CO2 via filter


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb hier wel eens wat gelezen over het plaatsen van een inline diffuser op de instroom van het filter ipv op de uitstroom, zoals de fabrikanten aanraden. Ik meen dat @biljoenblik dat onder anderen deed. Hoe is de lange termijn ervaring hiermee? Momenteel heb ik hem namelijk op de uitstroom van mijn Eheim 2275 zitten, maar blijf wat onopgeloste co2 uit de uitstroom krijgen. Een reactor past na het bijplaatsen van een e901 echt niet meer in mijn kastje, dus ben ik aan het kijken naar wat anders.

De opbouw van de Eheim is overigens voorfilter, SubstratPro en Siporax.
 
Ik had hem eerst hiet op de inlaat van de JBL 901 maar zag ook veel onopgeloste co2. daarna op de inlaat van de 2213 en dat was beter maar ik kreeg de continutest niet echt gelig en heb het nu weer via de flipper lopen en de kleur is nu wel lichtgroen/limoenkleurig.
 
De flipper heb ik ook gehad, maar dat wordt met een 400 liter bak wel een heel groot ding, ben ik bang. Maar er kwam bij jou dus nog steeds onopgeloste co2 uit nadat het eerst door het filter was gegaan? Ik meende gelezen te hebben dat het filter dan als een soort reactor werkte.
 
Het behoort in je filter ook goed op te lossen inderdaad maar dat lukte hier toch niet. Ik geef 150 bellen op een bak van 190 liter. Wellicht was de Eheim 2213 toch te klein want af en toe liet die een flinke boer door de co2. De pot is gevuld met keramische pijpjes.
 
Heb de CO2 nog steeds via het filter lopen.

Met de Eheim 2178 ging dat goed.

En nu heb ik een Eheim classic 600. Daar werkt het ook heel goed.

Ik heb heel af en toe, dat er ‘s avonds een keer wat CO2 uit de filter komt. Laat een boertje.
Maar meestal niet.

Dus ik ben er nog steeds erg tevreden mee.
 
De 600 is wat groter dan de 2213 dus wellicht dat dit er invloed op heeft. Nu ik dezelfde hoeveelheid bellen via de flipper heb lopen is de checker veel geler dan toen het via de filter liep.
 
Ik ga de boel bij de volgende onderhoudsbeurt eens ombouwen en kijken hoe dat werkt, Momenteel heb ik het idee dat er veel co2 ongebruikt als bubbeltjes naar de oppervlakte verdwijnt. Thanks!
 
Even totaal off-topic, maar hoe tel je die bellen, John? Ik vind 2 bellen per seconde al nauwelijks te tellen en let ook maar puur op de kleur van mijn continu test om een idee te hebben of het een beetje klopt met de co2.
 
Dit kan eigenlijk ook prima met een soort VCA Object counting software. Of ik nu mensen of auto's tel in video, of bubbels. Dat maakt weinig uit.
Ik ga dit eens testen. Die software is wel gratis te vinden. Dan zou je het over een hele dag live kunnen tellen.

Kom ik op terug.
 
Ik neem de stopwatach en tel 10 bellen en dan reken ik de tijd om nar 1 minuut. Ik zit hier op zo n 10 bellen op 3,98 sec. Via een flipper zijn die 10 bellen prima te tellen hoor.
 
:D

Ik heb een proof of concept, dit is heel erg slordig nog, en met een gedownload youtube filmpje, maar ik heb de video geanalyseerd met lijn detectie en dan object couting aangezet


Elke regel tekst aan de rechterkant is dus een gedetecteerde bubbel. De video beweegt heel erg dus het is nog niet nauwkeurig, en deze video was maar 15 frames per seconde.

Ik zal een testen met een 270 fps video die op een statief genomen is. Maar Als ik dit wat afgesteld krijg zal ik hem posten. Het is gratis software en hiermee kun je dan live de hele dag je bubbels tellen en gemiddeldes zien.


upload_2018-8-22_14-56-1.png
 
De flipper heb ik ook gehad, maar dat wordt met een 400 liter bak wel een heel groot ding, ben ik bang. Maar er kwam bij jou dus nog steeds onopgeloste co2 uit nadat het eerst door het filter was gegaan? Ik meende gelezen te hebben dat het filter dan als een soort reactor werkte.
Intense Bazooka, klein daardoor bijna onzichtbaar te plaatsen, goedkoop en zonodig met bijna een mist van bubbeltjes. Mijn CO2 lost hoe dan ook perfect op met dit apparaatje.

 
Ik heb van UP aqua de inline diffuser.

En onderstaande filmpjes tonen het effect wat ik dus niet mooi vind.

Daarom loopt deze nu via het filter. Hierdoor krijg ik geen mist in mijn water.

Voorbeelden.



 
Dit kan eigenlijk ook prima met een soort VCA Object counting software. Of ik nu mensen of auto's tel in video, of bubbels. Dat maakt weinig uit.
Ik ga dit eens testen. Die software is wel gratis te vinden. Dan zou je het over een hele dag live kunnen tellen.

Kom ik op terug.

Ik ben wel eens op zoek geweest naar een optische teller. Welke je bij je bellenteller kunt houden.

Ik neem de stopwatach en tel 10 bellen en dan reken ik de tijd om nar 1 minuut. Ik zit hier op zo n 10 bellen op 3,98 sec. Via een flipper zijn die 10 bellen prima te tellen hoor.

Dit is totaal niet accuraat. 10 seconden interval is te klein. De reactie fout heeft een grote invloed in de waardes.
En daarmee bedoel ik het moment dat je de stopwatch activeert en stopt.
 
Dit is totaal niet accuraat. 10 seconden interval is te klein. De reactie fout heeft een grote invloed in de waardes.
En daarmee bedoel ik het moment dat je de stopwatch activeert en stopt.


Klopt en ik doe het ook niet eenmaal maar ik denk wel tienmaal en natuurlijk is het niet echt accuraat maar ik weet dat ik rond de 150 bellen zit en als dat 157 zijn dan is dat ook prima. Het komt niet op een bel meer of minder aan. Meestal meet ik bij 10 bellen 3,85-4 seconden.
 
Ik ben wel eens op zoek geweest naar een optische teller. Welke je bij je bellenteller kunt houden.

Hier kom ik op terug.

Wat is precies de meerwaarde dan want ik ben tevreden als mn checker limoen kleurt:).

Geek punten.

Maar gezien ik bij zout straks alle flows en spanningen en bubbels wil uitlezen was dit een leuk proef model.

Je co2 bellenteller uitlezen is niet zo nuttig. Het is leuke data maar buiten een probleem herkennen helpt het niet veel.

Met diezelfde software zou je ook een vis kunnen tracken en aan het eind van de dag in statestieken kunnen zien waar hij het meest komt, wat zijn standaard route is, welke vissen hem ontwijken etc etc.

Ik heb al die software ter beschikking maar probeer dit opensource te doen. Dan kan iedereen het gebruiken.
 
Wat is precies de meerwaarde dan want ik ben tevreden als mn checker limoen kleurt:).

Klopt John.

Ik kijk meestal naar de checker kleur. En ook even snel naar de bellenteller. Ik weet ongeveer wat het normale tempo is.

Soms (door het weer??) gaan de bellen wel eens sneller. Dan is de kleur ook geler. Dan corrigeer ik een beetje.

Maar echt tellen......
 
Ja ik kijk ook tegen de zijkant van de bak aan en zie zo nodig de hele dag het tempo van de bellen en zie dan ook vrij snel als er iets niet klopt. Daarbij heb ik zoals ik al zei de continutest in de bak. Ik was al bang dat ik binnenkort via de pc mn bellen moest gaan bijhouden:D;)
 
Ik heb de fijne uitstroom die de bazooka maakt voor de inlaat van mijn Eheim 1200 L.Opvoerpomp bevestigd met de bijbehorende zuignappen en dat werkt goed.De fijne bellenstroom wordt zo door mijn opvoerpomp aangezogen en in de bak verspreid.
 
Klopt en ik doe het ook niet eenmaal maar ik denk wel tienmaal en natuurlijk is het niet echt accuraat maar ik weet dat ik rond de 150 bellen zit en als dat 157 zijn dan is dat ook prima. Het komt niet op een bel meer of minder aan. Meestal meet ik bij 10 bellen 3,85-4 seconden.
Deze methode is dan ook niet zo fout, John. De nauwkeurigheid neemt toe bij het meer bellen tellen gedurende een wat langere tijd en dat omrekenen. Feitelijk wordt dezelfde methode, bijvoorbeeld, gebruikt bij doseerpomp kalibratie. Jebao werkt zo, meende ik.
 
Ja Ben dat is zo en ik tel ook weleens 30 bellen en meet dan die tijd maar grofweg zit ik altijd rond die 150. In dat geval duurt het zo n 12 tellen en zoals ik al zei kijk ik niet op een belletje meer of minder:D:D
 
Dit werkt prima :D

Dit is een demo filmpje, dus het gaat nog even niet om de telling. De registratie van elke bubble heb ik nu nauwkeurig.

Je ziet een horizontale blauwe lijn halverwegen het buisje. Elke bubble die daar voorbij komt word geteld als een "Enter".

Het is moeilijk te zien door de compressie, maar je ziet ook dat bubble tot rechtsboven gevolgd word. De route word dus bijgehouden en die lijkt ook nauwkeurig. (groen kader en groene lijn)

Als ik nou nog profielen kan toevoegen zodat bv een Gele vis bekend is en alle triggers aan zijn profiel komen te hangen ben ik er.
Tot nu toe heb ik alles gratis... Topic komt wel als ik het klaar heb.

Het idee is dat ik straks over 24 uur kan meten.

giphy.gif
 
En dan moet daar 24 uur een camera naar kijken? Met licht erbij?

Je kunt een fillmpje maken van een uur (of korter of langer), en die door de software gooien.

Maar mijn plan is om er inderdaad een camera op te zetten. Ik gebruik dan dezelfde als die ik op FPV drones gebruik. Dit zijn hele kleine camera's die op 5 volt lopen.
Ze zijn heel klein en kosten in china een tientje of 2. Ik zal wellicht een ledje monteren onder die bubble teller in dat filmpje, maar meer licht is niet nodig hoor.

Dus 5 volt totaal met amper verbruik. Google op "FPV Camera"
 

Terug
Bovenaan