Corydoras eitjes, uitlaten komen en na verzorging.

Y

Yren1

Guest
goedemiddag,

Mijn cory's hebben een stel eitjes op het raam achter gelaten. Deze heb ik appart in een bakje gedaan. Nu is dit voor mij de eerste keer maar wil het graag goed doen.

Het eerste eitje is na 6 dagen eruit gekomen, donderdag. Vrijdag kwam de 2e eruit en smiddags was het eerste baby visje dood.

Ze zitten met alle eitjes in een bakje van aquarium water welke ik 2x per dag de helft ververs. Heb er ook een luchtpompje in zitten.

Zodra ik een schimmel eitje zie haal ik deze er gelijk uit.

Maar hoe moet ik ze verder verzorgen? Heb nu 6 baby visjes (vannacht 5 uit gekomen) en heb ze in een appart bakje gestopt met wat voer (corydoras tabletjes mini stukje van afgebroken en verkruimeld) en een waterpest plantje erin. Geen lucht pompje die zit bij de eitjes. Ong 7cm hoog water. Ze zwemmen niet, zag er net 1 naar de oppervlakte zwemmen maar nu liggen ze al heel lang stil op de bodem.

Doe ik het goed en wat zou ik anders moeten doen om te groot te laten worden zonder dat ze dood gaan??

IMG_6533.JPG
 
Je bent aardig op weg hoor.
Eitjes en visjes kunnen gewoon bij elkaar, dat scheelt je heen en weer geren ook.
Dus samen in een bakje met zo'n 3 cmwater.
Je hoeft de eerste 3 dagen niet te voeren want dat kunnen ze toch nog niet eten. Op dag 2 zet je een artemia kweek op. Dan kun je op dag 3 of 4 dat gaan voeren.
Een zachtjes borrelend klein bruissteentje is wel belangrijk, evenalselke dag het water schoon maken en een deel verversen.
Een tabletje kan ook maar die moet je dan echt heel goed prakken tot stof.
Er gaat er af en toe eens eentje dood, dat is nu eenmaal zo.
Adem in, adem uit, je bent goed bezig dus geniet er vooral van.
 
Gefeliciteerd met de baby's!

Als je geen artemia kweek kan opzetten.

Dan kun je vlokvoer helemaal fijnmalen, maar zorg dat je het eerst laat weken in water voordat je het in hun bakje doet!
 
Leuk! Ik heb ook heel wat Corydoras groot gebracht, hier de manier waarop het voor mij goed werkte:

Zodra de vissen eitjes hadden gelegd haalde ik de eitjes uit het aquarium en deed ik ze in een klein bakje (Zoals jij nu hebt). Hierna kwamen ze vaak na enkel dagen uit, de eitjes die beschimmelden moesten snel worden weggehaald aangezien ze de andere kunnen laten beschimmelen. Nadat ze uit waren gekomen hoefden ze de eerste dagen nog niet gevoerd te worden omdat ze nog op hun dooierzak teerde. Ik zette dan alvast een Artemia kweekje op, zodat ik ze daarna direct kon voeren. Ik voerde ze dagelijks 2 maal met verse artemia, het voer wat niet werd opgegeten haalde ik weg. Het is belangrijk om ze aardig wat voer te geven aangezien ze nog niet zo goed zijn in het vinden van hun voedsel, ze moeten er dus in zwemmen. Daarom is het ook verstandig om ze eerst nog even in een klein bakje te laten totdat ze wat groter zijn. Het water ververste ik dus ook deels 2 maal per dag, dit vulde ik dan voornamelijk weer aan met aquariumwater.

Ik had 2 artemia kweekjes zodat ik constant verse levende artemia had, wanneer je maar 1 artemia kweekje hebt lukt dit waarschijnlijk niet doordat het telkens ongeveer 24 uur duurt voordat de artemia uitkomt.

Hopelijk lukt het je om er wat groot te brengen, al is het voor die paar visjes welke heel veel moeite. Het gaat makkelijker wanneer je er meer hebt. In het begin is het vrij lastig omdat je even door moet hebben wat wel goed werkt en wat niet werkt, op ten duur krijg je er steeds meer handigheid in. Ik raad je aan om ook wat anders topics door te lezen hier op het forum, er zijn al heel wat topics voorbij gekomen over het kweken van Corydoras.

Mocht je geen artemia kweek kunnen opzetten zou je inderdaad ook ander heel fijn voer kunnen proberen (Artemia vervanger is een optie). Kruim vermalen vlokvoer kan inderdaad ook goed werken, daar heb ik ook wel eens over gelezen.
 
Heel erg bedankt voor de info!

er zijn nu ondertussen 10 babys uit het ei waarvan 1 half dood is. Ik gok dat dat het 2e eitje was die is uitgekomen die was al slecht.

Ik heb geen artemia maar wel cory tabletjes die ik nu fijn maal maar ik geef te weinig lees ik. Ga zometeen er meer bij doen.

Vandaag weer 47 eitjes van het raam geplukt. Zitten er nu zoon 60 eitjes. Heb 2 bakjes nu zodat de levende en eitjes gescheiden zitten vind ik wat makkelijker.

Het forum is veranderd en nu engels dus het is voor mij nog even puzzelen waar alles staat vandaar heb ik nog geen andere topics gelezen.
 
In the left corner down at tis page joe zie the lengwidge end you ken change it der. :D

Das misschien wat makkelijker voor je ;)
 
Er is ook nog Liquidfry te koop en dat is dus vloeibaar. Ik weet dat Veldhuis het verkoopt maar er zijn vast wel meer waar je dat kan krijgen.
 
Bedankt sanneke80, heb het gelijk aangepast. Goed gesproken engels trouwens haha!

Tot nu toe geen vis dood, teller zit op 13 levende visje en heeel veel eitjes.

Hoop echt dat er een paar groot willen worden!

Kan ik zodra ze groot genoeg zijn gewoon bij de ouders in de bak stoppen? Gaat dat geen probleem geven qua inteelt?
 
In tegenstelling tot veel andere diersoorten zijn ze bij vissen en garnalen niet snel bang voor inteelt.

Op langere termijn kun je het wel zien, bijvoorbeeld bij guppies geloof ik waar veel afwijkingen kunnen ontstaan.

Maar jij hoeft hier niet bang voor te zijn hoor.

Wat je namelijk veel ziet is als mensen bijvoorbeeld veel jonge maanvissen hebben dat ze uit die groep de mooiste overhouden en daar weer een mooi kweekpaar uit zoeken. Maar om dit eindeloos te doen is niet aan te raden. Daarom zoeken mensen vaak een andere groep maanvissen om vers bloed toe te voegen.

Bij de garnalen doe ik dat ook zo. Na een aantal generaties koop ik een paar nieuwe garnalen om op die manier te sterke inteelt te voorkomen.

Om het nog ingewikkelder te maken.... soms kruis je de ouders juist terug met een jong om specifieke eigenschappen sterker in de kweeklijn te krijgen.

Om een lang verhaal kort te houden, jij hoeft je nu zeker geen zorgen te maken :D
Mocht je meerdere generaties gekweekt hebben dan kun je er een paar nieuwe cory's bij kopen als vers bloed.


Over de vraag of je ze terug bij de ouders kan zetten?
Ik zou dat pas doen als ze een maand of 2 zijn.

In de tussen tijd kun je langzaam overwennen aan een hogere waterspiegel en een grotere bak en aan het zelfstandig eten van verschillend voedsel.

Leuk zijn die kleintjes he! :D
 
Bedankt voor de info!

Gelukkig kan ik ze na een tijd dan gewoon bij de ouders zetten. Als ze het overleven wil ik sowieso 3 baby cory's houden.

Ja, ze zijn ontzettend leuk! Kost wel veel tijd en hoop elke dag dat ik geen dode visjes zie haha

Ik vind ze nog wel weinig zwemmen.
 
Dat is op zich niet zo raar als ze nog maar een paar dagen oud zijn.
 
Ben ik weer.. ondertussen heb ik zoon 75 levende baby visjes en nog wat eitjes. Moeders blijft nog steeds om de zoveel dagen afzetten...

Alleen heb ik wel elke dag zeker 3 of meer dode visjes. Zal dat komen doordat de corydoras tabletjes niet goed genoeg voer voor de kleintjes is?

Dan toch verstandig een artemia op kweek te zetten? Kan je die eitjes gewoon bij de dierenwinkel halen en is dat duur?
 
Ik denk dat het vrij logisch is dat je wat uitval hebt als je zoveel jonkies hebt

En ja kan artemia makkelijk in de winkel kopen, is niet zo duur
Maar je moet ze wel eerst nog opkweken
Je kan ook online artemia eitjes kopen
 
kan te weinig voer zijn. of te weinig filtratie, te weinig waterwissel. kan ook gewoon toeval zijn.
 
Zelf heb ik gemerkt dat de overlevingskans met levende artemia voeding hoger is.
Maar net als wat Richard er zijn meerdere factoren die meespelen.

Daardoor is het soms lastig te achterhalen waarom er wel of geen baby's dood gaan.

Maar voeding is wel een hele belangrijke in dat opzicht.

De artemia eitjes zijn heel verschillend in prijs.

Sommige garanderen een bepaald % uitkomst, daar kun je naar kijken. Maar zegt niet altijd alles.

Sommige merken verkopen de eitjes met toevoeging van zout. Deze zou ik niet kopen.
Koop gewoon de losse eitjes en voeg zeg zout toe.

Met het zout moet je er even op letten dat je zout pakt zonder jodium.

Het allergoedkoopste zout van de AH (basic merk) is goed.
Zeezout kan dacht ik ook.

Een kweekstellingkje kun je goedkoop en duur kopen.
De dure kweekopstellingen zijn nergens voor nodig vind ik zelf.
De goedkope oplossing is een kweekschaal.
Maar nog goedkoper is het als je iets zelf maakt ;)

Je hebt dan nodig:
- een luchtpompje
- een luchtslangetje
- een kraantje
- een petfles
- seconde lijm

Foto's zijn slechte kwaliteit, maar gaat even om het idee ;)

2016-01-07 10.41.39.jpg
2016-01-07 10.43.02.jpg


Ik gebruikte toen twee flessen, zodat ik iedere dag verse artemia had.
Boven op het pannenrek zie je het luchtpompje staan.
Het luchtslangetje gaat naar een drie-weg kraantje toe.
Dan gaat er vanuit dat kraantje een stukje luchtslang richting de fles (deze zit met een druppie secondelijm in de dop vastgelijmd, waar ik een gaatje in heb gemaakt.
Vanuit het drie-weg kraantje gaat er nog een stukje luchtslang dat eindigt met een simpel twee-weg kraantje, hier komen de verse artemia uit.
Ik heb gekozen voor Fanta Cassis flessen. Omdat ik deze cassis erg lekker vind.

Nee grapje, ik heb ze gekozen vanwege de vorm. Als je artemia aftapt, blijven de hulsjes van de eitjes mooi aan de zijkant hangen.
 
om welke corydoras soort gaat het eigenlijk?
 
Bedankt voor de info! Misschien toch eens kijken naar artemia...


Ik moet eerlijk bekennen dat niet precies weet welke soort ze zijn maar ik dacht Paleatus!
Moeders is zo mooi!! Echt een grote vrouw, de donkere dus en vermoed die lichte de vader. Heb nog een cory van dit soort maar zie deze 2 vaker samen.

IMG_7021.JPG


Ja... heb nu maar 4 cory's. Laatst 1 hele mooie dood gegaan dat is een ander soort. Daar heb ik er nog 1 van maar die is vrij eenzaam ze trekken niet samen op. Hoop dat daarom zeker 3 babys het overleven dan wil ik die erbij doen.
 
Kan niet meerdere foto's plaatsen

Hoe ik de kinders hou:
Dat rondje bakje zitten eitjes in en in de ovenschaal de kinders. Luchtslangetje die even uit stond voor de foto en dat lichte spul is voer moet weer verversen!
IMG_7299.JPG
 
Yep! Dat is de Paleatus! Die houdt van koelere temperaturen dan de meeste Cory soorten.

Bij je kweekschaal zou ik een zwart vel eronder leggen ipv een wit.

Op een donkere bodem voelen ze zich fijner.

Misschien kun je eens kijken naar dit soort bakjes, die zijn niet duur en heel handig.
http://www.zooster.nl/vdm-30185-pet-habitat-aquarium-plastic-met-wit-kapje.html

Het voordeel is dat er voldoende lucht bij komt, maar dat er toch een kapje op zit, waardoor er niet veel stof in het water komt.

Hier breng ik ze de eerste weken in groot.
Je kunt dalijk als ze iets ouder zijn, ook een klein beetje zand op de bodem strooien.

Ook zou ik er waterpest plantjes bij in doen en een catappa blad.

Aan het luchtslangtej zou ik een bruissteentje bevestigen.

En de artemia zal ook veel verschil maken.

Succes en vooral heel veel plezier!
 
Haha een zwart vel, dan zie ik ze helemaal niet meer! Zal zometeen het direct eronder doen. Heb dat nog liggen.

Ik had er een waterpest in liggen maar die ging helaas dood na een paar weken...

Zal kijken naar zoon blad en neem dan waterpest ook mee
 
Super!

Heb je al een idee waar je ze gaat in steken als ze wat groter zijn?
 
Super!

Heb je al een idee waar je ze gaat in steken als ze wat groter zijn?

Ik heb nog een oud plastic aquarium bakje waar zoon rooster deksel op kan. Bedoeling is dat ze daar in gaan!

Weten jullie hoelang het duurt voordat ze groot genoeg zijn om in het aquarium te kunnen?
 
Ligt aan de vissen in het aquarium. Ik heb hier altijd gekweekt met de panda en liet ze altijd vrij wanneer ze te groot waren om opgegeten te worden. Heb je kleine vissen, dan kan dit dus eerder
Edit; en ze moeten groot genoeg zijn om niet meer in je filter te kunnen belanden
 
Ongeveer 2 maanden kun je ze wel overzetten, behalve als je idd hele grote vissen hebt ;)

Belangrijk is wel dat ze al kunnen eten wat jij je volwassen cory's voert.

Met 3 maanden vond ik ze groot genoeg om te verkopen.
 
Oke dat duurt dus nog wel een tijdje!

Ben heel benieuwt hoeveel ik erover hou en hoe ze uit groeien!
 
Het zou wel eens goed kunnen dat je niet weet wat je ermee moet doen als het eenmaal zo ver is ;)
 
Wil er 3/4 houden en de reat verkopen. En als ik ze niet kwijt raak, dan heb ik een probleempje haha
 
Helaas. Toen de top was bereikt met zeker 100 uitgekomen eitjes ging t snel berg afwaarts. Elke dag zeker meer dan 10 dode ondanks de waterwissels en hoeveelheid voer. Uiteindelijk alles overleden. Balen...

Volgende keer als ik meer tijd heb zet ik artimia op kweek en hopen dat daar wel wat uit komt...
 
Jammer dat het niet is gelukt.
Bij mij gingen er in het begin ook heel veel dood, het is een beetje zoeken hoe je ze het beste kunt houden.
 
3 maanden verder en 3 babys rijker!

Nadat alles dood ging hield ik er 5 over en wilde ermee stoppen. Deze 5 in t aquarium gedaan met de gedachte 'ze gaan toch dood of worden opgegeten'

Na 1,5 maanden ging ik de externe filter schoon maken *schaam zo laat* en daar kwamen 2 babys levend en wel uit die mooi gegroeid waren!!

Terug in aquarium en ik zie ze nog elke dag voorbij komen en groeien.

En vandaag na 1 maand *laten we zeggen dat ik t een rot klus vind haha* weer filter schoon gemaakt en daar kwam de 3e uit! Super mooi visje volgens mij heeft hij wat bruin.
IMG_8625.JPG

Dus hou er toch nog 3 over en weet nu hoe ik ze moet kweken haha!! Gewoon in aquarum stoppen en na een maand de filter legen:)
 
Leuk dat deze het hebben gered en op deze grootte zal het wel goedkomen met ze:thumbs:
 
Gaaf hoor. Sterke overlevertjes.
 
Super gaaf! Maar waarom zo vaak je externe filter reinigen? Wordt hier eigenlijk alleen gedaan als de uitstroom minder wordt..
 
Terug
Bovenaan