Co2 verzadiging


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Ik heb sinds een week een Dennerle Bio Co2 start set draaien. Het is de grootste dus voor max. 160 liter. Mijn Cayman 110 is netto ongeveer 200. Dus ik weet dat ik nooit optimaal zal draaien, maar wilde zien wat het doet.
Mijn pH is 8 en kH is 4-5. Planten deden het ronduit belabberd en veel baard- en draadalg. Verlichting stond ook te lang uit bijna 4 uur pauze. Dus aangepast en deze set erin. Heb ca. 8 bellen per minuut en zijn boven in de flipper bijna opgelost. Maar bijna betekent dat er in de opvangbak toch Co2 verzameld en eens in de zoveel tijd ploft een bel dan weg. Heb er nu 2 dagen een permanent Co2 meter van JBL in hangen, maar die verkleurt niet tot nauwelijks. Zelfs nu hij op 45 cm van de flipper hangt.
Hoe lang heeft een set als deze nodig om toch een maximale Co2 verzadiging te halen? Is dat dagen of eerder weken?
Plan is om 3 maanden dit te proberen en als het resultaat zichtbaar beter of zelfs goed is, dan overstappen op een echte goede grote set.
Graag jullie ideeën in deze.
 
Dat ze niet helemaal oplossen is vtij normaal en dan zal er inderdaad af en toe een bel kunnen ontsnappen naar het oppervlak. Normaliter moet je na toedienen van co2 al na enige uren kunnen zien met een indicator dat er meer co2 in het water zit. Ik geef op een bak van 190 liter zo n 150 bellen met drukflessen en als ik lees dat jij 8 bellen hebt dan is dat echt te weinig om iets uit te richten. Heb je een goede circulatie in de bak?
Een indicator heeft een aantal uren nodig om van kleur te veranderen.
 
John, dank je wel. Als die 8 bellen echt te weinig is, waarom wordt zo'n set dan voor bakken tot 120L verkocht met een max aantal bellen van 10. Heb in start item abusievelijk 160L gezet en kan dat niet meer herstellen. De indicator zit er nu 48 uur in.
Er zit een standaard intern filter in met de standaardpomp. Vlokken die op t water drijven gaan keurig de hele bak rond.
Ook is er wel iets aan beweging zichtbaar in planten op verste punt. Dus er is circulatie in mijn beleving.
Kan de flipper naast het filter hangen, dan is er zeker meer stroming langs de flipper. Zou dat iets meer uitrichten dan?
Ik,heb deze set op aanraden van de aquarium adviseur in de winkel gekocht, om uit te proberen.
Dat advies lijkt dan, gezien jouw reactie, een verkoopargument ipv een goed advies. Waardeloos dan.
Ga ik zeker wat mee doen als dat van meer kanten bevestigd wordt. Zoals gezegd ik mocht wel enig resultaat verwachten van deze te kleine set.
 
Laatst bewerkt:
De fabrikanten verkopen natuurlijk graag en het kan ook soms best voldoende zijn maar dat hangt van veel factoren af zoals de hoeveelheid planten en licht en de waarden uit de kraan. Ik ben geen scheikundige maar ik denk dat er te weinig wordt toegevoegd. Je kh is ook niet echt hoog dus dat is wel goed met een kh van 4 of 5.
 
Hele simpele start formule voor CO2.

bpm = (KH x liters water)/ 50.

Dus 5x200/50= 20 bpm. Dus dit is het minimale wat nodig is. Praktijk is vaak het dubbele. Maar dit is een zeer veilig begin.
 
Hoi SKipper, ik heb ook een tijdje bio-co2 van Dennerle gehad en in het begin wat problemen er mee, soms startte een fles niet goed. Wat ik merkte is dat de kamertemperatuur veel uitmaakt, dus als de fles vrij warm startte kreeg ik veel bellen. In het begin heb ik dus wel eens een fles gehad die ook maar heel weinig afgaf, ik heb er een tweede startcapsule met gist in gedaan en toen ging het prima. Misschien staat je fles 'te koud'?
 
Ik heb een bio systeem gemaakt van (toen) jus orange flessen van de aldi, gewoon petflessen dus. Eén fles met suiker/gist en één wasfles.
Deze flessen sluiten al jaren goed af en mijn permanente co2 testset meter is altijd groen.
De inhoud van mijn aquarium is wel 128 liter, dus minder dan die van jou.
Ik heb weleens de bio co2 van JBL gehad, maar om eerlijk te zeggen een gewone petfles vind ik een beter systeem, omdat het goed afsluit.
Het beste is natuurlijk een systeem met een co2 fles.
 
Hele simpele start formule voor CO2.

bpm = (KH x liters water)/ 50.

Dus 5x200/50= 20 bpm. Dus dit is het minimale wat nodig is. Praktijk is vaak het dubbele. Maar dit is een zeer veilig begin.

Ik gebruik deze formule nooit want het is ook erg afhankelijk van de verlichting en je plantenbestand. Ik heb ook een 200 liter bak en zou dan ook rond de 20 bellen moeten zitten maar dat is 150 geworden om de indicator lichtgroen te krijgen. Wat Marcel zegt kun je misschien wel gebruiken om mee te starten maar de praktijk zal vaak veel meer vragen. Dit is dan mijn eigen ervaring hoor;)
 

Terug
Bovenaan