Corydoras Sterbai kweek. Tips?


Y

Yigi

Guest
Hallo,

Ik heb vandaag een groepje Sterbai (8v, 4m) aangeschaft en in een 100x40x40 gestopt met wat planten, stenen, zand en een aquaflow 200. Ik zou graag deze soort willen kweken, en vroeg me af of iemand tips heeft om dit succesvol te laten verlopen.
 
Ideale verhouding zou 1v op 2m zijn. Gaat ook prima met 4m hoor. Ik zou ze eerst eens flink vet mesten. Dit kan je doen door middel van levend voer geven. (Rode mug schijnt goed te werken). Aan het einde temperatuur steeds langzamer omhoog tot een graad of 28-29 geloof ik. Daarna de helft water er uit halen, pomp stil zetten voor een dag en dan bijvullen met kouder (regen)water. Zet er nog een pompje extra op voor veel stroming en met volwassen vissen moet het dan wel lukken.
 
Eerst en vooral zien dat ze volwassen zijn, ik probeerde het ook altijd om me dan te realiseren dat ze niet volwassen waren.

Ik ga mee in algeneter zijn uitleg , maar wil nog even vertellen dat diepvriesvoer ook werkt, tubifex en rode muggenlarven zijn hiervoor het beste. Natuurlijk is leven nog altijd beter ;) .
Een luchtsteentje voor extra zuurstof werkt ook altijd bevorderend.
 
Thanks voor de uitleg! Ze zijn echter nog aardig schuw, dus het lijkt mij beter om een paar dagen te wachten totdat ze 'geacclimatiseerd' zijn aan de bak alvorens ik die truc met regenwater doe. Of is het normaal dat ze zo schuw zijn ( veel op de achtergrond en vluchtend bij elke trilling)?
 
Ze worden vanzelf rustiger. Zo hebben ze bij mij de gewoonte om 's avonds als het licht wat gedimd is en plekje te zoeken, liggend achter de voorruit. Ik kijk daar graag naar, mezelf afvragend wie er nu naar wie kijkt...
 
Klopt het trouwens dat de net-uitgekomen jongen te voeren zijn met artemia-eitjes?
 
Volgensmij moest dit met pas uitgekomen artemia. Zelf geen ervaring mee. Bruis steentje kan, maar geen noodzaak. Wel bij de eitjes doen zodat het niet verschimmeld. Je hebt ze dus nog maar een paar dagen, Zijn ze volwassen? Ik zou ze eerst een maandje lekker voeren en dan pas proberen te kweken, kans is klein dat ze nu gelijk eitjes gaan afzetten.
 
Ik heb ze als kweekgroepje van een hobbykweker gekocht. Daar zaten al eitjes in de bak, dus ik weet zeker dat ze al rijp zijn. Hij gaf me echter een bakje met artemia-eitjes mee voor de jongen en zei dat ik het direct zo aan ze kan voeren, maar ik vraag me af of ik het verkeerd begrepen heb aangezien het mij ook logisch lijkt dat de artemia eerst uit moet komen.
 
Een hobbykweker in vlaanderen toevallig?
 
heel eerlijk zou ik de vissen ook wat meer de tijd geven om te acclimatiseren.

zou zelf, en dat is meer uit gevoel. gewoon een maandje wachten voordat je een kweekpoging onderneemt.

een verhuizing kan voor sommige vissen toch wel aardig wat stress opleveren, als jij dan na een paar dagen alweer de temperatuur zwaar gaat opschroeven om het daarna met een regendouche weer snel af te laten koelen lijkt mij dat niet helemaal geweldig voor de beestjes. lijkt mij alleen maar ziekte bevorderend.

zoals ik al zei heb ik er geen ervaring mee, maar uit gevoel zou ik zeggen geef ze even wat langer de tijd om echt op hun gemak te komen.
 
Je geeft zelf aan dat ze nog aardig schuw zijn, dus ze zijn nog gestrest. Geef ze de tijd om tot rust en in goede kweekconditie te komen en dan niet een paar dagen maar een paar weken. Kweken kost een vis ook extra inspanning dus nog meer stress.
 
Sterbai groeit trouwens heel erg traag. Daarom zijn ze ook vrij duur. Een aeneus of paleatus van 3cm is veel jonger dan een sterbai van die afmeting.
 
Als je eenmaal eieren hebt kun je deze best met je vingers van het glas halen(dan heb je het minste kans dat ze kapot gaan),in een soep bakje of iets dergelijks zetten,met ong 3 cm water. Zorg dat het bakje op een plek staat met niet te veel licht(anders krijg je schimmel)je kan er ook voor kiezen om er een katappa blad in te steken tegen de schimmel. ze leven zo'n 2 dagen op hun dooierzak, daarna het best voeren met pas uitgekomen artemia of liquifry.

veel succes
 
Gister heb ik een 50% waterwisseling gedaan, en ze zijn vandaag al de hele dag bezig met eitjes leggen. Ik heb er nu al 80+ verzameld en in een drijvend (en afgesloten) bakje gedaan in het aquarium met een bruissteentje erin. Ik heb ze er echter met een pasje van het glas afgehaald omdat dit me de veiligste manier lijkt.
Nu maar hopen dat er niet al te veel beschimmelen:D
 
Moet ik trouwens het water in de bak met eitjes dagelijks verversen?
 
Super leuk dat je nu al eitjes hebt!!!

Wat voor drijvend bakje bedoel je?

Als het een helemaal dicht bakje is, moet je drie keer per dag het water verversen.
Je kunt er ook een catappablad inleggen wat kan helpen tegen schimmelvorming.

Bruissteentje is helemaal top!

Ik haal de eitjes er altijd met mijn vingers af, ik rol ze er als het ware af en houd er een visnetje onder om ze op te vangen (wel even de filter uitzetten, anders vliegen ze weg door de stroming ;) )
 
Super leuk dat je nu al eitjes hebt!!!

Wat voor drijvend bakje bedoel je?

Als het een helemaal dicht bakje is, moet je drie keer per dag het water verversen.
Je kunt er ook een catappablad inleggen wat kan helpen tegen schimmelvorming.

Bruissteentje is helemaal top!

Ik haal de eitjes er altijd met mijn vingers af, ik rol ze er als het ware af en houd er een visnetje onder om ze op te vangen (wel even de filter uitzetten, anders vliegen ze weg door de stroming ;) )


Dank voor je reactie. Het betreft een Tupperware bakje dat aan de oppervlakte drijft in het aquarium (zo blijft 'ie warm).

Moet ik het met kraanwater verversen of met water uit het aquarium zelf?

Ik heb er trouwens ook nog een aantal druppeltjes ESHA2000 in gedaan.
 
vanwaar de esha? zijn de eitjes ziek? :D

net als bij mensen, als het niet nodig is, vooral geen medicatie gebruiken.
 
Er zijn idd mensen die standaard esha erin doen.
En eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook een tijdje geprobeerd zonder resultaat, dus doe ik dat ook niet meer.

Ik ververs altijd met gewoon kraanwater.
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
 
Goed nieuws! Van de +-110 eieren zijn er rond de 100 uitgekomen vandaag:D
 
Leuk, gefeliciteerd!
 
Weet iemand trouwens of het nog noodzakelijk is om het bruissteentje erin te houden nu de eitjes uitgekomen zijn?
 
Weet iemand trouwens of het nog noodzakelijk is om het bruissteentje erin te houden nu de eitjes uitgekomen zijn?

Absoluut wel noodzakelijk!!!!

Wat super leuk dat je zoveel jongen hebt!
Op de vierde dag kan je beginnen met het voeren.
Blijf het water veel verversen.
 
Zou je de eitjes ook gewoon in je garnalenbakje kunnen doen of worden de eitjes dan opgegeten ?
 
Goed nieuws! Van de +-110 eieren zijn er rond de 100 uitgekomen vandaag:D
Hi Yigi, mocht je nog dit forum bezoeken, hoe is het verder gegaan met je C. sterbai kweek? En hebben anderen ervaring met het kweken van deze soort?
 
Sterbai groeit trouwens heel erg traag. Daarom zijn ze ook vrij duur. Een aeneus of paleatus van 3cm is veel jonger dan een sterbai van die afmeting.
Hoe kom je erbij dat ze langzaam groeien? Bij mij gaan ze kei hard!
 
Hoe kom je erbij dat ze langzaam groeien? Bij mij gaan ze kei hard!
In verhouding tot de aeneus en paleatus groeit een sterbai vrij traag.
 

Terug
Bovenaan