Corydoras habrosus

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Tien, 23 apr 2012.

View Users: View Users
  1. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Wetenschappelijke naam
      Corydoras habrosus
    • Nederlandse naam
      --
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Zacht tot neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Onder
    • Herkomst
      Zuid Amerika � Colombia, Venezuela

habrosusjes.jpg

2. TS
    TS
    Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Maten aquarium: 110 x 55 x 60 = 300 liter, gezelschapsaquarium met redelijk wat planten.
      Medebewoners: Rhnogobius duospilus, Trigonostigma hengeli, Trichogaster chuna, Carinotetraodon travancoricus en verschillende garnalensoorten. Ik ververs met leidingwater en de temperatuur zit ongeveer rond de 25 graden.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Vredelievend visje die gezellig in groepjes rond scharrelen
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Het visje reageert niet of nauwelijks op andere vissen in het aquarium. Het gaat zijn eigen gang
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ik wilde graag een kleine Corydorassoort in het aquarium en heb toen ineens een grote groep van 25 visjes ingezet. Dit ging in het begin erg goed maar na een aantal weken gingen er om niet te achterhalen reden visjes dood. In de maanden erna zijn er ongeveer 15 van de 25 gestorven. De visjes die overbleven zijn de sterke vissen schijnbaar want die leven nu, na meer dan 2 jaar, nog steeds en hebben ook al een spontaan kweekje gehad in het aquarium. Ik zag ineens een stuk of 3 jonge dieren rond zwemmen.
      Ik ben van die grote uitval binnen een half jaar erg geschrokken en hoorde daarna van verschillende kanten dat anderen ook deze ervaring hadden. Dat is de reden waarom ik de groep niet meer aanvul maar de visjes die er zijn mogen lekker rond blijven scharrelen in de bak.
      Het is een mooi visje met het typische Corydoras gedrag. Zo af en toe schiet er eens 1 naar boven om lucht te happen en om de zoveel tijd zie je ze als het ware door de bak dansen wanneer er een vrouwtje met eitjes zit en de mannetjes natuurlijk allemaal gelijk met haar willen paren. In mijn redelijk dicht begroeide bak is het een beetje een schuw visje. Ze zijn meer achterin de bak onder de planten te vinden dan voorin de bak.

3. ArnoldVersluis

ArnoldVersluis

Lid geworden:
    7 jul 2011
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ik heb er nu nog 1 van de 10 die ik er ooit in gedaan had. Dit was een jaar geleden. Deze zaten in een rekord 600 60x30x35. Was meer een gezelschapsbak, wat steen, hout en redelijke beplanting. Medebewoners vuurgarnalen, guppen en vuurtetra's.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort)
      Sociaal zwemmen redelijk goed in een school. Onderling geen gevechten.
      Maakt zich niet druk om andere vissen, wat miscchien ook wel nadelig kan zijn.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Leuke vissen, maar naar mijn idee niet heel sterk. Ze kunnen naar mijn idee niet al te veel aan qua waterwaardes, maar het zijn echt leuke vissen.

4. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010

Ik houd ze in een Trofis colisa 1500 (150cm). Onverwarmd ('subtropisch') op kamertermperatuur.
      Bak is ingericht met veel planten, wat hout, wat stenen en filterzand als bodem.
      Techniek: T5 verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
      Medebewoners: vissen: Epiplatys annulatus, Heterandria formosa, Pethia aurea, Celestichthys margaritatus, Dario dario, Otocinclus vittatus, Corydoras habrosus, Hara jerdoni, Boraras maculatus, Boraras brigittae.
      overige bewoners: Neocaridina davidii, grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Scholen veel en zwemmen in groepjes door de bak heen.
      Ze proberen regelmatig met de school- en groepsvissen mee te zwemmen alsof ze onderdeel zijn van die school. De medebewoners lijken dit niet erg te vinden. Laten garnalen en slakken voorzover ik kan zien met rust.
      Erg leuke visjes die niet graag alleen zijn, ze zwemmen niet alleen met soortgenoten mee maar ook met de Otocinclus en schoolvisjes als de Pethia en B. maculatus. Het grootste gedeelte zitten ze op de bodem en zoeken met hun snorharen tussen het zand naar iets eetbaars. Komen regelmatig omhoog om lucht te happen en hebben hier met ca 50cm. waterhoogte daar geen problemen mee.

Puntje van aandacht: ook ik heb in het begin veel uitval gehad, maar na de ongeveer 2 a 3 maanden niet meer en de rest doet het erg goed, verder geen uitval meer gehad.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaring mee.