen dan heb ik dubbele filter?

Tja, de oorzaak is voor mij nog niet helemaal duidelijk en is die 2e filter ingedraaid? Ik zou flink verversen in elk geval en als het kan de nh3/4 en/of no2 laten meten.
 

Terug
Bovenaan