Corydora Sterbaii heel erg bleek


B

BBG

Guest
B3C12091-1001-47D0-B894-B8CB1F3AAAF8.jpeg
E92CEBFD-DF2A-469D-95E1-90F7E5D1DC9D.jpeg
Heeft er iemand enig idee wat de reden zou kunnen zijn dat 1 van mijn Corydoras heel erg bleek is en zich erg rustig gedraagt? De andere beestjes lijken nergens last van te hebben ...
 
Zijn werkelijke leeftijd weet ik niet; maar ikzelf heb ‘m maximum 1 week (De Cory’s zijn in 2 fases aangekomen en ik weet niet of deze van de eerste (vorige week donderdag) al dan wel de 2-de (nu dinsdag) lichting was)
 
ik zal het nog een paar dagen goed opvolgen dan; ik hoop in ieder geval dat ie snel op kleur komt dan is de onzekerheid voor mij ook voorbij.
 
Zelf heb ik zaterdag 2 Panda s erbij gekocht en die waren en zijn een flinke tint lichter dan de oude die ik al ik al in mn bak had. Ze scharrelen lekker samen door de bak en ik heb geheel niet de indruk dat dit stress is en ook al in de winkel oogden ze me lichter van kleur dan mn oude groep. Misschien heb je soms nakweek die wat minder mooi van kleur is.
In mijn geval gedragen ze zich dus niet anders dan de andere.
 
Ik heb hem of haar apart gezet aangezien ik gemerkt heb dat de kiewen erg snel heen en weer gaan en recht zwemmen ook niet meer lukt.
Is nu wel een luxebeest geworden met een aquarium van 1m20 dat ie met niemand moet delen.
(Heb nog geen deftige quarantainebak tot mijn beschikking dus snel even de 1m20 die ik bewaring heb voor mijn zus in gebruik genomen...)
 
Een van de Farlowella’s begint hetzelfde “ziektebeeld” te vertonen.
Ik zal morgen dan maar als eerste even naar de lfs rijden voor een middeltje; ik vrees dat het anders helemaal mis gaat lopen ...
 
Ik houd dit graag in de gaten. Ik had een groepje van 5 cory's waar ik er gisteren 3 heb bijgezet. Het zijn allemaal C. julii.

Een van de nieuwelingen ademt ook erg snel en is bleek. Ook zit hij/zij erg rustig terwijl de rest scharrelt. Na 24u is dit stressbeeld nog steeds aanwezig.. hopelijk heeft hij niets onder de leden!
 
Bij mij hebben deze vissen zich al eens redelijk normaal gedragen in mijn bak; vandaar dat ik echt denk dat er iets deftig mis is...

Ik heb alleen schrik dat ik mijn bestaande bacteriecultuur helemaal ga kapotmaken met een bactopur kuurtje :(

In de tussentijd heb ik alvast de UV filtering geactiveerd; hopelijk brengt dat al wat verbetering ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een kuur zul je zeker je bacteriecultuur deels om zeep helpen maar goed als je iets in de bak hebt dan kun je moeilijk anders denk ik.
 
Ik had recent ook een paar C. sterbai's gekocht en het duurde wel enkele weken voordat een van de twee ook op kleur was. De andere zag er al meteen goed uit.
Overigens houdt ik vissen altijd een paar weken in quarantaine om te voorkomen dat de nieuwe vissen de bestaande bewoners ziek maken. Ik zou dat toch echt adviseren. Een quarantaine bak hoeft niet groot te zijn, maar een ingedraaid bakje is altijd handig, bijvoorbeeld ook voor zieke, zwangere of jonge vissen.
 
De corydora heeft ‘t uiteindelijk niet gehaald :’(

Hieronder nog een foto van zijn kadaver; modelijks kunnen we nog achterhalen wat hij/zij eigenlijk had om toekomstige problemen sneller te diagnoseren...

123615DD-8553-404C-8168-9DF400967BDC.jpeg
 
Ah spijtig...hopelijk krijgt de rest nergens last van!
 
Je had t erover dat je de cory's in 2 etappes hebt toegevoegd toch? Wellicht dat dit door kruisbesmetting komt?
 
Je had t erover dat je de cory's in 2 etappes hebt toegevoegd toch? Wellicht dat dit door kruisbesmetting komt?

De eerste lichting Corydora’s en de tweede lichting kwamen van de dezelfde handelaar; niets is onmogelijk natuurlijk; maar zouden ze dan niet allemaal (of meerdere) erg ziek moeten zijn?
 
En ik heb er weer 2 die hun kleur helemaal kwijt zijn :(

Gestart met een behandeling van Omnipur; Oodinol en Punktol; ik hoop dat de behandeling aanslaat; want zou niet graag teveel uitval meer hebben.
 
Staart en snorharen aangetast ? Lijkt op vinrot. Hoe zit het met de hygiëne in je bak , met name bodem (evt bacteriële infectie wordt met omnipur aangepakt). Zou voor goede beluchting zorgen en een aantal catappa bladeren. Zelf niet hele goede ervaring met medicatie i.c.m. corydoras. Goede hygiëne, beluchting en catappa bladeren en geen stress levert meestal betere resultaat op.

Waarom drie soorten medicatie door elkaar ? Als je van je vissen af wil gaat dat zo wel werken.
 
Heb de bak ondertussen ook al terug leeggemaakt en het water ververst omdat ik me inderdaad realiseerde dat het verkregen advies niet bepaald gezond kon zijn.

Heb ondertussen wel een extra dode :(

Update: 2 extra doden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan