Corydoras op zand en grind.


D

Dirk jan

Guest
Dus ik heb wat corydoras habrosus in mijn aquarium van 160liter. Nou heb ik 3/4 zand en dan een scheiding van lavasteen en aan de andere kant zwart grind wat je bij de intratuin kan halen, nu zitten de vissies meer aan de zand kant maar zullen ze voor zichzelf kiezen voor het zand of moet ik me zorgen maken over hun snorharen?
 
Je geeft zelf al aan dat ze meer aan de kant van het zand zitten dus lijkt me duidelijk maar grind hoeft niet gelijk voor problemen te zorgen hoor of het moet echt heel scherp zijn want dan bestaat de kans op beschadigingen met alle mogelijke gevolgen van dien bv.
 
Je geeft zelf al aan dat ze meer aan de kant van het zand zitten dus lijkt me duidelijk maar grind hoeft niet gelijk voor problemen te zorgen hoor of het moet echt heel scherp zijn want dan bestaat de kans op beschadigingen met alle mogelijke gevolgen van dien bv.

Dat dus
 
Ik heb zelf alleen maar 0.4-0.8 filterzand (Wildkamp) en zie mijn Habrosus nooit grondelen. Ook op de vorige bodem (JBL Sansibar Black 0.2-0.5mm) zag ik de habrosus nooit grondelen. In het verleden had ik de Aeneus en die grondelden zich een slag in de rondte in hetzelfde JBL Sansibar Black (soms tot voorbij de ogen). Lijkt me dus ook een beetje afhankelijk van de soort corydoras die je hebt.

Als het grind niet te scherp is zou ik me er niet al te druk om maken. Doe wat grind tussen je polsen en wrijf stevig. Als je dat kunt doen zonder in huilen uit te barsten dan zal het wel loslopen. Daarnaast lijkt het me vreemd als vissen iets bij zichzelf zouden doen wat ze moedwillig zou beschadigen (tenzij ze echt honger hebben wellicht)? Dus voer ze voldoende.
 
Ik heb die vraag flink zitten googlen, en eigenlijk zouden we het gewoon eens moeten testen. Met 4 soorten Cory en 4 soorten bodem.

In het wild leven ze op allerlei soorten bodems, maar je weet niet of ze specifiek ergens heen zwemmen om te eten. Althans, daar kan ik geen beelden oid van vinden.
Ik zit zelf op deze https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/bodemgrond/kristalkwartsgrind en dat is Korrelgrote 1 ot 2 mm. Ze geven wel aan dat het afgerond is dus ook bij Dennerle zijn ze van mening dat er potentieel gevaar is voor scherp grind.
Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar tot nu toe groeperen ze mooi en grazen ze over de bodem. Ze zitten ook echt met de voelsprieten tussen het grind.
Ik zal binnenkort filmen.
 
Ik heb zelf alleen maar 0.4-0.8 filterzand (Wildkamp) en zie mijn Habrosus nooit grondelen. Ook op de vorige bodem (JBL Sansibar Black 0.2-0.5mm) zag ik de habrosus nooit grondelen. In het verleden had ik de Aeneus en die grondelden zich een slag in de rondte in hetzelfde JBL Sansibar Black (soms tot voorbij de ogen). Lijkt me dus ook een beetje afhankelijk van de soort corydoras die je hebt.

Als het grind niet te scherp is zou ik me er niet al te druk om maken. Doe wat grind tussen je polsen en wrijf stevig. Als je dat kunt doen zonder in huilen uit te barsten dan zal het wel loslopen. Daarnaast lijkt het me vreemd als vissen iets bij zichzelf zouden doen wat ze moedwillig zou beschadigen (tenzij ze echt honger hebben wellicht)? Dus voer ze voldoende.

Hier gondelen de Corus ook niet zo vaak. Meestal tussen het voeren en enkele uren daarna wel en na een water wissel doen ze het ook vaak. Maar meestal zitten ze achter een brok hout of plant.
Ik heb ook een zandbodem en ik denk niet dat het kwaad kan. Mijn corrys zijn al 3 jaar en hebben nooit anders gedaan..

Als je wat activeren Corrys wil zal ik voor de 'Panda' gaan. Deze zijn gek op spelen met elkaar en gaan vaak actief met elkaar om.
 
Bedankt allemaal, het grind is behoorlijk scherp, maar ik verwacht ook wel dat ze zelf kiezen wat lekkerder is. Maar bij mij zodra ze de bodem raakten in mijn aquarium begonnen ze al met hun neus door het zand duwen of grondelen zoals jullie het noemen. Nu heb ik verder wat guppen 2 black mollys en wat garnalen, maar mijn guppen zitten veel stil aan de bovenkant van het water(lijkt erop alsof ze lucht happen) is dit normaal of?
 
maar mijn guppen zitten veel stil aan de bovenkant van het water(lijkt erop alsof ze lucht happen) is dit normaal of?

Nee dat klinkt niet normaal,heb je foto's of een filmpje van de guppen en wat zijn de waterwaarden?
 
Met zand heb je toch ook scherp zand en zand met een afgeronde korrel? Ik denk dat dit ook wel uitmaakt voor het welbehagen van de bodembewoners.
Mijn kuhli's scharrelen in ieder geval wel lekker op en door de zandbodem. Zeker nu ik ze een paar keer tubifex heb gevoerd die ze met veel 'geweld' uit de bodem graven en rukken. Wel een leuk gezicht.
 
Mijn cory’s hebben heel zacht zand ter beschikking en ze grondelen heel veel. Ik zie ook zand uit de kieuwen komen, dus ze gooien het er echt doorheen. Fijn dat je habrosus’ wat te kiezen hebben.
Dat van je guppen klinkt niet normaal! Waterwaarden en een foto zouden helpen in te schatten wat er aan de hand is.
 
Mijn cory’s hebben heel zacht zand ter beschikking en ze grondelen heel veel. Ik zie ook zand uit de kieuwen komen, dus ze gooien het er echt doorheen. Fijn dat je habrosus’ wat te kiezen hebben.
Dat van je guppen klinkt niet normaal! Waterwaarden en een foto zouden helpen in te schatten wat er aan de hand is.

Hmm. dat is me bij mij nog niet opgevallen dat het door de kieuwen komt. Is dat normaal/wenselijk. Ik moet ze nog een keer een avond in de gaten houden... dus wellicht doen ze dit ook. Maar als dat echt natuurlijk gedrag is vind ik dat het eerste meetbare feit om grind tegen zand af te zetten.
 
Volgens mij happen ze zand op en spoelen ze dat door hun kieuwen en halen er zo kleine voedseldeeltjes/kleine beestjes uit.
 
De grotere soorten grondelen inderdaad fanatiek in geschikt zand (en gaan er tot aan de ogen in waarbij het zand er via de kieuwdeksels weer uitkomt). Dat gedrag heb ik bij de habrosus (ook op keurig afgerond fijn zand van Wildkamp) nog nooit gezien. De Habrosus snuffelt wat over de bodem en wiebelt wel eens wat zand heen en weer. Maar met de kop erin geultjes maken... Heb ik alleen bij de grotere varianten (zoals in mijn geval de Aeneus) gezien.
 
Bedankt voor de reacties, mijn corys happen ook naar het zand en door de kieuwen weer naar buiten. De waterwaardes pas geleden laten checken geen nitriet, het lijkt er wel op dat ze naar luchtbelletjes happen op het water miss hebben ze soms gewoon honger. Ik ga het deel met het zwarte grind dicht laten groeien met dwerg naaldgras dus dan is dat opgelost.

Oh en ik heb zilverzand van een tuincentrum, om de zoveel tijd woel ik er heel voorzichtig in om stikken te voorkomen. Lijkt te werken voor mij. Ook erg mooi zand!
 

Grondelende corydora
 
En wat vind hij dan? niks. Ken je die dunne haarwormpjes? die dansen in de stroming? Nou, die moeten ze hebben.

Die kruipen terug in de bodem. dar gaan ze achteraan.
 
Mijn corydoras doen hetzelfde was alleen niet echt duidelijk, ik heb gemerkt dat de guppen vooral sochtends en rond avond eten boven het water zitten en lucht te happen ik denk dat dat het eetgeefpatroon van de oude eigenaar was(ze komen van marktplaats als me eerste visjes)
 

Terug
Bovenaan