Corné zijn plantenresten bakje - 2024 (Cornelius)


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,344
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Ik heb van de week een bakje beplant bij een kennis en er waren best wel wat plantjes over en een halve zak met aquasoil. Dus je raadt het al...
Alles meekregen en thuis het leegstaande bakje ermee gevuld.

Eerst een laagje JBL ProScape Volcano mineral op de bodem en het verse zakje soil geleegd. Had iets tekort, maar ik had nog een paar liter op voorraad. Precies genoeg.
Ik had geen voorbereiding in de vorm van een plantplan kunnen maken. Dus ik heb alle soortjes gewoon ergens in het bakje geplaatst. Uiteraard wel de soortjes bij elkaar gehouden natuurlijk.
Plantjes zijn Rotala H'ra, Bacopa caroliniana, Lobelia cardinalis mini, Rotala singapore. De kwaliteit van de Ludwigia brevipes en Staurogyne repens was toch niet al te best,
wellicht hebben de potjes te lang op voorraad gestaan. Heb de beste eruit gehaald en we zien wel of ze het redden.

Alle techniek weer aangesloten. Instellen van de Led is op 'gevoel' ingesteld en staat nu op 25% vermogen. CO2 staat op 25 bellen per minuut.
Je ziet dat de rechter voorkant nog wat leeg is. Maar ja, de planten waren op :) Dat ga ik opvullen. Ik hoop dat ze ergens reineckii mini op voorraad hebben bij de lokale LFS.

01.png


Goed, de specs. Eigenlijk is het copy/paste omdat ik altijd dezelfde spullen gebruik

Scape bak: 40x25x25 = 25 liter met transparante kitnaden
Filter: dennerle Scapers Flow, HOB filter, 340 l/u (13,5x het bakvolume)
Belichting: LedStar AQS40 - RGB+W - 1984 lumen, instelbaar via een app
CO2: Dennerle Drukregelaar met een AquarioNeo diffuser, om te beginnen 25 bellen per minuut
Bodem: Volcano mineral met daar overheen aquasoil (mix van Colombo en Tropica)
Heater: Dennerle 25W
Voeding: lean-dose (minimale waterkolom dosering) Deze maak ik zelf met diverse bemestingspoeders
 
Ik heb van de week een bakje beplant bij een kennis en er waren best wel wat plantjes over en een halve zak met aquasoil. Dus je raadt het al...
Alles meekregen en thuis het leegstaande bakje ermee gevuld.

Eerst een laagje JBL ProScape Volcano mineral op de bodem en het verse zakje soil geleegd. Had iets tekort, maar ik had nog een paar liter op voorraad. Precies genoeg.
Ik had geen voorbereiding in de vorm van een plantplan kunnen maken. Dus ik heb alle soortjes gewoon ergens in het bakje geplaatst. Uiteraard wel de soortjes bij elkaar gehouden natuurlijk.
Plantjes zijn Rotala H'ra, Bacopa caroliniana, Lobelia cardinalis mini, Rotala singapore. De kwaliteit van de Ludwigia brevipes en Staurogyne repens was toch niet al te best,
wellicht hebben de potjes te lang op voorraad gestaan. Heb de beste eruit gehaald en we zien wel of ze het redden.

Alle techniek weer aangesloten. Instellen van de Led is op 'gevoel' ingesteld en staat nu op 25% vermogen. CO2 staat op 25 bellen per minuut.
Je ziet dat de rechter voorkant nog wat leeg is. Maar ja, de planten waren op :) Dat ga ik opvullen. Ik hoop dat ze ergens reineckii mini op voorraad hebben bij de lokale LFS.

Bekijk bijlage 373398

Goed, de specs. Eigenlijk is het copy/paste omdat ik altijd dezelfde spullen gebruik

Scape bak: 40x25x25 = 25 liter met transparante kitnaden
Filter: dennerle Scapers Flow, HOB filter, 340 l/u (13,5x het bakvolume)
Belichting: LedStar AQS40 - RGB+W - 1984 lumen, instelbaar via een app
CO2: Dennerle Drukregelaar met een AquarioNeo diffuser, om te beginnen 25 bellen per minuut
Bodem: Volcano mineral met daar overheen aquasoil (mix van Colombo en Tropica)
Heater: Dennerle 25W
Voeding: lean-dose (minimale waterkolom dosering) Deze maak ik zelf met diverse bemestingspoeders
Leuk weer! Ik zat ook te denken om bv de snoeiresten in een lege bak te planten en te laten groeien
 
Had dit excuus om een extra bakje op te starten nog niet eerder gehoord.
Gaat dit richting Hollands plantenbakje worden of zit je met iets anders in gedachte.
 
Had dit excuus om een extra bakje op te starten nog niet eerder gehoord.
Gaat dit richting Hollands plantenbakje worden of zit je met iets anders in gedachte.
Typisch voorbeeld van 'zien eten doet eten'. Liep al een tijdje rond om iets nieuws op te starten en dit was een mooie gelegenheid.
Ik heb geen rekening gehouden met de criteria waar een Hollandse plantenbak aan moet voldoen, maar gaat er wellicht wel een beetje op lijken :thumbs:
 
Een paar dagen verder en de 1e maal een 50% waterwissel gedaan. De soil bestaat voor 75% uit Colombo manobase Pro. Mensen die mij al een tijdje kennen
weten dat ik totaal geen fan ben van Colombo/Superfish. Maar ja, ik had een halve zak mee gekregen... 😁
Het 'lekken' van ammonium is in de praktijk verwaarloosbaar en door de lage pH gaat dit niet tot problemen leiden. Dat is weer het voordeel als je een soil gebruikt wat zich niet in het topsegment bevind.
Nadeel is wel dat de pH verlagende eigenschappen erg snel zijn uitgewerkt als je ververst met hard kraanwater. Dus ga ik met 50% osmosewater werken bij de wekelijkse waterwissels.
Moet voortaan wel een beetje voorzichtiger te werk gaan; bij het vullen kwamen er een aantal plantjes los vanuit de bodem.
De Staurogene heb ik eruit gehaald en potje AR Mini uit het lokale tuincentrum gebruikt.

02.png
 
Het ziet er nog niet uit en hoewel er toch een paar plantjes het niet hebben gered gaat het allemaal best goed, zie de bovenste bladeren van de rotala soortjes al verkleuren naar groen.
Logisch want ze krijgen voor nu nog erg weinig licht. Ik laat alles eerst groeien en wortels vormen. Pas na de 1e snoei ga de intensiteit van de belichting opvoeren om de aanmaak van extra pigmenten te aktiveren.
Met de AR Mini gaat het niet zo goed, lijkt of die gaat rotten vanuit de binnenkant. 🤔

03.png
 
Aan de bladstelen of stengel Corné? Onderin bij soilgrens of erboven?
Beetje bij de soilgrens word de stengel bruin. De Staurogene had daar ook al een beetje last van. Geen idee waar het van komt
en ik heb er ook geen zin in om dat allemaal uit te zoeken. Als ze het niet redden gaan ze eruit en zoek ik gewoon weer wat anders.:DD
 
Je zou ze nog kunnen toppen en deze terugsteken. Als het goed is stimuleer je daarmee weer wortelaanmaak en overlevingsdrang.

Doen ze het niet is het waarschijnlijk een slechte batch.
 
Kleine update. Het groeit goed
De AR Mini eruit gehaald, die zag er niet meer uit. Hemianthus Monte Carlo ervoor in de plaats.
Geen spoortje alg dus ga ik de intensiteit van de verlichting opvoeren. Dit doe ik een beetje op onderbuikgevoel. Ook 3 amano erbij gezet.

20240405_765558.png
 
Fraai Corne en ook de Lobelia staat er mooi bij en hier gaat dat vaak gelijk de hoogte in maar dat komt denk ik doordat je meer licht geeft.
 
Plantjes groeien prima en van de week wat plantjes snoeien omdat ze al tegen de oppervlakte aanzitten. Maar logisch er staat maar 20cm water.
Klinkt wellicht vreemd, maar Ik heb nooit geen 'opstart algen' en nu dus ook niet. Daarom ga ik de verlichting fors opvoeren. :thumbs:

05.png
 

Terug
Bovenaan