Co2 toedienen


C

Chiel3667

Guest
Wat ik me elke keer afvraag bij 't lezen over Co2, dat die instabiel kan zijn en dat je daardoor baardalg krijgt. Zelf gebruik ik een dennerle Co2 systeem met controller. Die pen leest continue de Ph waarde en voegt toe wanneer nodig. Dan kan de Co2 toch niet instabiel zijn?

Andere vraag, ook Co2 gerelateerd.. Een langere licht duur betekend dat je planten meer Co2 nodig hebben en meer plantenvoeding.... Snap ik... Maar stel ik schroef de duur van mijn licht omhoog, moet ik dan mijn Ph controller verder naar beneden schroeven of blijft dan Ph van rond de 6.8 netjes met een Kh van 4?

Alvast bedankt voor de reactie...
 
Dan kan de Co2 toch niet instabiel zijn?

Nee, de controller controleert de gewenste instellingen en stuurt hier automatisch op bij. Dus zolang de meetprobe correct is en de fles niet leeg, dan is dit uitermate stabiel

of blijft dan Ph van rond de 6.8 netjes met een Kh van 4
Die blijft door de CONTROLLER stabiel, dus je moet zelf niets bij sturen, alleen je CO2 verbruik zal omhoog gaan door de verhoogde vraag van het licht.
 
Als je langer of meer licht geeft kan je co2 prima voldoende zijn maar dat hangt ook af van de hoeveelheid co2 in je water. Als dat net toereikend is en je gaat meer of langer licht geven dan kan het best zo zijn dat je meer co2 moet toedienen. Hangt dus een beetje ook af van hoeveel je in je kolom hebt aan co2 en hoe co2 behoeftig de planten zijn. het beste is om een continutest te gebruiken en deze lichtgroen tot limoengeel te laten kleuren.
 
Als je stroming niet goed is zul je plaatselijk grotere schommelingen krijgen dan je zou verwachten. Dus goede stroming is een must.

Met 1 pijpje lukt me dat eigenlijk nooit goed, met een normale spraybar eigenlijk ook niet (m'n HMF zit ook een beetje in de weg aan de linker kant). Ik heb een dik jaar geleden een spraybar gekocht met uitstekende nippeltjes (en die met de fohn verhit en daarna uitgewaaierd. Heb nu eindelijk een stroming tot in alle hoeken (met bijbehorende CO2 stabiliteit).
 
Bovenstaande is correct en ook met een goede stroming moet de circulatie goed zijn zodat je geen dode plaatsen krijgt.

Huismannetje, heb jij een foto van die spraybar?
 
Bij deze (overgezet vanuit de oude bak vandaar de gratis algjes). Iinker buisje is naar links overgezet, rechter naar rechts, middelste staat gewoon recht. Buisjes zijn de
JBL SpraySet 12/16 (JBL 6091500).

IMG_0702.JPG
IMG_0703.JPG
 

Terug
Bovenaan