Coridoras kweek in aquarium?


J

Jannekje7

Guest
Hallo allen,
Ik heb een gezelschapsaquariumpje met guppen, een paar verdwaalde chinese danio's en coridoras (albino's). Tot voor kort ook vuurgarnalen maar toen ik op vakantie was is mn filter stuk gegaan en is mn hele kweekgroep dood gegaan... Maar da's een ander verhaal.
Nu, de coridora's. Ik heb er nog maar 3, 2 vrouwtjes en een man, en was eigenlijk van plan om die gewoon te laten uitsterven. Ze blijven alleen maar eitjes leggen en ik heb besloten er dan toch maar eens werk van te maken. Maar nu mijn vraag: hoe?? Ik heb ze eerder altijd gewoon laten zitten, maar mijn guppen lusten wel een eitje voor het ontbijt en ik heb nog nooit jongen gehad.

Nu heb ik een aantal weken geleden een legsel van het raam gehaald en in een fijnmazig vergietje in het aquarium laten hangen. Dat waren maar 5 eitjes en geen daarvan is uitgekomen.
Zojuist zijn er echter weer 3 legsels gedaan. Aangezien de guppen direct begonnen te smullen heb ik 2 van de 3 legsels van het raam gehaald en weer in het vergietje in het aquarium gehangen. Toen ben ik gaan lezen en kwam een site tegen die heel duidelijk met foto's uitlegde hoe de babies op te kweken in een apart bakje. Nu wil ik dat best doen, maar is het niet makkelijker om ze gewoon in dat vergietje te laten uitkomen in het aquarium? En zo niet, waarom niet? Dit is de aller eerste keer dat ik bewust probeer eitjes te laten uitkomen, dus ik kan tips goed gebruken :)

In de bijlage een aantal foto's van de situatie nu

eitjes01.jpg


eitjes02.jpg


eitjes03.jpg


eitjes04.jpg
 
Ondertussen toch maar een bakje gepakt om ze in te doen, water 3x per dag verversen... We gaan t zien.
Overigens is er nog een groot legsel gedaan op m'n raamschoonmaakmagneet. Deze heb ik omgedraaid zodat de eitjes precies tussen het glas en de magneet zitten en de vissen er niet bij kunnen. Ben benieuwd, als t goed is moeten die in t aquarium eerder uitkomen, want de temperatuur is daar hoger dan in het aparte bakje....
 
Leuk dat je er werk van maakt. . Ik heb ook al een tijd een draadje lopen over het kweken met corydoras sterbai. .. voor het eerst lijkt het me nu te lukken om de larven in leven te houden *klopt af*.

Ik heb vanwege gebrek aan ervaring geen idee over je vergietje en of dat zou werken. Maar ik vraag me wel heel sterk af hoe ik me dat stuk met die raammagneet moet voorstellen? Voor nu zitten de eitjes er prima tussen maar wat gebeurt er zodra ze uitkomen? Hebben de larven dan überhaupt bewegingsruimte of zitten ze geplet?zwemmen ze er niet gewoon tussenuit en fungeren dan alsnog als lekker levend voer voor je guppen?
 
Ja, dat laatste is een goeie vraag...
Klem zitten ze niet, ze hebben genoeg ruimte om weg te zwemmen, maar de ouderdieren kunnen er gewoon net niet tussen.
Verder heb ik wel veel schuilplaatsen in t aquarium, maar de corys komen zelf ook in de kleinste hoekjes natuurlijk. Misschien als ze bijna uitkomen alsnog verplaatsen? Of gewoon kijken wat er gebeurt....

Heb nu trouwens ook m'n eerste guppenbabies (heb pas kort guppen, overgestapt naar makkelijkere vissen sinds ik een dochter heb) en die lijken zich tot nu toe prima te redden :)
 
Hier zie je de eitjes op de magneet. De garnaaltjes kunnen er nog precies tussendoor.
Leuk detail: boven de magneet zwemt een guppenbaby

DSC_5708.JPG
 
Vanmorgen zag ik t andere vrouwtje en t mannetje druk bezig en ja hoor, zojuist weer twee legsels gevonden! Een heb ik er af gehaald en bij de rest in t bakje gedaan. Het andere legsel kan ik niet bij zonder m'n halve aquarium af te breken, dus dat wordt guppenvoer.

Foto: klompje eitjes is deel van t legsel van gisteren, losse eitjes van zojuist. Duidelijk kleurverschil, hoop dat de boel bevrucht is!

_20160912_104810.JPG
 
Leuk hoor!

Het is belangrijk dat de eitjes goed worden belucht/inde stroming liggen
Ik weet niet wat voor filter je hebt, maar als er eitjes uitkomen dan kunnen de baby's (trouwens ook de eitjes) in je filter komen.

De eitjes in een apart bakje doen geeft de meeste kans op uitkomen.
Doe er een bruissteentje bij en bijvoorbeeld een catappablad, en ververs het water regelmatig.
 
Zeg, hoe veel eitjes leggen de cory's eigenlijk? Mijn twee vrouwtjes blijven bezig, heb er denk ik al ongeveer 100 uit gevist! En dan zitten er nog een aantal tegen t raam geplakt waar ik er niet bij kan, er zijn er een aantal tussen het javamos gevallen, ik zag er een paar gewoon op de bodem...
Heb trouwens nu het hele ritueel gezien, erg leuk! Hoe het vrouwtje steeds een paar eitjes tussen haar vinnen houdt en ze afplakt, en hoe het mannetje er even later langs komt. Eerst kwam ie er direct achter aan, maar kan me voorstellen dat-ie een beetje moe is na 2 dagen bevruchten...

Ik heb overigens een eheim binnenfiltertjemet luchtaanzuigertje, dus middelmatige stroming en veel zuurstof. En er zit al een panty over de ingang vanwege m'n garnalenbabies en nu dus ook guppenbabies. En hopelijk binnenkort dus corybabies.

Verder, leuk om het verschil te zien tussen eitjes van gisteren en die van vandaag. Zo te zien zijn er van die van gisteren veel bevrucht, ik zie allemaal donkerder eitjes en er is duidelijk een "inhoud" te zien. Wel lekker, met dit weer hoef ik me geen zorgen te maken om verwarming van het kleine bakje.
Leuk project zo. Ben hoopvol dat er een aantal eitjes uitkomen, ben heel beniuewd of er ook daadwerkelijk jonkies gaan overleven. Zowel in m'n aparte bakje als het "groot" aquarium.
Ik hou jullie op de hoogte!
 
Situatie vanmorgen :)

DSC_5726.JPG


DSC_5719.JPG


DSC_5722.JPG
 
Super leuke foto's!

En ze zijn inderdaad lekker bezig :D

Het paringsritueel is leuk om te zijn he! Het is alleen niet zo dat het mannetje de eitjes pas bevrucht als het vrouwtje ze heeft afgezet zoals bij de meeste vissoorten die eitjes leggen.

Bij de Cory is het zo dat... (en nu niet verder lezen als je onder de 18 bent :D)

-eerst gaat het vrouwtje een plekje poetsen waar ze straks haar eieren legt
-daarna biedt ze zich aan aan de mannen
-het mannetje klamt met zijn buikvinnen de kop van het vrouwtje vast, dit is de T-houding.
-vervolgens brengt hij het zaad in haar mond
-het vrouwtje slikt het door en zo komt het in haar darmen
-dan worden de eitjes bevrucht (vraag me niet hoe ;) )
-de bevruchtte eitjes houdt het vrouwtje stevig vast met haar buikvinnen en dan plaatst ze ze op de plek die ze vooraf al had schoongepoetst.

18+ leden mogen weer verder lezen :p
 
Hoe haal je die eitjes dan van het raam of in dit geval de magneet zonder deze te beschadigen? Ik heb wel een klein mini bakje van pakweg 15x15x15 cm waar ze in kunnen.

Sanneke's uitleg heb ik inderdaad al een paar keer "live" gezien. Best fascinerend.
 
Oh echt sanneke! Ik had heel wat anders gelezen! Dat zij aan hem "hing" had ik inderdaad gezien, ik vroeg me al af wat daar gebeurde. Nou, ehm, dat dus.......

En ik rol met mijn vinger de eitjes van het raam/magneet. Dan blijven ze aan je vinger plakken. En dan rol je ze vervolgens in je bakje aan de rand of als t lukt laat je ze naar de bodem zakken.
Heb ze er overigens ook proberen af te schrapen, maar daarmee ging ongeveer de helft kapot! Rollen gaat echt gemakkelijker :)

Overigens nog steeds geen schimmel in m'n bakkie (heb gelezen dat dat vaak gebeurt). Ververs een paar keer per dag met aquariumwater, de eitjes zijn bruinig met witte dingetjes er in. Interessant hoor!
 
Zorg ervoor dat je wat te eten voor ze in huis hebt, met het warme weer willen ze wat eerder uitkomen.
 
Ik haal wel wat artemia als ze geboren zijn, ze kunnen nog een dag of 3 door op de vruchtzak toch?
En morgen is het dag 4/3 (twee legsels). Eerste zouden kunnen uitkomen morgen. M'n woonkamer wordt niet zo warm, gok dat t water ongeveer 25 graden is.
 
Je moet wel artemia nauplien hebben hè? Dat hebben ze niet bij elke lfs op voorraad. De zakken levend voer uit de koelkast zijn meestal met wat grotere pekelkreeftjes. Veel leden kweken de artemia zelf. Dat kan heel gemakkelijk met bijvoorbeeld de kweekschaal van Hobby.

Ik heb zelf nog geen poging tot artemia kweek gedaan maar gebruik artemia Quick. Dat is artemia in poedervorm en moet je 20minuten laten weken voordat je het in het bakje doet. Tot nu toe gaat het daar wel prima mee bij mij.
 
Hier regelmatig eitjes van Corydoras. Voorheen van de Pygmaeus, maar dat is echt klein en kun je het beste laten zitten. Daar heb ik veel succes mee gehad. Mijn Panda's zijn ook erg actief in het leggen.

Als ik afzet gedrag zie, hang ik een zelf gemaakte afzetmop (google maar eens) in de bak en die zit dan regelmatig vol. De laatste keer 94 eitjes.
Die eitjes doe ik in een bakje van de chinees met een bruissteentje. Eerder deed ik er een catappa blad bij, tegenwoordig doe ik een paar elzenproppen (die bruine) erbij. Dat schijnt een schimmelwerende werking te hebben.

De eerste dagen dat de kleintjes kunnen gaan eten (na ongeveer 2/3 dagen) voeg ik 2/3 maal per dag "Artemia fluid" en artemia vervanger (absoluut even voor weken!) toe. Dat is veel kleiner dan net uitgekomen artemia en dus beter te eten via die ieniemienie mondjes. Dat doe ik altijd na het verversen van het water (ik ververs altijd gewoon met kraanwater). Het nest dat ik nu heb zitten is inmiddels een week of 2/3 oud. Ik heb ze gister verhuisd naar een 50 cm bak met een laag water van een cm of 10. Daarin een verwarmingselement en een een bruissteen. Dat is de eerste keer in een grotere bak op deze manier. Inmiddels geef ik ze een kleine week net uitgekomen artemia en zwemmen ze steeds rond met knal oranje buikjes, een top teken dat ze het eten binnen krijgen.

Succes met het op laten groeien en het genieten van deze super visjes!
 
Wat me trouwens bij de laatste 3 foto's op val (waar boven staat "situatie vanmorgen"), is dat op de middelste foto de eitjes er goed uit zien, maar dat de andere foto's de eitjes nogal wit eruit zien. Op het moment dat er een eitje is die wit in het midden zijn, is dat over het algemeen een teken dat deze niet bevrucht is en die eitjes kun je het beste verwijderen. Deze eitjes hebben de grootste kans op schimmelen. Mocht dat zo zijn, dan is de kans groter op schimmel besmetting waardoor de kweek minder goed zal gaan.
 
Ik rol de eitjes ook met vingers zachtjes van het raam af en doe ze even of vang ze op in een visnetje. Met het visnetje breng ik ze over in het andere bakje.

De verse artemia die je in de LFS koopt zijn idd te groot voor de baby cory's.
 
Bedankt voor alle tips. Zal vandaag dan eens naar de aquarium/terrariumwinkel gaan voor iniminivoer.
Overigens zijn alle eitjes van in het aquarium aan de magneet verdwenen. Ofwel zijn ze uitgekomen, ofwel een brutale garnaal heeft ze toch nog los weten te krijgen. We gaan t zien.
De eitjes in t bakje: de middelste foto is genomen zonder flits, de andere twee met flits. Vrijwel alle eitjes zijn bruinig met wat wits in het midden. Interessant hoor zo'n eerste keer proberen te kweken...!
 
Nou, tot nu toe gebeurt er helemaal niks met de eitjes. Toch ergens iets mis gegaan denken ik....
 
Het uitkomen van de eitjes kan soms wel 5 a 6 dagen duren dus zou nog even geduld hebben.
Als ze niet verschimmelen zijn ze meestal wel bevrucht.
 
Ennnnn schimmel :/
 
Gisteren hebben de corys weer eitjes gelegd. Legsel tegen de voorruit is direct opgegeten, die tegen de filter zitten er vandaag nog en zien er niet slecht uit!
Ze zitten momenteel vrij warm, dus uitkomen zou vrij snel moeten gebeuren. Ben benieuwd of ze het tot daar redden. Mn garnalen zijn ook succesvol aan de kweek (eerste mini eindelijk gezien, verstoppen zich veel te goed), dus verstopplekken genoeg!

Wie weet, binnenkort toch mini's van de corys!
 
Spannend!

Nieuwe ronden nieuwe kansen ;)
 
Nog nieuws ?

Ik heb 8 corydoras trilineatus 4 zitten er al weer een half jaar in en 4 3 maanden .
Wanneer is een corydoras geslachtsrijp ?
Moet er wel een verdeling zijn van mannen en vrouwen .
 
@danny, wanneer ze geslachtsrijp zijn is denk ik vanaf een jaar ongeveer, maar dat weet ik niet zeker.

Het belangrijkste is dat ze super doorvoed zijn en de volwassen grootte hebben.

Het is fijn als je 2 a 3 mannetjes op 1 vrouw hebt.
 
Wanneer mijn man de albino's wil kweken, zet hij 2 koppels apart in een bak. Dit zodat hij de gelegde eitjes ook kan laten zitten. Ervaring leerde hier dat het weg pakken in de ene bak van het raam en in een andere bak zetten minder goed werkte. Het is dan wel een kwestie van goed opletten. Wanneer er eitjes zijn de grote vissen ook zo snel mogelijk weer weg halen. Ook coridoras eten deze zelf rustig op. Na een dag of 2-3 kun je in de eitjes ook al zien of er leven inzit. (ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet altijd zie, mijn man ziet het een stuk makkelijker) Op het moment dat de volwassen vissen uit de bak zijn wordt hier ook de pomp uitgezet, dit omdat de kleintjes zó klein zijn dat je ze amper ziet als ze net uit het ei zijn gekomen en makkelijk in de filter komen. (zo ook al geregeld verrassingen gehad als we de grote filter schoonmaakte, hier zit geregeld winst in. Deze jongen zijn dan zelfs nog witter dan normaal omdat ze dus in de filter hebben geleefd zonder licht)
Elke dag wat nieuw water in de bak gooien om toch "schoon" water te houden. Als ze na een paar dagen beginnen te eten voeren we ze Artemia fluid en beginnen we ook zelf Artemia te kweken om ze te voeren als ze iets groter zijn. Als ze dan eenmaal beginnen te eten zien je ze bijna met de dag wel iets groeien.

Omdat de visjes die uit het eitje komen zo klein zijn denk ik niet dat het gaat werken met een zeefje in een gewone bak. Dit omdat ik vermoed dat dat de jongen alsnog worden opgegeten of verdwijnen in de filter en dan moet je dus al geluk gaan hebben.

Zodra we hier het water verversen hebben we trouwens de volgende dag eigenlijk altijd wel alweer eitjes liggen.
 
Wanneer mijn man de albino's wil kweken, zet hij 2 koppels apart in een bak. Dit zodat hij de gelegde eitjes ook kan laten zitten. Ervaring leerde hier dat het weg pakken in de ene bak van het raam en in een andere bak zetten minder goed werkte. Het is dan wel een kwestie van goed opletten. Wanneer er eitjes zijn de grote vissen ook zo snel mogelijk weer weg halen. Ook coridoras eten deze zelf rustig op. Na een dag of 2-3 kun je in de eitjes ook al zien of er leven inzit. (ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet altijd zie, mijn man ziet het een stuk makkelijker) Op het moment dat de volwassen vissen uit de bak zijn wordt hier ook de pomp uitgezet, dit omdat de kleintjes zó klein zijn dat je ze amper ziet als ze net uit het ei zijn gekomen en makkelijk in de filter komen. (zo ook al geregeld verrassingen gehad als we de grote filter schoonmaakte, hier zit geregeld winst in. Deze jongen zijn dan zelfs nog witter dan normaal omdat ze dus in de filter hebben geleefd zonder licht)
Elke dag wat nieuw water in de bak gooien om toch "schoon" water te houden. Als ze na een paar dagen beginnen te eten voeren we ze Artemia fluid en beginnen we ook zelf Artemia te kweken om ze te voeren als ze iets groter zijn. Als ze dan eenmaal beginnen te eten zien je ze bijna met de dag wel iets groeien.

Omdat de visjes die uit het eitje komen zo klein zijn denk ik niet dat het gaat werken met een zeefje in een gewone bak. Dit omdat ik vermoed dat dat de jongen alsnog worden opgegeten of verdwijnen in de filter en dan moet je dus al geluk gaan hebben.

Zodra we hier het water verversen hebben we trouwens de volgende dag eigenlijk altijd wel alweer eitjes liggen.

als je een aparte bak gebruikt is een sponsfilter misschien wat voor je.

als ik dit zo allemaal lees, worden de cory vooral tot voortplantning aangezet door ze met "uitsterven" te bedreigen = weinig soortgenoten dus moeten voortplanten... kan dat?
 
als je een aparte bak gebruikt is een sponsfilter misschien wat voor je.

als ik dit zo allemaal lees, worden de cory vooral tot voortplantning aangezet door ze met "uitsterven" te bedreigen = weinig soortgenoten dus moeten voortplanten... kan dat?

Het lijkt me niet. Ze zitten normaal met een groep van tussen de 10 en 20 corydoras bij elkaar. Op het moment van waterwissel weten we dat ze binnen 3-4 uur eitjes leggen. Dus de wissel vindt dan in het weekend plaats en de vissen zitten dan maar een paar uur met 4 bij elkaar. Na maximaal 6 uur zitten deze eigenlijk weer bij hun groep. Lijkt mij niet dat ze zich dan met uitsterven bedreigd voelen, maar daar kan ik me natuurlijk ook in vergissen. Maar aangezien ze altijd met 4 bijelkaar blijven en we er in eerste instantie (zonder inlezen) er maar 2 kochten in de winkel lijkt me 4 voor een paar uurtjes moeten kunnen.

Als we de vissen trouwens niet apart zetten, leggen ze na de waterwissel ook eitjes terwijl ze wel met die 10-20 vissen samen zitten alleen worden de eitjes dan niet apart gezet en houden we dus geen of 1-2 visjes ervan over omdat of de eitjes of de visjes worden opgegeten.
 

Terug
Bovenaan