Colombo advanced CO2 set afstellen


NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Berichten
50
Leeftijd
31
hallo,

Ik heb een paar maanden geleden de Colombo advanced CO2 set gekocht met drukregelaar en magneetventiel.
Ik vind het alleen heel lastig om de CO2 afgesteld te krijgen. De drukregelaar staat bijna helemaal dicht en geeft dan ongeveer 48 bellen per minuut. Nu heb ik een aquarium met veel planten en wil eens proberen om de CO2 iets te verhogen. Alleen als ik maar een klein beetje aan de drukregelaar draait worden het al gauw veel te veel bellen.
Komt dit door de drukregelaar? Is deze niet goed of heeft het een andere reden?
 
Nou technisch gezien zou de druk regelaar een vaste druk moeten afgeven en stel je de hoeveelheid bellen in met je “naaldventiel” ofwel een smoring/snelheidsregelventiel.

Ik ben zelf niet bekend met de Colombo sets maar Opzich klopt je verhaal wel dat als je de druk verhoogd en niks doet aan je smoring komt er een bult meer lucht uit
 
Ik heb ook zo'n setje. Dat wieltje waar je aan draait is het naaldventiel en verhoogt niet de druk, maar het aantal bellen. En dat gaat bij mij ook niet bel voor bel laat maar zeggen. Het is gewoon niet zo'n nauwkeurig ventieltje ben ik bang.
 
Oké. En daar is niets op te verzinnen?
Dat je gewoon iets meer moet draaien? Iets er tussen zetten?
Nu is het zo dat je dat wieltje met een tiende millimeter moet verstellen.
 
Als je er zoiets tussen zet? Dan zou je het misschien beter kunnen finetunen


mini-gauge-in-line.jpg
 
Denk dan idd dat het een wat minder nauwkeurig ventiel is..

Maar zoals @Cornelius oppert zou je kunnen proberen met een nauwkeuriger ventiel erachter
Afbeelding is trouwens een drukmeter..
Maar ze zijn los te kopen van festo en SMC
 
Hoi Kevin,

Ik heb de advance set sinds aug 2017 in gebruik. Wat jij meldt gebeurt bij mij niet. Kan 'm zeer goed afstellen. Wellicht dat er toch iets is met jouw drukregelaar.

Gr. Benco
 
Laatst bewerkt:
Het lukt mij nu ook beter.
De slangen heb ik zo ver mogelijk ingekort.
 
Ok. Dat is goed om te horen. Heb zelf een 125liter aquarium. Pomp er 60 bpm in. Heb voor de zekerheid een co2 meting inhangen, de colombo co2 flow grow indicator. Die blijft netjes in het groen. Gebruik de 800gr fles en doe daar ong 2,5 a 3 mnd mee.
 
Ik heb een 110 liter aquarium met een continue check. Ik heb nu 120bpm de planten groeien super
 
Hoe ver moet je de grote knop bovenop de Colombo co2 profi set opendraaien is erg onduidelijk aangegeven in de beschrijving.
 
Hoe ver moet je de grote knop bovenop de Colombo co2 profi set opendraaien is erg onduidelijk aangegeven in de beschrijving.
Het is een nieuwe drukregelaar. Is mij niet bekend. Zoals ik lees os het een drukregelaar die ervoor zorgt dat er constante druk is. Een advies van mijn kant, houdt gewoon het aantal bellen de komende dagen goed in de gaten. En hang een co2 meting in je aquarium.

Ikzelf ben kostentechnisch overgestapt naar een grote co2 fles van 2 kilo. Daar doe ik ong 6/7 maanden mee.
 
Hoe ver moet je de grote knop bovenop de Colombo co2 profi set opendraaien is erg onduidelijk aangegeven in de beschrijving
Zorg dat de kleine metalen knop helemaal dicht is en alles aangesloten is. Daarna kan je de zwarte knop helemaal open draaien, je ziet dan ook de druk van de fles op de meter omhoog gaan. Als de zwarte knop helemaal open is kan je voorzichtig de kleine metalen knop open gaan draaien naar hoeveel bellen je wil.

Ik had hem goed ingesteld toen ging ik inderdaad weer de gebruiksaanwijzing lezen en dacht ik dat de knoppen omgekeerd werken maar dat werkte dus niet.

De zwarte knop is fles open/dicht. Hij moet ook helemaal open voor een goede druk.

De kleine metalen knop is hoeveel bellen je wil. Zorg wel dat deze dicht is voordat je de zwarte knop open draait.

De high/low op de zwarte knop en de on/off op de metalen knop is inderdaad verwarrend 🫠
 

Terug
Bovenaan