Corydoras hyperactief


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
De laatste week zijn mijn Corydoras echt hyper actief. Ze zitten bijna de hele dag links en vliegen van boven naar beneden met z'n allen.

Is dit normaal?

 
Ik ben niet echt een cory kenner maar dit lijkt met stress gedrag? Heb je voldoende schuilplekken/schaduwplekken voor ze? Daar trekken ze zich graag terug.
 
Ik ben er ook een beetje bang voor. Er zijn voldoende schuilplekken. Voorheen lagen ze vaak onder het kienhout of achter wat stenen....
Ik kan nog wel zo'n halve bloempot proberen, mag dat een gewone van "oranje" bloempot zijn?
 
Ik ben er ook een beetje bang voor. Er zijn voldoende schuilplekken. Voorheen lagen ze vaak onder het kienhout of achter wat stenen....
Ik kan nog wel zo'n halve bloempot proberen, mag dat een gewone van "oranje" bloempot zijn?
Een terracotta bloempot is veilig voor vissen, voor garnalen weet ik niet.
Heb je drijvers in de bak? Dit dempt het licht behoorlijk, denk dat ze dat ook wel op prijs stellen
 
Het kan ook aan het weer liggen. Toevallig zijn mijn panda's op het moment ook heel actief.
Let er wel even op dat het niet zo is dat ze continue bij dat ene raam blijven. Want dan is het wel stress.
Heb je een totaal plaatje van je bak (een overzichtsfoto)?
 
Het is wel bij het ene raam....

In mijn handtekening vind je meerdere foto's. Maar hier een overzicht:

6IkGfFn43i_1u7hKDgAwYdSvWd8o_7Jk8vX0srbXg9L7GlPMyzESCCXYn6g?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Voorheen lagen ze veel onder het kienhout in het midden. Ze doen het nu een week, gisteren heb ik veel drijvers weg gehaald omdat het echt een dichte massa begon te worden. De plant links voor ging er bijna aan onderdoor. Maar toen deden ze het ook al. Er was eigenlijk niks veranderd. Twee weken geleden zijn er een overschot aan guppen uitgehaald, maar dat zou eerder rust moeten brengen dan stress lijkt mij.
 
Twee weken geleden zijn er een overschot aan guppen uitgehaald, maar dat zou eerder rust moeten brengen dan stress lijkt mij

Guppy kunnen voor de cory's dienen als ditherfish.
Dat betekent dat de guppy's als het ware kunnen aangeven dat het veilig is en als zij geen gevaar zien, dan voelen de cory's zich ook veilig.
Mogelijk is dit toch een oorzaak. Maar het kan ook totaal iets anders zijn.
Ik zou het even in de gaten houden.
 
Nou, Cory's paringseizoen is van januari tot maart....En dan spelen de hormoontjes op en racen de Cory's door je hele bak.....! Als je nu water wisselt en dan wat kouder (
2-3 *C) water terug doet, dan gaan ze ( mits gemengd natuurlijk) beslist over tot paringspogingen en ja, ze doen aan groepssex......:D:D:D
 
Grappig, wist niet dat ze een paringsseizoen hadden. Hopen dat het de oorzaak is dat ze als een malle tekeer gaan.
 
Dat en een verkeerde watersamenstelling ( Bv van zeer zacht zuur, naar hard alkalisch water) zonder waterbereider, die hun slijmhuid aantast, laat Cory's "racen".
Heb jij maar eens jeuk en je kunt je niet krabben, vergeet niet, dat Cory's geen schubben hebben alleen een slijmhuid en (been) pantserplaten.
Als je net nieuwe Cory's hebt dan kan de watersamenstelling ook de oorzaak zijn.
 
Ze zitten er vanaf mei in. Gisteren toevallig nog getest:

PH: 7.5
KH: 5
GH: 10
NO3: 25
NO2: 0
PO4: 0.5
 
Filmpje lijkt toch op een soort paringsdans
 
Na wat andere filmpjes te hebben gezien vermoed ik het ook. Dat scheelt :)

Voor de zekerheid alvast wat halve kokosnoten besteld, kan sowieso geen kwaad.
 
Mh, bij mij kweken ze gewoon in de bak en plakken de eitjes overal waar ze zin hebben...! Komen er af en toe een paar door de 1ste kritische maand, en zo blijft mijn bestand redelijk stabiel. De ene soort is daar wat makkelijker in dan de andere. Zou Cory's niet willen missen in mijn bak! Heb veel soorten al gehouden, mijn all-tim favoriet is en blijft de C. elegans....Die kun je leren om in je hand te komen liggen om te eten....Slimmeriken en ze kunnen nog knipogen ook nog!
 
Hahah klopt maar de meeste Cory's en Lnrs kunnen knipogen
 
Nou lekker dan, dat heb ik nog nooit gezien dat ze kunnen knipogen.
Toch maar wat meer met ze sjansen dan :juggle: :D
 

Terug
Bovenaan