Colorsand 0,4-08mm van hornbach vs filterzand 0,4-08mm?


Lid geworden
28 augustus 2021
Berichten
6
Leeftijd
42
Locatie
Antwerpen
Hoi iedereen,

Sinds 2 jaar heb ik een Aquatlantis Volga 240 draaien. Omdat ik heel graag een donkere bodem wilde heb ik toen gekozen voor het zwarte colorsand 0,4-0,8mm van Hornbach. Ik had in veel reviews gelezen dat dit zand vergelijkbaar was met filterzand en aangezien ik graag corydoras wou houden was dit dus het ideale zand voor mij. Op 2 jaar tijd ben ik echter al veel corydoras verloren 😢 Eerst had ik 15 corydoras panda gekocht, die waren wel nog vrij klein toen ik ze kocht en al snel was ik daar de helft van kwijt (vaak met een witte waas rond de mond en de rest van het lichaam), in de loop van het eerste jaar is ook de rest gesneuveld op eentje na die het nu na twee jaar wel nog steeds goed doet. Nadien had ik 10 corydoras julii gekocht omdat ik weet dat panda’s wel zowat de ’zwakste’ onder de corydoras zijn. Maar op enkele maanden tijd was ik ze weer allemaal kwijt 😔 Aan de meeste kon ik niet echt iets abnormaals zien, die waren levendig en enkele uren nadien plots dood, sommige dreven bovenaan in het aquarium en anderen hadden uiteindelijk ook weer die witte waas rond de mond. Dus begon ik te denken dat het colorsand misschien toch te scherp is?

Nu was ik van plan om over te stappen op echt filterzand 0,4-0,8mm. Maar nu ik beide soorten zand in huis heb en vergelijk dan voel ik eigelijk geen verschil in scherpte tussen beide soorten en vraag ik mij dus af of het colorsand echt wel de oorzaak is dat mijn corydoras sterven…

Ik gooi dagelijks een tabletje voeding speciaal voor cory’s in het aquarium en ook af en toe diepvriesvoer zoals tubifex of cyclops. Dus van de honger zullen ze normaal niet sterven. Voor de rest draait mijn aquarium ook stabiel en heb ik totaal geen sterfte onder mijn vissen (hyphessobrycon bentosi white fin, zwarte fantoomzalmen, en nog enkele pristella maxillaris en één endler guppy van dik 4 jaar die uit mijn vorig aquarium mee verhuisd zijn). Aan de kwaliteit van het water zal het dan ook niet liggen denk ik. Enkel de otocinclus (zijn vaak hele moeilijke eters heb ik de indruk) en cory’s doen het echt niet goed bij mij 😔

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met zowel het colorsand van hornbach en het standaard filterzand en mij kan vertellen of er echt wel een duidelijk verschil in kwaliteit/scherpte is tussen beide? Want naar mijn gevoel is het verschil dus minimaal... Ik wil niet heel mijn bodem gaan vervangen als het niet nodig is, sowieso om de vissen geen onnodige stress te geven maar dus ook omdat ik een zwarte bodem echt wel mooier vind. Ik heb allesinds geen nieuwe cory’s meer durven kopen dus ondertussen zit mijn ene overlevende panda al een tijdje eenzaam in het aquarium 💔

Groetjes
Wendy
 
Ik heb ook colorsand van de Hornbach gebruikt en dat ging prima met Cory s en ook beheerder Crash heeft het in de bak als ik het goed heb. Zover ik weet zijn dat niet scherpe korrels dus het lijkt me geen kwaad te kunnen.
 
Ik heb beide typen zand liggen en denk niet dat daar het probleem zit. :) Er zal eerder iets niet in orde zijn geweest met de vissen (gezien de snelle sterfte uit het niets), en/of met de leefomstandigheden.

Bij een witte mondstreek zijn meestal bacteriën betrokken. Als er langere tijd geen nieuwe vissen zijn toegevoegd en je ziet zoiets bij je gezonde vissen ontstaan, dan kun je ervan uitgaan dat er in het water / op de bodem te veel bevorderende factoren zijn voor bacteriegroei. Wat daartegen helpt is een goede biologische filtering (filters lekker bruin laten worden en met rust laten) en watercirculatie.
 
Ik heb beide typen zand liggen en denk niet dat daar het probleem zit. :) Er zal eerder iets niet in orde zijn geweest met de vissen (gezien de snelle sterfte uit het niets), en/of met de leefomstandigheden.

Bij een witte mondstreek zijn meestal bacteriën betrokken. Als er langere tijd geen nieuwe vissen zijn toegevoegd en je ziet zoiets bij je gezonde vissen ontstaan, dan kun je ervan uitgaan dat er in het water / op de bodem te veel bevorderende factoren zijn voor bacteriegroei. Wat daartegen helpt is een goede biologische filtering (filters lekker bruin laten worden en met rust laten) en watercirculatie.
Het waren telkens de cory’s dus nieuwe vissen dat ziek werden/overleden… Aan mijn andere vissen zie ik nooit iets. Ik heb op mijn aquarium 2 jbl greenline e902 draaien die beide grotendeels gevuld zijn met sera siporax. En ik maak ze maar om de +- 6 maand open en spoel alles dan in aquariumwater. En ik doe ze ook nooit allebei samen op dezelfde dag. De ene uitlaat gaat van rechts naar links tegen de achterwand en de tweede uitlaat staat in de linkerhoek en is naar de voorste raam gericht dus watercirculatie zou wel oke moeten zijn denk ik. Ik heb foto’s bijgevoegd van hoe het aquarium ingericht is en hoe de panda’s er destijds uitzagen toen ze ziek werden. Iedereen zei toen direct dat het door het ‘grind’ kwam maar dat is dus het colorsand dat ik bij hornbach gekocht heb.
 

Bijlagen

  • IMG_20211007_160723.jpeg
    IMG_20211007_160723.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 53
  • IMG_20211007_225649.jpeg
    IMG_20211007_225649.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 52
  • 20220204_182320.jpeg
    20220204_182320.jpeg
    464.6 KB · Weergaven: 54
  • 20220206_184008.jpeg
    20220206_184008.jpeg
    729.2 KB · Weergaven: 52
Mijn cory's hou ik altijd alleen op filterzand van Hornbach.
Wat erg belangrijk is dat je het zand goed spoelt, laatst een nieuwe zak gespoeld wat een emmer groen water opleverde (geen alg) als spoelwater.

Het verliezen van Cory's is niet altijd jou schuld ze worden helaas te veel doorgekweekt en zijn vaak erg zwak.
Stress is ook al dodelijk voor ze.

Ik heb sinds 2 jaar een groepje van 6 cory's in 1 van de bakken en dat zijn er inmiddels 12 geworden, zonder mijn tussenkomst.
Ook heb ik cory's Albino van ruim 6 jaar oud in een ander aquarium zitten.
En heb ik Cory's (nu nog 3) trilineatus van zeker 8 jaar oud.

In het verleden ben ik ook veel nieuwe cory's verloren door onbekende reden.
 
Mijn cory's (black venezuela 14 stuks) heb ik ook op filterzand, van de HornBach en ze houden het prima schoon, eten zelfs de ontlasting van mijn discusvissen, hun gewicht in goud zijn ze waard.

Wat Danny zegt, je moet het wel echt goed wassen, in een emmer, blijven roeren en herhalen tot er alleen nog maar schoon water afkomt.

Wat ik me dus afvraag is hoe ze dat gekleurde zand zijn kleur geven, ik zou het nooit kopen ?
 
Een keramische coating ja dat zal dan wel, daar zullen de Cory's geen witte schuimbekjes van krijgen denk ik....
 
Filterzand is speciaal ontworpen voor zwembadfilters. De afgeronde korrels zorgen er voor dat het filter niet verstopt dus ze zullen hier meer aandacht in gestopt worden. Aquarium zand is speciaal ontworpen voor het aquarium dit zal ook afgerond zijn door het proces maar ik twijfel of ze net zo veel aandacht daar in gestopt hebben. Je zal dan altijd een risico hebben op een scherp steentje.
De coating rond de boel natuurlijk af.
De kleur komt gewoon pigment, zo stellen ze:

"worden niet-giftige kleuren met hoogwaardige kleurpigmenten gebruikt." Alleen vraag ik me af, wat zijn niet giftige kleuren. En zijn de kleur pigmenten wel giftig? 😂
Ik sluit me bij @DiscusBart aan ik zou het ook nooit gebruiken. Of ik moet echt heel graag kleur willen uit egoïstisch oog punt. Een aquarium is geen speelgoed.

Al zal het zand niet de oorzaak zijn geweest van het probleem bij corydoras. Dat moet iets anders geweest zijn.
 
Ik heb geen mening over de situatie. Heb alleen een tip. Albino cory’s zijn naar mijn ervaring erg sterk. Ik heb ze al jaren en ze zijn niet dood te krijgen. Niet dat ik dat heb geprobeerd.😉 alhoewel, ik heb ze een keer per ongeluk met water de tuin in gekiept. En na een kwartier in het zand een beetje afgespoeld en toen zwommen ze toch weer. Advice: Don’t try this at home.
 
Hoi iedereen,

Sinds 2 jaar heb ik een Aquatlantis Volga 240 draaien. Omdat ik heel graag een donkere bodem wilde heb ik toen gekozen voor het zwarte colorsand 0,4-0,8mm van Hornbach. Ik had in veel reviews gelezen dat dit zand vergelijkbaar was met filterzand en aangezien ik graag corydoras wou houden was dit dus het ideale zand voor mij. Op 2 jaar tijd ben ik echter al veel corydoras verloren 😢 Eerst had ik 15 corydoras panda gekocht, die waren wel nog vrij klein toen ik ze kocht en al snel was ik daar de helft van kwijt (vaak met een witte waas rond de mond en de rest van het lichaam), in de loop van het eerste jaar is ook de rest gesneuveld op eentje na die het nu na twee jaar wel nog steeds goed doet. Nadien had ik 10 corydoras julii gekocht omdat ik weet dat panda’s wel zowat de ’zwakste’ onder de corydoras zijn. Maar op enkele maanden tijd was ik ze weer allemaal kwijt 😔 Aan de meeste kon ik niet echt iets abnormaals zien, die waren levendig en enkele uren nadien plots dood, sommige dreven bovenaan in het aquarium en anderen hadden uiteindelijk ook weer die witte waas rond de mond. Dus begon ik te denken dat het colorsand misschien toch te scherp is?

Nu was ik van plan om over te stappen op echt filterzand 0,4-0,8mm. Maar nu ik beide soorten zand in huis heb en vergelijk dan voel ik eigelijk geen verschil in scherpte tussen beide soorten en vraag ik mij dus af of het colorsand echt wel de oorzaak is dat mijn corydoras sterven…

Ik gooi dagelijks een tabletje voeding speciaal voor cory’s in het aquarium en ook af en toe diepvriesvoer zoals tubifex of cyclops. Dus van de honger zullen ze normaal niet sterven. Voor de rest draait mijn aquarium ook stabiel en heb ik totaal geen sterfte onder mijn vissen (hyphessobrycon bentosi white fin, zwarte fantoomzalmen, en nog enkele pristella maxillaris en één endler guppy van dik 4 jaar die uit mijn vorig aquarium mee verhuisd zijn). Aan de kwaliteit van het water zal het dan ook niet liggen denk ik. Enkel de otocinclus (zijn vaak hele moeilijke eters heb ik de indruk) en cory’s doen het echt niet goed bij mij 😔

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met zowel het colorsand van hornbach en het standaard filterzand en mij kan vertellen of er echt wel een duidelijk verschil in kwaliteit/scherpte is tussen beide? Want naar mijn gevoel is het verschil dus minimaal... Ik wil niet heel mijn bodem gaan vervangen als het niet nodig is, sowieso om de vissen geen onnodige stress te geven maar dus ook omdat ik een zwarte bodem echt wel mooier vind. Ik heb allesinds geen nieuwe cory’s meer durven kopen dus ondertussen zit mijn ene overlevende panda al een tijdje eenzaam in het aquarium 💔

Groetjes
Wendy
Corydoras, alle soorten zijn erg gevoelig voor schimmel, door jou aangeduid als witte waas. Je zou kunnen denken om daarvoor Colombo Femsee te gebruiken ten einde dit te bestrijden. Water temperatuur verhogen en waterverversen. Schimmel kan besmettelijk zijn ook voor de overige dieren. Overigens denk ik niet dat de oorzaak in het gebruikte zand zit.
 
Ik weet niet hoe of wat maar vele leden hebben het gebruikt en ik heb er nog nooit iets negatiefs over gehoord.
Hier ook ervaring met het de bodembedekking van Hornbach, zelfde kleur.
Nooit problemen gehad met die bodem en bodembewoners. Noch bodemrot.

Ik zou als ik voor "zwart" zou kiezen weer dezelfde keuze maken.
 

Terug
Bovenaan