corydoras doet raar


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Ik heb een groep van 10 corydorassen en eentje daarvan ligt voornamelijk op z'n zij.
Als hij dat wel zwemt is het alleen op zij.

Hij ziet er verder iets dikker uit maar ademt wel rustig.
De rest lijkt niks te hebben.
Weet een van jullie wat dit zal kunnen zijn?
 
Sorry dat gaat nu niet lukken. Op zijn vroegst morgenmiddag. Maar hij ziet er echt gewoon normaal uit.

Mocht het nodig zijn heb ik wel de mogelijkheid om het apart te zetten.
 
Ook hier een julii die raar gedrag vertoont na waterwissel. Lijkt wel of een voorste vin aan een zijde minder gebruikt wordt.
Dit is nu de tweede dag en heb hem maar in een klein bakje met wat voer gezet voor de nodig rust. Misschien een beschadigde of verstuikte vin? Als dat al bestaat.
 
Corydoras hebben GEEN zwemblaas. Wel hebben ze darmademhaling en het KAN zo zijn dat degene met de afwijking een darmprobleem heeft, als er zich te veel gas ophoopt dan wil die ene kant gaan drijven en gaat je Cory scheef hangen. Dat wil normaal, meestal wel overgaan. even een paar dagen NIET voeren, en dan zal het wel goedkomen.
 
Okee, maar dat word wel moeilijk aangezien er nog meer vissen in zitten.

Is apart zetten dan beter?
Het enige wat me tegenstaat is dat ik eest ze eerst door lekkage in een 60 cm bak moest stoppen en net vorig weekend is de nieuwe bak voldoende ingedraait en zitten ze weer in de 1,20 m bak. Dus is wel veel stress vlak achter elkaar.
 
Je kan wel voeren, maar dan GEEN voertabletten op de bodem. Overigens is een paar dagen niet voeren, niet slecht voor de vissen! En dan zou je Cory alweer genezen moeten zijn!
 
Dat hoop ik dan maar. Ik zal na het weekend laten weten of het nog goed gaat.

Schrok wel een beetje. Ben al een heel visbestand kwijtgweraakt. En dan nog een nieuw aquarium. Dus hoop dat het binnenkort weer rustig is en dat ik me visbestand kan uitbreiden.
 
Heb ik ook al eens gehad met een corydoras en zoals eerder gezegd een ophoping van gas.
Gewoon een paar dagen niet voeren dan moet het als het dat probleem is goed komen. En vissen kunnen best een tijdje zonder voer hoor is geen enkel probleem.
ik gaf mijn vissen normaal iedere dag eten en een keer in de twee weken 2 a 3 dagen niets. Voorkomt ook dat je vissen te dik worden en is vrij natuurlijk want in de natuur moeten ze ook zoeken naar voedsel en zullen ze ook niet iedere dag heel hun buikje rond kunnen eten.
 
Nou me corydoras is gisteren overleden en of dat nog niet erg genoeg is. Heb ik net nog een corydoras gezien die op zijn zij ligt. Die lijkt er minder erg aan toe te zijn. Hij kan alleen niet normaal op de bodem liggen en hij hapt af en toe een beetje raar. Nu heb ik een foto gemaakt van me cory die overleden is maar krijg die met geen mogelijkheid geupload.
 
Mijn waardes zijn: no2 0, no3 0 gh lager dan 7, ph 8, cl2 0. po4 0

De ph en po4 is gemeten met druppels en de rest net een strip.

Valt me nu ook op dat een kardinaal raar doet. Hangt ook af en toe schuin en schuurt langs hout en planten
 
Ook hier is de cory overleden. Soms ff normaal liggend maar meest van tijd toch op dr zij. Rest van de vissen heeft geen problemen. Zoals gezegd na waterwissel en dr rechter voorvin had een wat rare stand. Dus denk ergens in de waterstroom bij wissel met emmers in de problemen gekomen.

Hier wordt steeds over paar dagen gesproken, maar is dat dan ook 2 of hoe lang kan je in geval van niet voeren dit volhouden zonder schade door voedsel te kort.
 
de meeste gezelschapsvissen kunnen makkelijk 5 dagen zonder voer.

er zijn mensen die een week op vakantie gaan, de vissen goed vetmesten, op de dag van weggaan 50% waterwissel en dan een week later pas weer terug komen van vakantie en dan pas weer beginnen met voer. zonder dat er dode vissen tussen zitten.

net als bij mensen, ze kunnen wel een tijd zonder eten maar zeker niet zonder water :D
 
ALs ik zo naar de waterwaardes kijk dan valt mij op dat je PH wel erg hoog is. Daarnaast is het zeer onwaarschijnlijk dat de PO4 en No3 0 is. Ook de KH waarde mis ik.
Gh is redelijk.

Als vissen gaan schuren, dan is dat heel vaak een teken dat er stoffen ( niet altijd duidelijk welke dit dan zullen zijn) in het water zitten die de sliijmhuid van vissen aantast.
Zeker vissen van zacht zure biotopen ( bv Cory's en Kardinalen) hebben daar last van.
Ik zou zeker 50% waterwisselen onder toevoeging van Duplagan ( waterbereider die geen ijzer bindt). Dit herstelt de slijmhuid van de vissen en maat het water meer geschikt voor hun slijmhuid.

Veel mensen denken dat het niet nodig is, maar vergelijk het maar eens met schaatsen in ijzige kou met harde tegenwind, dan gaat jouw huid ook schrijnen en pijnlijk aanvoelen. De vissen hebben niet eens een echte huid, alleen maar een slijmhuid. En Cory's hebben nauwelijks of geen schubben alleen maar chitineplaten onder hun slijmhuid. ( ze heten niet voor niks PANTSERmeervallen.)
 
Dat me PH aan de hoge kant is ben ik met je eens. Ik heb ook turf gekocht om dit te gaan verlagen.

Ik geloof wel dat me po4 en no3 0 zijn want ik voeg het niet toe en er zitten maar 9 cory's in en 4 kandinalen in een bak van 1,20 m.
 

Terug
Bovenaan