Collar afan pro ervaringen


E

Emmbillie

Guest
Heeft iemand ervaring met dit apparaatje?
Mijn bakje wil met deze tropische temperaturen nog wel eens oplopen tot 28 graden, vinden mijn vuurtjes niet zo heel leuk.
Omdat ik vaak overdag weg ben en liever geen ventilator aan laat staan met de aquariumkap open ivm de kat, leek dit dingetje me wel enorm handig.

Je hangt hem zo aan je bak, thermostaatje in het water en hij gaat vanzelf aan wanneer de bak te warm word.
Voor de prijs (41 euro) verwacht ik dat het goed moet werken. Als iemand dit dingetje heeft hoor ik het graag :)

Groetjes!

374D5BB5-1C87-46C6-AC48-95AF30C8FFD1.jpeg
 
Zoals mijn voorganger al zegt:

Deze moet toch ook aan het glas = kap open?
 
Ook hierbij zal je kap open blijven staan omdatie op de rand word geklemd
Zoals mijn voorganger al zegt:

Deze moet toch ook aan het glas = kap open?

Klopt, maar de klep staat dan misschien maar 2 cm open. De kat jaagt niet hoor, hij drinkt er water uit haha.
Ik wil niet dat hij dat aanleert, want dan miauwt hij me wakker omdat hij er uit wil drinken. Heb hem net de kraan afgeleerd ;)
En weet niet of hij dat water kan verdragen. Het is een binnenkant en is kraantjeswater gewend.

Misschien past het ook wel door de opening voor de bedrading.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je er verder niet mee helpen, maar kwam deze ook laatst tegen en was heel benieuwd of hij werkt. Aan de buitenkant vast kunnen maken zou voor mij namelijk ook een ideale oplossing zijn.
 
Als je inderdaad katten hebt dan is het inderdaad moeilijk om de kap volledig of half open te laten staan en ook een kat verliest haar en dat kan dan ook in de bak vallen.
 
Ik kan je er verder niet mee helpen, maar kwam deze ook laatst tegen en was heel benieuwd of hij werkt. Aan de buitenkant vast kunnen maken zou voor mij namelijk ook een ideale oplossing zijn.

Ik heb hem toch maar besteld. Zal ik je op de hoogte houden of het wat is?

Als je inderdaad katten hebt dan is het inderdaad moeilijk om de kap volledig of half open te laten staan en ook een kat verliest haar en dat kan dan ook in de bak vallen.

Inderdaad, 2 cm moet wel lukken denk ik. Desnoods leg ik er een steen bovenop.
Gelukkig is mijn kat meer lui dan een dondersteen :p
 
Ben benieuwd naar je bevindingen, een fotootje van hoe je hem uiteindelijk hebt geïnstalleerd zou ook fijn zijn want ik kom er nog niet helemaal uit :D
 
Ben benieuwd naar je bevindingen, een fotootje van hoe je hem uiteindelijk hebt geïnstalleerd zou ook fijn zijn want ik kom er nog niet helemaal uit :D

Top zal ik doen :D
Zal woensdag wel binnen komen denk ik.
Het ventilatorgedeelte hangt buiten de bak, via het gebogen mondstuk op de achterkant word de lucht over het water geblazen.
Het draadje is de thermostaat, die hang je in het water, en met een draaiknoppen kan je instellen vanaf welke temperatuur je het apparaatje wilt laten inschakelen.
 
Ik heb hem toch maar besteld. Zal ik je op de hoogte houden of het wat is?



Inderdaad, 2 cm moet wel lukken denk ik. Desnoods leg ik er een steen bovenop.
Gelukkig is mijn kat meer lui dan een dondersteen :p

Graag! Ben heel benieuwd of het werkt met de ventilator buiten de bak :)
 
Eeen tip waar veel mensen misschien niet aan gedacht hebben, zet een gewone huis tuin en keuken ventilator aan en laat die tegen de buitenkant van je aquarium blazen, dat koelt ook al goed af.
Is het alleen niet temperatuur gestuurd, maar een ventilator zal je water echt niet in ijs veranderen lijkt me. :stom:
 
Top zal ik doen :D
Zal woensdag wel binnen komen denk ik.
Het ventilatorgedeelte hangt buiten de bak, via het gebogen mondstuk op de achterkant word de lucht over het water geblazen.
Het draadje is de thermostaat, die hang je in het water, en met een draaiknoppen kan je instellen vanaf welke temperatuur je het apparaatje wilt laten inschakelen.
Als dat inderdaad zo goed zal werken zoals je het aangeeft dan denk ik wel dat er nog leden je voorbeeld gaan volgen.
 
Eeen tip waar veel mensen misschien niet aan gedacht hebben, zet een gewone huis tuin en keuken ventilator aan en laat die tegen de buitenkant van je aquarium blazen, dat koelt ook al goed af.
Is het alleen niet temperatuur gestuurd, maar een ventilator zal je water echt niet in ijs veranderen lijkt me. :stom:

Ik vind het eigelijk geen prettige gedachte om het huis te verlaten met zo’n grotere ventilator aan, of als ik in juli 1,5 week op vakantie ben.
Of overdag, als ik moet werken.
Ben dan toch 9 uur van huis en met de kat, tja..
Daarom leek dit mij een handige oplossing om dat te overbruggen.

Maar eenmaal thuis staat ie op deze manier netjes op 24,5 graden :) ‘s avonds nog een natte handdoek om de bak heen, daar de ventilator op en de klep dicht werkt ook prima.

Voor nu moet dit vijvernet maar voldoen, haha

024D1925-265D-468F-B6CA-F582B0E6FA17.jpeg
 
Als dat inderdaad zo goed zal werken zoals je het aangeeft dan denk ik wel dat er nog leden je voorbeeld gaan volgen.

Ik zal een uitgebreide fotoreview gaan geven. Zou mooi zijn als het een goede oplossing voor meerderen zou zijn
 
Dat worden er vanzelf een heel stuk meer :deal: :D

Zeker! Ze slaan wat betreft kweken goed aan.
Heb al 20 jongen waarvan de ‘lelijksten’ in de kardinaaltetra bak komen als ze wat groter zijn :D
Houd de bak lekker schoon, en de tetra’s hebben levend voer als er jonkies van komen.
Beetje cru misschien. Maar ze zijn er wel enorm gezond van geworden.
Van zieke opvangvissen tor ijzersterke beestjes die niet dood te krijgen zijn :)
 
Ik vind het eigelijk geen prettige gedachte om het huis te verlaten met zo’n grotere ventilator aan, of als ik in juli 1,5 week op vakantie ben.
Of overdag, als ik moet werken.
Ben dan toch 9 uur van huis en met de kat, tja..
Daarom leek dit mij een handige oplossing om dat te overbruggen.

Maar eenmaal thuis staat ie op deze manier netjes op 24,5 graden :) ‘s avonds nog een natte handdoek om de bak heen, daar de ventilator op en de klep dicht werkt ook prima.

Voor nu moet dit vijvernet maar voldoen, haha

Bekijk bijlage 251620

Staat idd wel een beetje wankel zo.
Je kan hem ook tegen het glas aan laten blazen hoor, dat koelt ook al.
Ik denk zelfs dat je dan de kap dicht kan laten, en je licht aan.
 
Katten weten van natuurlijk instinct wat goed voor ze is, zo is aquariumwater vele malen gezonder voor ze dan leidingwater, onze kat dronk ook uit het aquarium en dat die haren erin vallen is ook met een berg zout te nemen want zoveel verharen katten niet bij hun kop.
 
Dus je wilt een fan die niet op je bakrand rust omdat dan je kap op een kier staat.

Doe eens een foto van je bak met kap, en dan zonder kap, en eigenlijk met een foto van de onderkant van de kap.

Ik kan wel een aantal dingen verzinnen die dit kunnen zonder de bakrand te raken. Maar moet eigenlijk even zien hoe je situatie is.

Overigens, is een koeler gewoon de meest fijne keuze. Ik ga het nu niet gebruiken, maar op zee wel altijd. Dan ben je er gewoon vanaf, klaar.. opgelost voor jaren aan jaren.
 
Staat idd wel een beetje wankel zo.
Je kan hem ook tegen het glas aan laten blazen hoor, dat koelt ook al.
Ik denk zelfs dat je dan de kap dicht kan laten, en je licht aan.

Zou het evenveel koelen als over het water? Heeft geloof ik toch met verdamping te maken?
Vanavond stop ik gewoon een natte handdoek er over heen en laat het daarop blazen.

Katten weten van natuurlijk instinct wat goed voor ze is, zo is aquariumwater vele malen gezonder voor ze dan leidingwater, onze kat dronk ook uit het aquarium en dat die haren erin vallen is ook met een berg zout te nemen want zoveel verharen katten niet bij hun kop.

Ik ben het eens dat als het spijsverteringsgestel gewend is aan rijker water dat beter kan zijn voor een dier.
Maar de mijne is een binnenkat om medische redenen en is daarom gevoeliger in zijn maag en darmen. Hij is eigelijk aan niks gewend.
Vandaar, anders vond ik het niet zo erg hoor, maar vind het sneu als hij er last van krijgt.

Dus je wilt een fan die niet op je bakrand rust omdat dan je kap op een kier staat.

Doe eens een foto van je bak met kap, en dan zonder kap, en eigenlijk met een foto van de onderkant van de kap.

Ik kan wel een aantal dingen verzinnen die dit kunnen zonder de bakrand te raken. Maar moet eigenlijk even zien hoe je situatie is.

Overigens, is een koeler gewoon de meest fijne keuze. Ik ga het nu niet gebruiken, maar op zee wel altijd. Dan ben je er gewoon vanaf, klaar.. opgelost voor jaren aan jaren.

Het gaat me er meer om hoe het koelt als ik niet thuis ben, dan vind ik het niet zo fijn om zo’n apparaat aan te laten staan. Zo’n klein koelertje is dan ideaal en ook wat veiliger dan dit ouwe ding, vooral met 1,5 week vakantie in het vooruitzicht :)
 
Oke, ja ik heb een kat gehad die alles eruit kotste, totdat we aquaria gingen houden en de kat er (zonder dat we het wisten in het begin) uit ging drinken, nooit meer kots hoeven ruimen, wel toen een drinkfontein voor de kat gekocht waardoor ze de aquaria met rust liet en ze ook veel beter ging drinken.
 
Het apparaat is binnen en getest.
Helaas toen ik thuis kwam van werk was er één garnaal overleden door de warmte.
De bak stond op 28 graden waar het normaal 22 hoort te zijn.
De perfecte tijd om het uit te testen, en kijken of dit apparaatje echt het verschil tussen leven en dood kan maken.
De rest van de garnalen waren wat slomer dan normaal.
Na 1,5 uur op de hoogste stand was de temperatuur met 2 graden gedaald en werden de garnalen actiever.

Mijn bevindingen;

Pluspunten:
-Makkelijk in gebruik, degelijk ontwerp en materiaal.
-Gaat automatisch aan/uit bij een temperatuur naar eigen keuze (20 tot 30 graden).
-Valt niet enorm op.
-De thermostaat meet de temperatuur erg nauwkeurig.
-De temperatuur blijft stabiel.
-De temperatuur daalt langzaam wat shock tegen gaat.
-Handig als je van huis bent en geen ventilator aan wilt laten staan.
-Past door de meeste openingen voor filterslangen en bedrading ( het mondstuk is plm 3 cm breed), kap kan dus dicht blijven.

Minpunten:
-Vrij duur in aanschaf waar er ook goedkopere middelen zijn (40-50 euro)
-Maakt redelijk wat geluid, in een stille kamer kan dat irritant zijn
-Helpt prima om een aquarium af te koelen, maar niet in zo'n extreme vorm dat een véél te warme bak daardoor veilig word. Een bak die normaal op 25 graden staat maar naar 30 is gestegen zal er niet veel baat bij hebben. Een bak die normaal op 25 graden staat naar 27-28 graden dan weer wel.
-De adapter word een beetje warm.

Mijn conclusie:
Dit apparaatje zal je bak niet drastisch afkoelen, maar wel de afkoeling ondersteunen. Het is geen wondermiddel om een bak van 30 naar 25 graden te krijgen, daarvoor moet je met zwaarder geschut zoals natte doeken/airconditioning komen.
Het kan wel net dat ene graadje of 2 verschil maken op dagen dat de temperatuur dicht in de buurt van de limiet van je bak komt, of om de temperatuur stabieler te houden voor je gevoelige garnaaltjes.
Ben ik blij met deze aankoop? Redelijk. Zoals gezegd is het geen wondermiddel, maar wel prettig om te weten dat wanneer de thermostaat in huis de 25-26 graden aantikt, ik een middel heb om het naar een temperatuur te sturen die mijn garnalen meer gewend zijn en daarbij gerust het huis kan verlaten.
Bij een flinke hittegolf zal ik alsnog met natte doeken moeten sjouwen.
Desondanks dat ik er best blij mee ben vind ik het een vrij prijzige investering.
Ondanks dat het zeker nog wel van pas gaat komen, zijn er ook goedkopere alternatieven. Maar gadgets zijn gadgets en die blijven nou eenmaal leuk :) Zo ook dit dingetje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snap nu de werking, is inderdaad maar een klein stukje waar de lucht uitkomt.
 

Terug
Bovenaan