Colombo testlab druppeltest aflezen


Sven95

Active member
Lid geworden
13 februari 2023
Berichten
25
Hoi allen,
Ik merk het lastig te vinden om de nitraat en fosfaat waarde af te lezen met mijn test set van Colombo. Nu kan het liggen aan de lage concentraties die ik meet.
Waar ik tegenaan loop is dat de kleur van de geteste vloeistof erg doorzichtig blijft, zeker als ik dit dan vergelijk met het referentie kaartje.
Is het de bedoeling dat er vooral gekeken moet worden naar de kleurtoon, en niet de intensiteit?

Bijvoorbeeld bij de onderstaande foto's. Wanneer ik vanaf voor kijk dan lijkt de vloeistof amper kleur te hebben. Van boven is dit wel meer, zeker via een foto op mijn mobiel. Maar ik vind de kleur niet zo roze zoals bij 10 of 20 mg/l.

20240206_140515.jpg
20240206_140613.jpg
20240206_140618.jpg
 
Zoals ik het bekijk is de no3 tussen de 0 en de 10mg. Druppeltesten zijn ook meer een indicatie.
 
En daarom heb ik toch eigenlijk de JBL testen liever. Die zet je in een houder met een buisje water zonder toevoeging en die schuif je over een referentiekaart. Doordat er minder lichtinval is lijkt me dat toch nauwkeuriger.
 
Hoi allen,
Ik merk het lastig te vinden om de nitraat en fosfaat waarde af te lezen met mijn test set van Colombo. Nu kan het liggen aan de lage concentraties die ik meet.
Waar ik tegenaan loop is dat de kleur van de geteste vloeistof erg doorzichtig blijft, zeker als ik dit dan vergelijk met het referentie kaartje.
Is het de bedoeling dat er vooral gekeken moet worden naar de kleurtoon, en niet de intensiteit?

Bijvoorbeeld bij de onderstaande foto's. Wanneer ik vanaf voor kijk dan lijkt de vloeistof amper kleur te hebben. Van boven is dit wel meer, zeker via een foto op mijn mobiel. Maar ik vind de kleur niet zo roze zoals bij 10 of 20 mg/l.

Bekijk bijlage 371772Bekijk bijlage 371773Bekijk bijlage 371774
Probeer van bovenaf door de testvloeistof heen te kijken en dan de vergelijking te maken met de naastgelegen of best passende kleur. Op de plaatjes kijkend schat ik dat je vergelijking het dichts bij 10 mg/l komt of mogelijk iets daaronder.
 
Bij mij zijn de testresultaten van nitraat en fosfaat vaak ook niet duidelijk. Daarom meet ik deze waardes eigenlijk nooit meer. Ik geef in plaats daarvan All In One plantenvoeding van Planted Box waar nitraat en fosfaat al in zit, en dan hoef ik nitraat en fosfaat ook niet meer zelf te mengen en toe te voegen. Dan kan dit mengen ook niet meer mis gaan. Ik ben hier erg tevreden over deze AIO.

Ik verbaas mij er ook over hoe andere dit zelf mengen van deze voedingsstoffen doen. Ik heb zelf ooit geprobeerd te mengen met flesjes Profito, Nitro en Fosfo, maar dat ging toen niet goed.

Heeft het meten van nitraat en fosfaat dan wel zin als het een indicatie is, of als meetwaardes niet zo nauwkeurig zijn? En sturen jullie de 'stockoplossing' nitraat en fosfaat bij naar aanleiding van dit soort meetwaardes? Bvd!
 
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of de nitraat nou 13 of 17 mg is en het gaat erom dat het voldoende is. Zelf werk ik altijd met een stockoplossing.
Als je nauwkeurig wil meten dan moet je de Hanna checkers hebben maar ja dat is eigenlijk voor onze zoetwaterbakken niet nodig.
 
Ik verbaas mij er ook over hoe andere dit zelf mengen van deze voedingsstoffen doen. Ik heb zelf ooit geprobeerd te mengen met flesjes Profito, Nitro en Fosfo, maar dat ging toen niet goed.
Veel sturen deze waardes apart bij en mengen ze niet van te voren. Of je hebt idd een all in one. Je kan ze wel achter elkaar aan geven. Zelf begin ik altijd met nitraat, dan profito en als laatste fosfaat. De nitraat en fosfaat zijn bij mij op basis van Kalium verbindingen, want dit is ook een vrij belangrijk element voor planten.
 
Met een stockoplossing kun je nitraat en fosfaat in 1 fles aanmaken en toevoegen maar dan kun je niet meer bijsturen voor een van beide. Ook moet je opletten hoeveel je dan aan poeder gebruikt want normaliter moet je een dubbele hoeveelheid oplossing toevoegen voor de fosfaat uit de stockoplossing.
 
Ik zag dat naast kaliumnitraat en kaliumfosfaat ook kaliumsulfaat beschikbaar is om daarmee de kalium dosis hoog te houden.
Gebruiken jullie dit kaliumsulfaat ook? En heeft de sulfaat nog een (negatief) effect op de planten?
 
Nee, de SO4 heeft geen negatieve effecten in je bak.
In principe heb je bij het gebruik van kaliumnitraat en kaliumfosfaat gewoon kalium genoeg. Als je erg veel planten hebt zou je een extra kaliumbron kunnen gebruiken zoals K2CO3 of Kcl
 
Nee, de SO4 heeft geen negatieve effecten in je bak.
In principe heb je bij het gebruik van kaliumnitraat en kaliumfosfaat gewoon kalium genoeg. Als je erg veel planten hebt zou je een extra kaliumbron kunnen gebruiken zoals K2CO3 of Kcl
Zelf gebruik ik deze om zo de kalium op dezelfde hoeveelheid als de nitraat te brengen omdat je soms leest dat dit het beste is.

 
Bij mij zijn de testresultaten van nitraat en fosfaat vaak ook niet duidelijk. Daarom meet ik deze waardes eigenlijk nooit meer. Ik geef in plaats daarvan All In One plantenvoeding van Planted Box waar nitraat en fosfaat al in zit, en dan hoef ik nitraat en fosfaat ook niet meer zelf te mengen en toe te voegen. Dan kan dit mengen ook niet meer mis gaan. Ik ben hier erg tevreden over deze AIO.

Ik verbaas mij er ook over hoe andere dit zelf mengen van deze voedingsstoffen doen. Ik heb zelf ooit geprobeerd te mengen met flesjes Profito, Nitro en Fosfo, maar dat ging toen niet goed.

Heeft het meten van nitraat en fosfaat dan wel zin als het een indicatie is, of als meetwaardes niet zo nauwkeurig zijn? En sturen jullie de 'stockoplossing' nitraat en fosfaat bij naar aanleiding van dit soort meetwaardes? Bvd!
Profito Nitro en Fosfo van Easy-Life zijn al kant klare producten die ook niet gemaakt zijn om te mengen. Kant-klare producten zijn gemakkelijk maar je moet het doen met de meng hoeveelheden die in het product zitten wat niet altijd nodig en/of gewenst is. Met bijvoorbeeld de poeders van Aquabemesting.nl, die je met water aanlengt en aanzienlijk goedkoper zijn kan je veel preciezer werken met de benodigde planten voedingsstoffen.
 
Profito Nitro en Fosfo van Easy-Life zijn al kant klare producten die ook niet gemaakt zijn om te mengen.
Met mengen bedoelde ik eigenlijk 'doseren'. Ik voegde Nitro en Fosfo toe aan het aquariumwater om te proberen de juiste waardes Po4 en No3 te bereiken.

Ik had pas in december de volgende waardes gemeten:
Po4 = 2 mg/l
No3 = 4 mg/l

Het enige wat ik toen toevoegde aan het aquarium was af en toe een lage dosis AOI. Want ik was bang dat er alg zou ontstaan als ik meer AOI zou toevoegen. De lage dosis AOI verklaart mogelijk de lage waarde Po4 en NO3.
Met deze waterwaardes dacht ik dat het goed zou zijn om nog wat extra nitro toe te voegen om de No3 naar ±15mg/l te brengen. Want dit staat ook in het tabelletje van de redfield ratio. Maar dit was achteraf niet zo'n goed idee, want ik denk dat ik te veel nitro heb toegevoegd. Mijn garnalen werden erg sloom van de nitraat, en ik had daarna ook last van penseelalg. Ik heb daarna water gewisseld en de filterpomp gereinigd, en sindsdien geef ik alleen nog AIO in hogere dosis. Sinds ik dat doe heb ik geen problemen meer. Dit is volgens mij de Estimative Index methode. Dit bevalt mij erg goed.
Maar ik zou misschien ook een keer de poeders van Aquabemesting kunnen proberen.

Wat mogelijk ook heeft geholpen is dat ik sinds december ook een PH controller heb. Dit werkt volgens mij ook erg goed tegen alg. Maar dit is dan weer het nadeel om meerdere dingen in een keer te veranderen, want dan weet je niet meer goed welke verandering heeft gezorgd voor de verbetering. :)
 
Met een PH controller kan je redelijk precies en in ieder geval constant CO2 toevoegen. En CO2 toevoegen doe je wanneer er een tekort is. En zo'n tekort kan ontstaan wanneer je lichtsterkte niet in verhouding staat tot je CO2 level. Daarom: stel altijd eerst je lichtsterkte, en dat is iets anders als je lichtduur, in op de vraag van je plantenkeus. En pas daarna, dus wanneer je de juiste lichtinstellingen hebt ga je bezien of je plantenvoeding waaronder CO2 ook hoort in goede hoeveelheden zijn toegevoegd. Als je dit voorgaande goed begrijpt dan snap je ook dat je niet zo maar kan zeggen dat een PH controller goed is tegen alg.
 
Als je dit voorgaande goed begrijpt dan snap je ook dat je niet zo maar kan zeggen dat een PH controller goed is tegen alg.
Ik vermoed dat hij bedoeld dat er daardoor nu meer co2 aanwezig is en daardoor minder algen. Een ph controller opzich helpt inderdaad niet tegen alg.
 
En pas daarna, dus wanneer je de juiste lichtinstellingen hebt ga je bezien of je plantenvoeding waaronder CO2 ook hoort in goede hoeveelheden zijn toegevoegd. Als je dit voorgaande goed begrijpt dan snap je ook dat je niet zo maar kan zeggen dat een PH controller goed is tegen alg.
Ik denk dat als de ph waarde minder schommelt de kans op alg af neemt. De ph controller houdt de ph waarde stabiel door de co2 in en uit te schakelen op basis van de gemeten ph waarde in de bak.

Voordat ik de ph controller had voegde ik co2 toe geschakeld met het magneetventiel. Deze liet ik mee schakelen met de verlichting. Ik denk dat in zo'n situatie de ph waarde elke dag enorm daalt op de dag zelf, en in de nacht weer veel stijgt. Ik denk dat met zo'n onstabiele ph waarde ook alg kan ontstaan. Maar dat is een vermoeden van mij :)

Mijn verlichtingsduur heb ik op 7 uur staan, en de drop checker staat netjes op groen.
 
Een niet stabiele co2 kan inderdaad baardalg als gevolg hebben en daarom is et van belang dat de co2 op peil is wanneer het licht aangaat. Zonder controller moet je dus uitvogelen wanneer je de co2 laat starten.
 
Zonder controller moet je dus uitvogelen wanneer je de co2 laat starten
Meestal 1 a 1,5 h voordat je licht aangaat. Soms zelfs 2h van tevoren. 1h voordat je licht uitgaat dan je CO2 uit laten gaan en je zit in de meeste gevallen dan wel goed.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan