Corbowood.


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het zogenaamde Corbo-wood.

Ik heb het nu in mijn bak, het is mooi grillig.

Is het te vergelijken met zgn. mangrovehout?

gr Peter
 
Hoi,

Ik ben nu anderhalve maand verder met de nieuwe inrichting.

Ik blijf maar last houden van zweefvuil en het corbowood is in het licht bedekt met groene aanslag.

Zou het 1 met het ander te maken kunnen hebben? Of is het biologisch evenwicht gewoon niet goed.

Foto plaatsen lukt op een of andere manier niet.



gr Peter
 
Hmmm heb je het hout al gecontroleerd op zachte plekken / Zachte plekken in het hout duid op rotting.
 
Hoi,

Ik ben nu anderhalve maand verder met de nieuwe inrichting.

Ik blijf maar last houden van zweefvuil en het corbowood is in het licht bedekt met groene aanslag.

Zou het 1 met het ander te maken kunnen hebben? Of is het biologisch evenwicht gewoon niet goed.

Foto plaatsen lukt op een of andere manier niet.



gr Peter

Een foto zou erg helpen :)
Hoe sterk beplant is je bak?
Hoe groot is je bak en hoeveel vermogen heeft het filter?
Wat zijn je waterwaardes?

De groene aanslag op je hout zal waarschijnlijk een algsoort zijn. Hoe ziet deze alg er uit? Zijn het groene draden of meer kleine ronde vlekken op het hout?
 
Met de knop upload bestand onder het veld waar je de tekst intikt kun je een foto uploaden en weet je de waterwaarden van je bak en wat info over je verlichting als dat kan.

Is je filter schoon en welke gebruik je en zitten er ook watten in?
 
Ik moet eerst toestemming hebben om de foto te kunnen bekijken en dat heb ik gedaan;)
 
Zover ik het zie zit het meer op je hout en niet op de planten? Beetje lastig te zien moet ik zeggen. Op hout heb je vaak sneller last van wat algen omdat dit dood materiaal is en soms voeding bevat waar de algen graag gebruik van maken. Weet je zo de waterwaarden?
 
20170208_154524.jpg


Gelukt.

Ik weet niet wat ik heb lopen klooien met de foto.

Mijn verlichting is van achter naar voor.

special plant
amazone day
special plant
aquastar

Met reflectoren.

Het filter heeft alle goede onderdelen: grove en fijne watten, purigen, biologische bolletjes van Eheim.

Ik hou last van zweefvuil en aanslag op het hout.
Hout is hard, vergelijkbaar met savannehout.


Zweefvuil vind ik nog het meest storend. Eventueel een aziatische algeneter plaatsen om hout af te schrapen. (welke?)

gr Peter
 
Het is een kwestie van smaak maar een dergelijke alg op hout ? Me like much !! Algen hoeven niet persee een probleem te zijn in mijn ogen.

Algenetende dieren zijn altijd symptoon bestrijding je haalt er de oorzaak niet mee weg. Bij algengroei moet er ergens een tekort in voedingstoffen zijn.

Wat je licht betrefd hoeveel watt/Ltr komt dat ongeveer op uit ?
 
persoonlijk vind ik dat groene laagje erg mooi staan. dus zou me daar niet te druk over maken.en anders even het hout uit de bak nemen en afschrobben.

die zweefalg is wat lastiger. wat voor bak heb je en welk type filter draait erop?
 
die zou dat toch wel moeten kunnen trekken. geen heel groot filter voor een 350L bak maar moet kunnen.

zaten wel fijne witte watten al in het filter las ik dus dat kan ook niet verder helpen...

hoeveel water ververs je in de week? en is het daarna ook beter met het zweefvuil of blijft het t zelfde?
 
Ik denk dat het ook met de leeftijd van de bak te maken heeft. Alles moet zich nog goed settelen.
Ik heb de uitstroom iets verzacht door de einddop van de spraybar eraf te halen.

Misschien pompt het teveel rond. Stroomsnelheid te hoog.

gr Peter
 
Nou ja de lichthoeveel zegt wel iets natuurlijk. In die zin dat hoe meer licht des te hoger de behoefte aan voedingsstoffen wordt.
 
Hoi Paros,

Dat snap ik wel.

Indien ik 2 x colour en specialplant gebruik is dit minder in lumenopbrengst in vergelijking met wat ik nu heb. Dat bedoelde ik ermee te zeggen:)

Groetjes
 
Zweefvuil, kan duiden op een (beginnende) waterbloei. eigenlijk zou Purigen dat aan moeten kunnen. Wellicht zou je e.e.a. tijdelijk kunnen ondersteunen door in je filter wat hoogactieve KOOL toe te voegen, deze neemt een flink deel van de voedingsstoffen die nu vrij in het water zweven weg. Deze "voedselbron" zou ook zomaar de bron van de alggroei (groene alg) kunnen zijn.

Algeters: Kleintjes die wel veel alg eten: Otocinclus, minstens 10-15 stuks nemen
Beste algeneters aller tijden: Crossocheilus (of Puntius, of Barbus ( synoniemen) siamensis. 3 stuks Lijkt heel veel op C. kalopteres, maar deze laatste heeft een
goudgele streep en 4 baarddraden. De C. siamensis is alleen WIT/ ZWART en de zijstreep loopt door in de staart. heeft ook maar 2 baarddraden.
Laatste soort eet ook graag groentabletten met spirulina.
 
Hoi Bigsmoke,

Dank voor jouw reactie.

Misschien is dat inderdaad een optie: even actieve kool toevoegen. Ga ik misschien toch wel proberen.
Kan Purigen samen met actieve kool?

Over de algeneters: ik blijf graag aziatisch qua visbezetting. De alg op het hout is vooral voor algeneters aantrekkelijk die het afschrapen. Dit doen de Crossocheilus wat minder en ze worden naar mijn mening iets te groot voor mijn bak (helaas). Als ze wat kleiner zouden blijven zou ik er zo een stuk of 5 nemen.

Heb je misschien een andere aziatisch optie hierin?

gr Peter
 
Kool en purigen kunnen samen, Werken allebei op iets andere manier en nemen ook op andere manier stoffen op.
Weet zo gauw geen andere Aziatische algeneters, wel kun je wellicht met de LFS afspreken, ( doe ik ook wel eens) dat je er 5 meeneemt en als ze (te) groot zijn geworden, dat je ze dan weer inlevert voor 5 kleinere.
 

Terug
Bovenaan