Corydoras eitjes


R

Ronan12345

Guest
Hoe kun je zien of de eitjes bevrucht zijn
 
Dan worden ze bruin, onbevruchte eitjes blijven wit.
 
Bij het afzetten zijn de eitjes al bevrucht. Het mannetje bevrucht de eitjes niet pas na de afzetting.
Dit heb ik zelf uitgeprobeerd door de eitjes direct na afzetting weg te halen en in een andere bak te doen.
Eitjes kwamen na 3 dagen uit. Tadaa :D
 
Ik Denk dat het ook afhangt van welke soort je hebt. Mijn ervaring met de albino Is dat de eitjes gelig zijn met een wit puntje erin, dat zijn de bevruchte eitjes. De rest wordt bruin en gaat schimmelen.
 
Bij mijn zijn ze altijd wit
 
Ik kweek nog in de Corydora Aeneus. Die eitjes zijn wit met een zwart vlekje int midden. Zal indd liggen aan het soort.
Sommige eitjes die inderdaad niet goed zijn worden gelig of bruin. Over een paar maanden zijn mijn Adolfi's zo ver om zich voort te planten. Ben super benieuwd !
 
Zitten geen zwarte puntjes aan

Maar kunnen ze ook leggen als er 2 vrouwtjes er zijn

Maar dat de eitjes gewoon niet bevrucht wordt
 
Nee, de cory's zetten alleen eitjes af na de bevruchting. Zo niet zetten ze geen eitjes af.
 
Bij mijn komen ze nooit uit en zijn altijd wit,raar
 
Kan je mij iets meer uitleggen over je bak waar je de eitjes in houdt ? Zoals temperatuur, grootte, pomp en andere vissen ?
Dan heb ik wat meer inzicht in wat je misschien zal kunnen veranderen.
 
@ Salina

Je bent hier foutieve info aan het geven. Het is echt andersom. Eerst worden de eitjes afgezet en daarna door het mannetje bevrucht. Zo gaat het bij alle vissen , behalve bij de z.g. eierlevendbarenden (guppies bijvoorbeeld)
 
Het is niet bedoeling dat ik er mee ga kweken

Maar ik denk dat het 2 vrouwtjes zijn
 
AquaVISie zei:
@ Salina

Je bent hier foutieve info aan het geven. Het is echt andersom. Eerst worden de eitjes afgezet en daarna door het mannetje bevrucht. Zo gaat het bij alle vissen , behalve bij de z.g. eierlevendbarenden (guppies bijvoorbeeld)

AuqVisie,

Ik kan je vertellen dat die informatie onwijs fout is, en dat ik dit heb uitgevonden door het volgende te proberen:
Het vrouwtje had de eitjes afgezet. Deze heb ik DIRECT verwijdert uit de bak en in een andere bak gezet. Quess what ? Eitjes zijn gewoon uitgekomen.
Zie je, die T-houding die ze aannemen, dat is bij de corydorassen de bevruchting. De mannetjes doen na het afzetten namelijk niets meer met de eitjes. En ik heb hier ruim 8 jaar ervaring mee. Ben anders benieuwd hoe ik al 8 jaar eitjes uitgebroed krijg wanneer ik ze direct verwijder.
Zal mij een raadsel zijn anders ;)
 
Ronan12345 zei:
Het is niet bedoeling dat ik er mee ga kweken

Maar ik denk dat het 2 vrouwtjes zijn

Dit kan je goed zien. De mannetjes zijn namelijk vrij smal en de vrouwtjes breed. Ook loopt de buik van het vrouwtje boller en die van het mannetje is vlakker.

Hier heb ik trouwens een link voor je. Filmpje heb ik zelf gemaakt. Kun je vergelijken met jouw cory's. Het mannetje bevrucht hier de eitjes van het vrouwtje. Het vrouwtje is de voorste. Zij duwt het mannetje tegen het ornament aan.
 
Ik denk dat ik ze ook maar is een keer in een los bak je ga doen
 
Oke, volgens mij zit het zo: Het vrouwtje legt eitjes en houdt die geklemd tussen de vinnen onder haar buik. Dan zwemmen de mannetjes om haar heen om de eitjes te bevruchten. Vervolgens plakt ze de eitjes ergens tegenaan. Het kan zijn dat ze te snel is met afzetten en de mannen dan alsnog over de eitjes gaan, maar in de meeste gevallen worden ze al bevrucht door de mannetjes als ze er nog mee zwemt.

Dus het daadwerkelijke afzetten gebeurt (zover ik met mijn jarenlange ervaring heb gezien ;) ) meestal na de bevruchting; maar de bevruchting komt sowieso wel na het leggen van het eitje.

Volgens mij praten jullie (Salina en Aquavisie) in dit geval langs elkaar heen en bedoelen jullie hetzelfde.

Er kunnen dan ook overigens onbevruchte eitjes bijzitten, want wanneer de dame rondzwemt betekent dat niet dat alle eitjes succesvol bevrucht worden. En daarnaast kunnen er natuurlijk nog andere oorzaken zijn waarom een eitje niet uitkomt.

Ik hou eitjes overigens nooit apart. Het is me al heel vaak gebleken dat de eitjes uitkwamen, ik de visjes niet meer zag, en ze vervolgens weer spotte toen ze al een cm gegroeid waren.

:)
 
Toch heb ik grote twijfels bij onderstaande:

Salina zei:
Nee, de cory's zetten alleen eitjes af na de bevruchting. Zo niet zetten ze geen eitjes af.
Als dit is ben ik benieuwd hoe het dan kan dat er ook wel eens onbevruchte eitjes worden gevonden.
Die onbevruchte eitjes zijn dan immers toch echt afgezet, maar niet bevrucht.

~ Ivo
 
Volgens mij worden alle eitjes afgezet die op dat moment tussen de vinnen geklemd zijn, daar kunnen dus ook onbevruchte eitjes bij zitten.
 
Dan ben je het met me eens dat in dat zinnetje foutieve info staat? Door het gebruik van de term 'altijd' welteverstaan.

~ Ivo
 
Zeker, volgens mij blijkt dat uit mijn zin:

"Er kunnen dan ook overigens onbevruchte eitjes bijzitten, want wanneer de dame rondzwemt betekent dat niet dat alle eitjes succesvol bevrucht worden."
 
Ik ga 100% met Saskia mee.
 
SaskiaP zei:
Volgens mij praten jullie (Salina en Aquavisie) in dit geval langs elkaar heen en bedoelen jullie hetzelfde.

Er kunnen dan ook overigens onbevruchte eitjes bijzitten, want wanneer de dame rondzwemt betekent dat niet dat alle eitjes succesvol bevrucht worden. En daarnaast kunnen er natuurlijk nog andere oorzaken zijn waarom een eitje niet uitkomt.



:)

Wat houdt volgens jou dan de T-houding in ?
Want ik heb een vrouwtje, dat de eitjes in haar vinnen had, gevangen en die eitjes apart gezet en die kwamen gewoon uit.
 
Mascha&Ivo zei:
Toch heb ik grote twijfels bij onderstaande:

Salina zei:
Nee, de cory's zetten alleen eitjes af na de bevruchting. Zo niet zetten ze geen eitjes af.
Als dit is ben ik benieuwd hoe het dan kan dat er ook wel eens onbevruchte eitjes worden gevonden.
Die onbevruchte eitjes zijn dan immers toch echt afgezet, maar niet bevrucht.

~ Ivo

Er zullen altijd zwakke eitjes bijzitten die niet uit zullen komen en gaan beschimmelen. Dat is wat ik zelf ervaren heb tenminste.
 
SaskiaP zei:
O

Ik hou eitjes overigens nooit apart. Het is me al heel vaak gebleken dat de eitjes uitkwamen, ik de visjes niet meer zag, en ze vervolgens weer spotte toen ze al een cm gegroeid waren.

:)

Ik moet de eitjes wel weghalen.
Mijn guppen en algeneters eten anders de eitjes op ! En is het het eitje niet, zal dit het jonkie zijn. Geef namelijk vaak levend voer dus alles wat beweegt vliegen ze op af helaas.
 
Het hom wordt door de mannetjes "vrij" in het water losgelaten (in de buurt van het vrouwtje). Die zwemt in feite met de eitjes tussen haar vinnen door het homrijke water heen om ze nadat ze (hopelijk) zijn bevrucht op een plek af te zetten. Ook daarna zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de eitjes pas op dat moment met hom in aanraking komt. Als een eitje om wat voor reden niet met hom in aanraking komt of er iets "verkeerd" gaan zijn de eitjes dus onbevrucht.

Kortom : als je een vrouwtje vangt met eitjes (wat ik niet zou doen maar alla) kunnen die zeker bevrucht zijn.

Volgens mij is dit overigens precies wat Saskia zegt !!!

Groetos, Aad
 

Terug
Bovenaan