Corydora sterfte


sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
38
Hey allemaal,

Een maand of 3 geleden hebben onze corydora paleatus eitjes gelegd. En omdat ik het niet kon aanzien dat ze de eitjes vervolgens terug aan het opeten waren heb ik er een 30 tal uit gehaald. ( waarvan er een 20 tal zijn uitgekomen )

Wij een mooi 2de bakje gehaald van ongeveer 20l en een fish in cycle gedaan met de baby cory's en alles ging perfect. Nu het bakje al meer dan 1maand is ingedraaid is en de visjes al over de 2cm beginnen te worden zijn er al een 5 tal dood gegaan op 2 dagen tijd.

Ze zitten op 20C en de amoniak/amonium is 0, NO3 is 10 en de NO2 is 0 met een ph van 7,2 de KH en GH weet ik niet uit mijn hoofd maar de 1ne is 8 en de andere is 6.

Wat wel opvalt is dat er 3 zijn die al een dikke cm groter zijn en molliger zijn dan de rest de kleuren van deze 3 zijn idem aan die van de ouders. Er zijn er nog een paar waar ik geen goed oog in heb, ze zijn echt mager en zijn ook heel donker van kleur maar er zijn er ook die wat normaler waren van kleur die ook gestorven zijn.

Verder krijgen ze 3x per dag eten: een halve tablet ( spirulina of o-nip ) om de dag te beginnen, rond de middag wat vipagran en dan s'avonds nog een half tabletje of wat rode muggenlarven.

Wat doe ik hier verkeerd? Waarom willen sommige van mijn corydoratjes niet meer eten en sterven ze en waarom sterven andere die er wel ok uitzien ( niet te mager )? Verder is aan de lichaampjes niets te zien van infecties ofzo.
 
Hey Nicolientje,

Het onderhoud doe zo ik haal 5l water uit het bakje en dan haal ik de sponsjes eruit. De sponsjes knijp ik een paar keer uit in het water wat ik eruit gehaald heb en dan zet ik ze terug. Vervolgens vul ik het bakje terug met vers water dat minder dan 1 graad verschilt met het water uit het bakje. En de raamjes zijn eens om de 2 weken aan de beurt.

Wat mij juist ook wel is opgevallen is dat er een paar van de corydoratjes hun staartje dichtknijpen. Maar ik heb geen idee of dit een symtoom is van???

Zaterdag had ik nog de filtertjes gedaan met een waterwissel van 5l en omdat er gisteren 3 dood waren heb ik voor alle zekerheid gisteren avond ook nog 3l ververst. ( er zit maar iets van 12 - 15l water in het bakje.

Dit is het bakje,
DSC_2408_1680x945.JPG
 
Nu ligt er juist weer eentje dood.

Is dit een goed idee of niet?

Ik vul een emmer met nieuw 100% zuiver water en doe hier omnipur in en zet vervolgens al de levende visjes hier in ( dan sluit ik uit dat het water van slechte kwaliteit is ondanks de testen goed zijn ). Vervolgens doe ik ook omnipur in het bakje om zeker te zijn dat eventueel parasieten gedood worden. Dan na een week ververs ik het bakje met 100% zuiver water en kunnen de nog levende visjes terug in hun bakje. Of is er een betere manier ?
 
Hoe warm staat je bak? Niet dat ik weet wat de temperatuur moet zijn, maar hij staat niet in het topic (tenzij ik weer eens blind geweest ben....)
Zou het kunnen zijn dat ze een voergebrek aan het begin van hun leventje gehad hebben? Wat ik van sturisoma's weet (per slot van rekening wel min of meer dezelfde familie) is dat een voergebrek op jonge leeftijd sterfte later in de opgroei geeft.
Ik opper -heel voorzichtig, hopelijk reageert een expert hierop- wat vaker hele kleine beetjes opfokvoer? Ik kan me voorstellen dat een muggenlarf voor zo'n jonkie toch nog een hele kluif is, waar niet iedereen weg mee weet?
 
Waarom gebruik je omnipur en wat bedoel je met 100 provent zuiver water en hoe vaak knijp je de spons uit?
 
Het bakje staat op 20 graden ( vorige keer wel succes mee gehad ). Ze zijn nu ongeveer 2 tot 3 cm groot en de muggenlarven lukken goed natuurlijk zijn de grootste stukjes nog niet voor hun maar de kleinere stukjes en wormpjes gaan er goed in.

De spons knijp ik 1 maal per week uit. En de omnipur omdat ik het gevoel heb dat er iets anders aan de hand is omdat opeens 2 dagen na elkaar 3 dood heb en er was juist nog 1tje die naar boven kwam om lucht te happen ( wat relatief normaal is voor corydora's ) en deze zwom terug naar beneden op de manier waarop een papieren vliegtuigje naar beneden dwarelt maar dan snel. Dus ik denk misschien aan een parrasiet ofzo.

Met 100% zuiver water bedoel ik gewoon een waterwissel waar ik al het water ververs
 
Ik zou dat verversen anders aanpakken, het ververswater niet zelf op temperatuur brengen met warm water maar gewoon een dag van tevoren water opvangen in een emmer en uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen.
Daarnaast zou ik de ramen laten voor wat het is, als je teveel met je grote handen in die bak rommelt ervaren ze dat als gevaar, en hoe klein ze ook zijn, ook hun scheiden dan een giftig stresshormoon uit als waarschuwingssignaal naar de rest dat er gevaar is, nadeel daarvan: ze gaan er zelf aan dood.
Ik zou zowiezo 24 uur over nieuwe actieve kool filteren als je in de bak onderhoud gepleegd hebt
 
Nu 2 dagen later lijken ze inorde te zijn. Er zijn er eergisteren en gisteren nog een paar gestorven in de emmer waar ze nu inzitten.

Wat mij is opgevallen is: toen ik ze uit het bakje aan het vangen was wilde sommige niet meewerken dus ik heb de stenen en het hout er even uitgehaald en zodra ik het hout vastnam was het precies of ik een rioolputje open deed.

Dus nu was ik aan het denken geweest en stel dat er een kamer in of onder het hout zit waar geen bewegend water is en op de 1ne of andere manier het hout daar rot. Stel dat de met de waterwissel deze ruimte gespoeld wordt. Kan het dan zijn tegen de tijd dat ik het opmerk 2 dagen later ( bij de 1ste dode ) dan een eventuele amoniak piek of nitriet piek al weg is ondanks er geen water meer ververst is?

Sommige zaten ook wel wat te "hijgen" en op het wateroppervlak zaten ook wat grotere luchtbellen ( van de sponsfilter ) die wel een seconde of 5 stand houden ( ik dacht gisteren ergens gelezen te hebben dat dit een teken is van amoniak )

Het hout was nieuw van een lokale viswinkel met een goede reputatie en heeft hier voor gebruik nog een week in een emmer gestaan samen met de planten ( dagelijks vers water). Het bakje draaide nu zo ingericht al 2 maanden.

Normaal teste ik het bakje 1 a 2 maal per week en de testen waren altijd goed. NH3/NH4 test is colombo en de rest NO2,NO3,GH,KH,PH is Sera
 
Hoe goed een viswinkel ook is, ook zij kunnen niet IN een stuk hout kijken, check je hout heel goed op zachte (=rotte) plekken. Als er rot in zit, kun je het terug brengen naar de winkel, al is het leed al wel geleden....
 

Terug
Bovenaan