Corydoras panda

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door babysnake, 22 apr 2012.

View Users: View Users
  1. babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Corydoras panda
    • Nederlandse naam
      panda Corydoras
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      onder
    • Herkomst
      Zuid-Amerika (Peru)

_dsc0008.jpg

2. TS
    TS
    babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ze wonen hier nu meer dan 2 jaar in mijn 1m60. In het begin was mijn streefdoel een Z_A biotoop met veel hout, en werd de pH door filtering over turf op 6.5 gehouden. Met de tijd werd mijn aquarium steeds meer een plantenbak en is de pH iets gestegen. voor deze visjes maakt het schijnbaar niets uit, ze doen het even goed. De verwarming staat op 25�. Mijn aquarium bevat veel voorgrond beplanting, ze storen zich hier niet aan en wroeten hier handig tussendoor, toch word van het open gedeelte op de bodem dankbaar gebruikgemaakt.
      Ze hebben hier al samengewoond met dwergcichliden, tetra's, enkele meervallen (Ancistrus en Farlowella) Momenteel ziten er ook nog enkele jonge Gourami's in de bak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Door hun kleine formaat zijn deze vissen ideaal om in een grote school te houden, ik heb er momenteel 7 en de school word met 10 extra visjes uitgebreid, ze stellen elkaars gezelschap duidelijk op prijs en het is zeldzaam dat je er eentje apart door de bak ziet zwemmen. Veelal zwemmen ze in groepjes van 3a4 exemplaren maar ook liggen ze vaak met heel de school samen te genieten.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Deze visjes trekken zich niets aan van de medebewoners, en wroeten meestal in de aarde op zoek naar voedsel. Te grote medebewoners zou ik afraden.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Dit is een superleuk visje dat steeds voor beweging zorgt in het aquarium. Net na het in plaatsen kunnen ze erg druk over komen maar na een gewenningsperiode worden ze toch een pak rustiger. Corydoras vereisen een niet te hoge waterstand omdat ze steeds naar lucht moeten happen. Hoger dan 50cm zou ik het aquarium voor deze Kleine vissen dan ook niet kiezen.

3. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Maten aquarium: 110 x 55 x 60 = 300 liter, gezelschapsaquarium met redelijk wat planten.
      Medebewoners: Boraras brigittae, Rhnogobius duospilus, Trigonostigma hengeli, Trichogaster chuna, Carinotetraodon travancoricus en verschillende garnalensoorten. Ik ververs met leidingwater en de temperatuur zit ongeveer rond de 25 graden.
      Vredelievend visje die in groepjes door de bak scharrelt. Als een vrouwtje met eitjes zit wordt ze door verschillende mannetje achtervolgd om te paren.
      Rustig visje die zich niet echt bemoeid met andere bewoners.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Gezellige kudde koeien in de bak. Ze scharrelen lekker rond op zoek naar in de bodem levende beestjes en ander eetbaar spul. Zo af en toe schiet er eentje naar boven om lucht te happen en om de zoveel tijd zit er een vrouwtje met eitjes. Dan zwemt zo�n vrouwtje, achtervolgd door mannen, door de bak en op en neer tegen het glas. Hoewel ze niet echt in een grote school rondzwemmen zijn het wel groepsdieren die het leukste gedrag vertonen als ze in een grotere groep in de bak zitten.
      Ik heb deze visjes als makkelijke visjes ervaren die het al snel naar de zin hebben in een aquairum.

4. amberlizzy

amberlizzy

Lid geworden:
    22 okt 2007
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
      Ik had ze eerder in een bakje van 60 x30 , daarin ging het prima, maar sinds ik ze heb overgezet naar mijn meterbak [100x 50x 40 ] merk ik groot verschil in gedrag. Ze zijn veel doeniger dan in het kleine bakje.
      Ik hou ze op kraanwater, hier vrij hoge hardheid en hoge pH. Medebewoners; kardinalen en bijlzalmen en ook nog een groep corydoras trilineatus en garnalen, veel planten en wat hout.
      Ik heb ze gehouden op 21 graden maar ook op 24 graden, merk geen verschil in gedrag wat dat betreft
      Erg leuk gedrag.. leuker dan de trlineatussen, die zie ik nooit, de panda's zie ik altijd lekker rondscharrelen.
      Sinds ik ze groter heb gehuisvest merk ik wel dat ze ook groter zijn. Ze doen niet onder, qua forsheid , met de trilineatus
      Erg leuk gedrag, ze trekken zich echt nergens wat van aan en gaan gewoon hun gangetje, en laten iedereen met rust.
      In mijn ogen toch de leukste corydorassoort, misschien niet de mooiste, maar ik ben verliefd op ze.
      Ik hoor wel van mensen die ze niet zo sterk vinden, dat deel ik niet. Ik heb ze al lang en geen uitval gehad, en ook wel een toevalskweekje in de gezelschapsbak kunnen overhouden wat erg leuk was.

5. lollyXijsje

lollyXijsje

Lid geworden:
    13 mrt 2009
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )Ik heb ze een tijdje in mijn 80 cm bak gehad, gewoon op kraanwater rond de 24 graden. Verder zaten er goeramie's en vijfstreepbarbalen in.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).Ze scharrelde altijd gzellig rond op zoek naar wat lekkers. Erg leuk om te zien.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.Ze doen gewoon lekker hun eigen ding. Storen de andere vissen niet, en zijn ook niet aggresief.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)Erg leuke vis, die gezellig met soortgenoten rondscharrelt. Niet schuw en mooi om te zien.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.Ik heb nooit iets aan de kweek gedaan, bahalve afentoe met koud water verversen, en heb toch twee jonge panda's gehad, die volwassen zijn geworden, niet speciaal gevoerd enzo.

6. kellemes

kellemes

Lid geworden:
    8 dec 2012

5 x Corydoras Panda's.
      60x30 cm.. ongeveer 50 liter water.
      Veel planten, een brok drijfhout en een paar bladeren die ook kunnen dienen als schuilplek.
      leidingwater, kh=7, ph=7, temp=24,2
      Medebewoners: 10 x rasbora espei.
      Super sociale dieren.. trekken veel met elkaar op, alhoewel het per individu weer anders is.. 1 van de panda's fladdert heel veel alleen door het aquarium, over de blaadjes en ik zie hem zelfs veel scharrelen bij de drijfplantjes.
      Het valt me op dat panda's van gelijke grootte eerder met elkaar optrekken dan dat ze kleinere of grotere exemplaren opzoeken.
      Ze trekken zich niets aan van medebewoners, alsof ze geeneens ge�nteresseerd zijn.. zeer vredelievend dus.
      Super leuk gedrag, het is vooral dat wat ze boeiend maakt, ook al banjeren ze als groep door de bak, dan nog zie je allemaal individu'tjes met hun eigen typische gedrag en eigenaardigheden. Het is dan ook het gedrag wat ze dus zichtbaar maakt want qua uiterlijk springen ze niet zo in het oog. Het valt me op dat er kleurverschillen zijn, de ene is wat helderder wit/beige dan de andere, sommige zijn wat bruiner.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaringen met de kweek.
      Wel heb ik in 2 afzonderlijke gevallen 2 sterfgevallen gehad, maar alleen van hele jonge panda's en kort na de aanschaf.. Water was door 'De Rifwachter' goedgekeurd en ik heb ze rustig aan de waterwaardes laten wennen, en toch..
      Leert me toch dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn bij de aanschaf en het laten wennen van hele jonge panda's.

7. Prisci

Prisci

Lid geworden:
    26 okt 2012
    � Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
    Juwel Rekord 60 - 60x30x30 Ze zitten op leidingwater, rond de 25 graden. Als bodembedekking ligt er zand. Er ligt hout en steen in de bak en staan planten in. Welke planten wisselt; ik heb nog geen groene vingers ontwikkeld.
    Medebewoners: Neon Tetra's, Vuurgarnalen (sinds kort) Poel- en Posthoornslakken en Anentome Helena's.
    � Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Gezellig; ze zwemmen samen, "grazen" samen en racen soms achter elkaar aan.
    � Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Bij vlagen nieuwsgierig, dan wordt er een slak omver gewalsd (ben jij eten?) maar meestal worden de andere bewoners genegeerd.
    � Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
    Leuke vis, vrolijk en actief. Ik beaam wat hierboven al staat; in het begin waren ze hier ook wat drukker. Maar ook na onderhoud aan de bak zijn ze bij mij weer actiever.
    � Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
    Geen ervaring

8. Herbstnebel

Herbstnebel

Lid geworden:
    26 jan 2015
    � Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
    Juwel Vision 260 121x46x64, waterdiepte 49cm, zandbodem 1mm korrelgrootte, watertemperatuur fluctueert door wisselende kamertemperatuur en verlichting van 22�C tot 26�C op hele warme dagen. Gemiddelde temperatuur bedraagt 23,5�C. GH 8, KH 9, PH 7,5. 6 corydoras panda
    Medebewoners: Niet echt ideaal, maar voorlopig zwemmen en eten ze in vrede naast elkaar. 3 chinese moor sluiers en 1 common pleco (allen amper 10cm lang), 3 renslakken en 2 appelslakken.
    � Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Gezellig; ze zwemmen samen, "grazen" samen en zwemmen graag in de filter uitstroom, dit doen ze continue als een kind dat als maar weer de trap op rent om van de glijbaan te kunnen ritsen.
    � Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Ze zwemmen tijdens het eten mond aan mond met de sluiers al grondelend in het zand. Ook op en onder de pleco die dit allemaal maar laat gebeuren.
    � Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
    Leuke vis, vrolijk en actief. Ik beaam wat hierboven al staat.
    � Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
    Geen ervaring