CO2 slang


J

jsiegmund

Guest
Wie weet in hoeverre CO2 slang van verschillende merken uitwisselbaar is? Ik heb een JBL reactor waar ik nieuwe slang voor nodig heb. Die van JBL is zwart, ik heb liever transparante slang. Nu heeft bijvoorbeeld aquaplantsonline wel wat transparante slang te koop, maar ik zie geen maten en weet dus niet of dat past. Is dat spul allemaal universeel, of niet?

Aanvullende vraag: hoe vervelend vind een aquarium als je tijdens het wisselen van je CO2 fles even geen toevoer hebt? Werken jullie met 2 flessen (1 vol, 1 leeg), of maakt dat echt weinig uit?
 
Je kan de slang gerust door elkaar gebruiken hoor. Ik heb ook diverse soorten in gebruik.

Verder gebeurt het me weleens dat de fles opeens leeg is en dat ik die nog moet laten vullen. Dan is er even 12 of 24 uur geen co2. Is niet zo n probleem als verder de dosering maar stabiel is.
Een enkele keer niks is niet het ergste hoor. Anders zou je perse met 2 flessen moeten werken en dat doen de meesten niet denk ik.

Natuurlijk is stabieliteit wel het beste. Ik heb nu altijd een fles achter de hand maar ik heb ook meerdere bakken met co2.
 
Super, bedankt voor je snelle reactie John! Ga ik transparante slang bestellen ipv zwarte.
 
kan je inderdaad door elkaar gebruiken

aquarium heeft er geen hinder van hoor

het moet natuurlijk geen 2 weken duren


zelf had ik vroeger 2 flessen in gebruik 1 grote en 1 kleine
omdat ik niet altijd direct de fles kom laten hervullen

tegenwoordig vul ik zelf mijn flessen en is het dus op 5 minuten gebeurd
 
Nee de periode dat er geen co2 is moet als het kan niet te lang duren want dan zakt het co2 nivo en dat is ook niet bevorderlijk. Maar een keer een dagje onderbreking in de zoveel maanden is niet het ergste.

@Roosen
Lekker makkelijk als je dat zelf kan doen zeg. Kan dat op je werk ofzo??
 
nope

gwn hier thuis

heb een grote 10 kg fles staan van de drankenhandel
kost me 18 euro excl de brandstof om ze te halen ( max een 50 km heen en terug )

dan heb ik een koppelstuk laten maken om de 2 co2 flessen te koppelen

koppel de flessen aan elkaar in elkaars verlengde
draai ik de grote open
draai de boel om zodat de grote om zijn kop staat en de kleine fles rechtop

dan de kleine open en je hoort de co2 lopen ( de vloeibare )

als het geluid stopt draai je alle kranen dicht en koppel de boel terug los

klaar flesje gevuld

vroeger was ik 1.2 euro kwijt per 100 gram en moest ik elke keer een 80 km rijden

nu schat ik ongeveer 1 keer per jaar de grote fles omruilen en klaar
de eerste keer kost het veel omdat je ook statiegeld moet betalen op de grote fles
dacht een 75 euro
 
dat is lekker makkelijk ja. Ik betaal ook 12 euro voor een fles tot 2 kilo. maakt niet uit hoe groot de fles verder is dus dan is een fles van 2 kg het voordeligste. Die gebruik ik dan ook in de bakken. Wel woon ik vlakbij AjaxShupp Varel dus ben zo heen en weer en dat is een beetje geluk dus.

Maar zo n grote fles is wel een optie als je iets verder weg woont ja.
 
inderdaad
bespaart me veel kilometers en het is wat voordeliger
 
jessicapilon zei:
Wel woon ik vlakbij AjaxShupp Varel dus ben zo heen en weer en dat is een beetje geluk dus.

Dus jij laat je flessen vullen bij Ajax? Heb je dan geen andere samenstelling in het CO2? Er zit ook een Ajax Varel in Breda, dat is 10 minuten rijden dus erg goed te doen. Stukken goedkoper dan de aquarium winkels. Op het moment heb ik 1 500gr fles, maar wellicht dat ik dan een tweede neem om het wisselen makkelijker te maken.
 

Terug
Bovenaan