Conditie planten achteruit


Wat ik niet begrijp is dat men loopt te klungelen met een relatief gevaarlijk systeem zonder te beseffen waar men mee bezig is.
In een ander topic zei ik al dat ik vind dat CO2 niet voor starters is. Uit dit topic blijkt het maar weer.
Gebruik je CO2 dan altijd in combi met een magneet ventiel of andere mogelijkheid om de toevoer naar het aqua te stoppen.
 
Wat ik niet begrijp is dat men loopt te klungelen met een relatief gevaarlijk systeem zonder te beseffen waar men mee bezig is.
In een ander topic zei ik al dat ik vind dat CO2 niet voor starters is. Uit dit topic blijkt het maar weer.
Gebruik je CO2 dan altijd in combi met een magneet ventiel of andere mogelijkheid om de toevoer naar het aqua te stoppen.

Hier kan ik mij dus volledig in vinden!

het dringt bij sommige niet door dat je gewoon een gas in je bak staat te pompen, er wordt wel is beweerd dit en dat is niet goed voor je vissen en je neemt een risico! maar zelf pompen ze de bak vol co2. als 1 van de key components (ook het magneet ventiel) het een keer begeeft is er een (grote) kans dat het dag dag visjes is. zuurstof is 1 van de grootste factoren der leven en dat ga je verdringen door co2 je bak in de stouwen :juggle:

als je het doet, doe het dan in 1x goed!

PS: het mag duidelijk zijn dat ik geen co2 systeem heb :D
 
Wat ik niet begrijp is dat men loopt te klungelen met een relatief gevaarlijk systeem zonder te beseffen waar men mee bezig is.

Dat is exact de reden van mijn reacties! Velen kopen een gans systeem, sluiten het zonder ervaring aan op een bak vol dieren, ze beginnen te draaien aan de gaskraan en vergeten vervolgens ineens dat het snel (met een kleine draai aan de kraan) kan omslaan van "bemeste bak" naar een "gasbak" waarin je je ganse bestand op enkele uren kan vergassen.

n een ander topic zei ik al dat ik vind dat CO2 niet voor starters is.

True!
Maar stel dat je het als starter toch doet ( maar eigenlijk is iedereen die voor het eerst met co2 aan de gang gaat een 'beginner' op co2 vlak, dus ook ervaren aquarianen) dan kan (en moet) je dat leerproces ook verantwoord en doordacht aanpakken, net door de inherente risico's

Volgens mij is de makkelijkste manier om te starten met experimenteren in een indraaiende bak.
Dan heb je iets omhanden tijdens de indraaiperiode en kan je van boven naar onder werken: dus hoog beginnen (alles open desnoods tot gele dropchecker) en vervolgens terugschakelen naar goede levels. Zo leer je snel en bereik je snel de ideale levels. Zonder risico op dode dieren.

Maar start je voor het eerst met co2 in een bak met bewoners dan moet je imo net omgekeerd, dus opbouwend tewerk gaan: zeer laag beginnen en zeer traag opbouwen. En dan is nachtschakeling essentieel wil je de controle bewaren.
Op die manier leer je het ook maar alles gaat wat trager, je hebt minder "speelruimte" door de bewoners.

Lijkt me zeer logisch maar blijkbaar gaat het veelal anders...
 
Laatst bewerkt:
Wil toch even inhaken op Co2 zonder magneetventiel,
We weten als ervaren aquariaan wat wel en niet kan en wat eventueel de gevolgen kunnen zijn als je niet weet wat je aan het doen bent is een feit.
Waar ik mij aan stoor op dit forum door sommige leden dat er zowel tegen beginners of als iemand die probeert advies te geven gedongen worden hun wil op te volgen terwijl je niemand mag of kan gaan dwingen en vervolgen een shock horror reaktie te gaan plaatsen wat beginners meteen gaat afschrikken en zoiets hebben van mijngod wat moet ik hier mee..ja doei.
Risico nemen of fouten maken door vissen te houden doen we allemaal of dit nu Co2 toedienen is of verkeerde vissen bij elkaar of te klein formaat aquarium of chemische goedjes in het water kiepen.
Ook ervaren aquariaanen nemen een risico, je kan ook stroom uitval krijgen meer als 8uur en weet zeker dat 90% geen 230vlt UPS backup accu hebben staan of een filterpompje/luchtpompfilter die ook op eventueel op een accu of batterrijen kan draaien in nood gevallen. (zee-aquariums wordt het soms wel toegepast inclusief een chiller voor in de zomer)
Dus risico's nemen ervaren aquariaanen ??? terwijl je het wist dat het kon gebeuren maar die kans is natuurlijk zo klein toch..:D ?

Wil hiermee alleen maar aangeven dat zoals er op mijn bericht werd gereageerd nergens op sloeg om zo te reageren omdat een beginner op die manier er heus niet mee is geholpen terwijl het problem was dat zijn planten wegkwijnde !
Prima om ook even hem op te attenderen dat een magneet ventiel veliger is wat ik ook al had aangeraden in mijn post.
Dus persoonlijk vind ik dat hier wel een opglet mag worden hoe er geageerd wordt op zulke risico's dat dit op een normale manier bruikbaar blijft en beginners die advies vragen ook niet meteen onder een berg van bij informatie en op fouten wordt gewezen die nou niet echt bepaald informatief overkomen maar meer gedwongen angst aan praten met dwangmatige een handeling te gaan verrichten terwijl een tijdelijke oplossing zoals een Co2 fles dicht draaien in de avond risco al deels weg neemt op kans vergassing van vissen in de nacht.
Maar goed.. desbetrefende persoon in kwestie van een respectloze reaktie staat al op mijn negeerlijst dus is bij deze voor mij ook opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Wil toch
blablablablablaa
Dus persoonlijk vind ik dat hier wel een opgelt mag worden hoe er geageerd wordt op zulke risico's dat dit op een normale manier bruikbaar blijft en beginner die advies vragen ook niet meteen onder een berg van bij informatie en op fouten wordt gewezen die nou niet echt bepaald informatief overkomen maa
blablabla

Weinig verhelderend inzake mijn vermeende respectloosheid maar helemaal toppie voor mij hoor! :thumbs: :rolleyes:
Iedereen klaar met zijn/haar pleidooi?
Mooi zo!
Handjes geven en dansen maar!
:zwaai:

desbetrefende persoon in kweste van een respectloze reaktie staat al op mijn negeerlijst dus is bij deze voor mij ook opgelost.

En zo werd het op de valreep toch nog een mooie Kerst voor mij! :)k

En zelfs Edje is blij?
All's well that ends well!!!
 
Laatst bewerkt:
Sjezus heren. Het lijkt hier wel een familie-ruzie zoals die bij vele gezinnen voorkomt tijdens de kerst. Laat gaan, laat gaan en trek het je niet aan! :petjeaf:
 
Zo de discussies lopen hoog op :-(.
Ik heb wel veel gelezen en opgezocht voordat ik aan CO2 begon.De winkel waar ik het gekocht heb,die zei dat het niet nodig was om een magneet ventiel te gebruiken,had hier mijn twijfels over.Maar ik heb het constant in de gaten gehouden en de dropchecker is eigenlijk nooit geel geworden.Ben ook rustig begonnen met bellen te geven.Deze bak heb ik nu een jaar,Hiervoor een kleine bak gehad aantal jaren.Dus onbekend ben ik niet met het aquarium.Alleen het co2 is nieuw voor mij.
 
Zo de discussies lopen hoog op :-(.
Ik heb wel veel gelezen en opgezocht voordat ik aan CO2 begon.De winkel waar ik het gekocht heb,die zei dat het niet nodig was om een magneet ventiel te gebruiken,had hier mijn twijfels over.Maar ik heb het constant in de gaten gehouden en de dropchecker is eigenlijk nooit geel geworden.Ben ook rustig begonnen met bellen te geven.Deze bak heb ik nu een jaar,Hiervoor een kleine bak gehad aantal jaren.Dus onbekend ben ik niet met het aquarium.Alleen het co2 is nieuw voor mij.

Natuurlijk, je kan zonder magneetventiel. Maar het is gewoon niet handig. Daarmee maak je het jezelf moeilijk. Dat je Lfs een dergelijk slecht advies geeft zou ik niet erg kunnen waarderen. Zo'n ding is helemaal niet duur. Waarom zou je die er niet tussen zetten? Koop er een timer bij voor de nacht.

 

Terug
Bovenaan