combinatie mogelijk?


M

MS. nano

Guest
Ik ben nog druk aan het nadenken over bewoners voor mijn Wave Xcube 40. Ik vroeg me af of Pseudepiplatys annulatus samen gaan met Rasbora Galaxy. De eerste houdt zich vooral in de bovenlaag op heb ik begrepen. Ik vraag me ook af, vooropgesteld dat deze combinatie mogelijk is, in welke aantallen ik de visjes het best kan houden (en verhouding man/vrouw)
 
Samen gaan ze zeker, maar in een Wave Xcube 40 zou ik geen Galaxy's houden.
Die schieten alle kanten op en zeer actieve zwemmers. In een 60cm vind ik het al nipt.
In de paartijd jagen de mannetjes constant achter de vrouwtjes, en als die nergens heen kunnen zijn die zo uitgeput.
Bij Galaxy's best meer vrouwtjes als mannetjes.

Pseudepiplaty 1M/2V
 
Kijk, dat is goed om te weten, dat gaan we niet doen dus.
 
Ik vind het sowieso wat een krap bakje...
Als je persee de Pseudepiplatys annulatus wilt zou ik toch een klein harem doen, niet te veel. kan denk ik net, kiele kiele hoor ;)
En wat garnaaltjes er bij, dan is het wel leuk zo.
Veel visjes vragen toch wat meer zwemruimte.
 
Afmetingen van het bakje zijn 45 x 32 x 39,5 cm, vind je dat te klein voor 3 of 4 annulatisjes?
 
3 of 4 moet wel lukken hoor. Denk je ook om wat drijvers? die vinden ze wel prettig.
eventueel zelfs nog wat corydoras habrosus of pygmaeus (8 of zo) er bij kan zelfs nog wel. of eventueel boraras micros of Rasbora brigittae, klein schooltje een stuk of 10.
Persoonlijk zou ik kiezen voor of de cory's of de boraras, beide niet dan wordt het wel vol. Maar denk dat hier ook nog wel andere meningen over te vinden zijn en het kan misschien ook wel met een goede pomp er in.

Had even een 27liter bakje in mijn hoofd namelijk, maar 40cm valt wel mee. daaronder zou ik persoonlijk niet snel vissen houden.

Het nadeel van kleine bakjes is dat het moeilijk in balans te houden is, dus overbevolking merk je dan ook gelijk door aan schommelende/slechte waardes. Let er ook goed op dat als je straks visjes hebt, na het indraaien, dat je niet te veel voert.
Zelf zorg ik er daarom ook voor dat mijn 60cm bak ook niet te vol zit en een flinke pomp heeft, zelfs nu er alleen garnalen in zitten.
 
Of de galaxy's passen weet ik niet. Maar op 40 cm kan je van de P. annulatus 3 mannen en een vrouw of 8 makkelijk kwijt. Ik kweek ze zelf, een man op 3 vrouwen, in 20x15x15.
 
Ik ben nog druk aan het nadenken wat ik nou �cht wil. In de tussentijd draait het bakje lekker in. Heb er wel al 6 vuurgarnaaltjes inzitten ( van die door iemand die te lang heeft doorgekweekt met 1 groep en dus nog nauwelijks kleur hebbende) Die zijn inmiddels tot rust gekomen en scharrelen een beetje rond.
 
in een pas opgestart aquarium doet de epiplaty annulatus het meestal ook niet zo goed.
Word op vele sites voor gewaarschuwd, en heb dit zelf ook wel ondervonden.

Zijn ook goede springer (vooral de mannetjes), bij het overwennen heb ik dit helaas zelf moeten ondervinden.
Er steeds voor zorgen dat alles overdekt is.
 

Terug
Bovenaan