Co2 / PH / bacteriecultuur


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
244
Leeftijd
47
Ik kwam dit onderwerp niet tegen, mocht dit al behandeld zijn: excuses.

Zoals ik al eens eerder aangegeven heb is het water hier uit de kraan al redelijk zacht: 6.7-6.8.
Als ik Co2 toevoeg, dan daalt de pH en echt lager dan 6.5 wil ik niet gaan.

De Co2 indicator is dan groen, niet lichtgroen.

Ik wil met name niet lager gaan omdat de vissen dit niet fijn vinden en ik gelezen heb dat bij een pH van 6.5 en lager al zo'n 90% minder gunstige bacteriën vormen. aquariumscience.org
"A pH of 6.5 will reduce the growth of beneficial bacteria by 90%. A pH of 6.0 will virtually stop beneficial bacteria from oxidizing ammonia to nitrate. So a low pH is not desirable in a closed system like an aquarium."

Liefst wil je je pH daarvoor rond de 7-7.2 hebben. Tevens vinden de planten dit ook prettiger.

Ik zou in het nieuwe aquarium wat kalk(zand)steen kunnen plaatsen om zo de pH te verhogen waardoor ik wel de juiste hoeveelheid Co2 kan toedienen.

Hoe doen jullie dit?
 
Weet natuurlijk niet welke vissen je houd , maar voor de meeste planten is die 6,5 ph een zeer goeie waarde.
 
Of die 6,5 klopt want er zijn genoeg leden die een h van 6.5 hebben en een vermindering van 90% vindt ik veel.
 
Je processen zullen bij 6,5 wel draaien hoor, maar je hebt minder speelruimte voor pieken in de belasting en voor verdere daling van de pH. Dat zal denk ik de reden zijn dat die man het afraadt al te laag te gaan.
 
Voordat mijn licht aangaat zakt de pH van de 6.9 naar de 5.8 (30ppm CO2)
De pH in mijn bodem is 5.73. Wortels zijn sterk, gezond. Net zoals mijn planten, en geen spoortje alg.
Dus...
 
Dank voor alle antwoorden!

Ik weet ook niet goed wat ik aan moet met die wisselende voorbeelden.
Er moet toch gewoon feitelijke informatie te vinden zijn. Bacteriën zijn immers te meten.

Kijk dat je bak @Cornelius goed draait, dat geloof ik meteen, maar misschien zou het nog beter kunnen? Geen idee.
@Cornelius wat is de pH-waarde van je water (gemiddeld)?
Ik haat het gewoon dat je het volgens de één goed doet, last krijgt van algen en dan hoor je van een ander (of je leest het) dat wat je deed niet klopt... Bijvoorbeeld dan hè.
Daar kan mijn gediagnostiseerd autistisch spectrum slecht tegen :LOL:

Even terug naar de "lage pH" van mijn aquarium: is het een idee om toch een hardscape van (deels) kalksteen op te bouwen. Kalksteen verhoogd de pH en dan kan ik wel de gewenste hoeveelheid Co2 geven. Liefst ben ik helemaal niet bezig met dit technische geneuzel en kijk naar wat de planten doen, maar mezelf kennende ben ik dan weer te laat met ingrijpen.
 
In onze hobby zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden Mike en sommige mensen hebben andere ervaringen dus dat is denk ik de reden dat je veelal geen eenduidig antwoord krijgt.
 
Wat jezelf aangeeft, niet te veel mee bezig zijn. Ph 6.5 wordt in viskwekerijen als min beschouwd maar daar zitten ze vol vis. Die 90% vermindering heb ikzelf nooit ondervonden.
 
Kijk dat je bak @Cornelius goed draait, dat geloof ik meteen, maar misschien zou het nog beter kunnen? Geen idee.
@Cornelius wat is de pH-waarde van je water (gemiddeld)?
Er is nog steeds veel onduidelijk over vele processen in onze bakken. Dus ook over de pH en alles wat daar direct in indirect mee te maken heeft. Dit omdat de wetenschap nog steeds niet hebben kunnen achterhalen hoe bepaalde processen werkelijk werken.
Er is nog enorm veel onderzoek nodig voordat we begrijpen hoe alle biologische processen verlopen in onze bakken. Dus het merendeel van al onze kennis is gebaseerd op onvolledige informatie.
Dus dat veroorzaakt niet alleen onenigheid, ook veel onduidelijkheid.

Mijn bakken draaien altijd probleemloos met gezonde sterke plantengroei en zonder ooit een spoortje van algen, omdat ik weet welke spullen je moet gebruiken.
Niet omdat ik weet wat er op biologisch niveau allemaal gebeurt, maar ik weet inmiddels wat je nodig hebt om succesvol te draaien.
En of het beter kan?
Er is altijd ruimte voor verbetering voor een vakidioot als ik. Maar dat wil niet zeggen doe ik moet weten hoe al of die biologische processen werken. Ten eerste interesseert mij dat niet zoveel en ten 2e heeft het geen toegevoegde waarde.
Ik bedoel ik ken zat mensen met een berg aan wetenschappelijk kennis op het gebied van plantkunde en aanverwante zaken die we (kunnen) gebruiken in de hobby. Maar dat zijn ook meestal de mensen die hun overvloedige kennis niet kunnen
omzetten naar de praktijk. Ik noem ze gekscherend dan ook 'paper scapers'.

Maar on-topic. Ik gebruik een aquasoil dus mijn pH is altijd rond de 6.9. beetje afhankelijk hoe oud de bak is. Omdat ik gebruik maak van osmose blijven de pH verlagende eigenschappen erg lang aanwezig.
Mijn KH is 0.5. Ik maak gebruik van een pH drop om mijn CO2 af te stellen, vandaar dat mijn pH kan uitkomen op de 5.8

En dat er dan een 'paper scaper' loopt te roeptoeteren dat bij een pH van<6 er geen oxidatie plaats vind van NH4 naar NO3 en dat het onwenselijk is om een lage pH te hebben, boeit mij niet.
Ik kijk naar mijn resultaten en naar de resultaten die andere scapers behalen met dezelfde werkwijze als ik. En die zijn gewoon prima.
 
Er was hier een Joost met altums die een artikel aanhaalde waarin werd gesteld dat de bacteriegroei van nitrificerende bacteriën pas stopt bij een PH van 3.
Onder de 6 zijn er gewoon andere bacterie stammen die daar weer beter in groeien dan de stammen boven de 6.

Dat kalksteen je water verhard is mijn inziens achterhaald, je water kan simpelweg niet zuur genoeg zijn om echt het kalk op te lossen.
Je kan beter een carbonaat toevoegen als kalium bicarbonaat, dan verhoog je de KH waardoor je PH ook oploopt en je voegt kalium toe wat ook weer goed is voor de planten.
Maar of het nodig is om je PH te verhogen? Ik denk het niet..
 
Wederom heel erg bedankt voor de antwoorden, wordt gewaardeerd!

@Cornelius Ik bedenk me net iets en daar voel ik me behoorlijk DOM over... Ik gebruik in de helft van het aquarium ook een aquasoil...
Ik was totaal de bufferende eigenschap van de aquasoil vergeten :rolleyes:

Dat wilde ik sowieso in het nieuwe aquarium anders aanpakken door:
1. minder aquasoil te gebruiken
2. dit te mengen met zand en gezeefde toplaag tuinaarde (uit de tuin en niet steriel uit een zak)
3. dit in netjes onder een zandbodem te plaatsen

dat 1-2-3'je is afgekeken van anderen hoor, zelf ben ik daar niet slim genoeg voor :D.

Voor wat betreft steen ben ik er denk ik wel uit: kwartsiet!
In de tuin hadden we daar een mooi groot stuk van en nog een klein stukje. Het grote stuk is 44x32x6cm.
Morgen ga ik langs de steenhandel om te kijken of ze dat ook hebben, want ik wil 2 grote en wat kleinere stukken.


IMG_0151.jpeg
 
En dat er dan een 'paper scaper' loopt te roeptoeteren dat bij een pH van<6 er geen oxidatie plaats vind van NH4 naar NO3 en dat het onwenselijk is om een lage pH te hebben, boeit mij niet
Ik vind dit vrij respectloos naar de man in kwestie. Hij heeft over de scheikundige en biologische kant van de hobby meer kennis dan zo'n beetje dit hele forum bij elkaar. Hij roept die getallen niet zomaar, dat is gewoon te googelen. Die kennis wordt niet door iedereen begrepen / niet iedereen heeft er de belangstelling voor om zich erin te verdiepen. En dat kan, maar om dan wat iemand als hij zegt maar roeptoeteren te noemen? Gelukkig weet hij zelf wel beter dan om er met mensen over in discussie te gaan... de kritiek is oeverloos.
 
Scheikunde en biologie veranderen idd niet Gino maar de interpretatie, inzichten en toepassingen veranderen in loop der tijd .
Nu gaat men zeer lage kh waardes ( bijhorende lagere ph) in de mooiere plantenbakken aanhouden 20 jaar terug had men extreme schrik om bv een ph crash te krijgen en dat er minder voedingsopname bij zo een lage ph.
Zelf zit ik ergens tussen die oude garde en het nieuwe ik kijk, snoep mee van de nieuwe inzichten ,ervaringen van de huidige toepassingen.

Terug naar de Topic starter
Zelf ben ik niet zo grote fan zo een walstad aquarium met tuinaarde er zijn wel mooie bakje erop te vinden maar minstens evenveel mislukkingen erop , volgens mijn in een dunne verrijkte voedings bodem met grind of met grotere korrel zand een veiliger alternatief als je +-neutrale ph wenst te blijven.
 
Tja ik ben zeker geen expert maar heb taiwan bee garnalen op een ph verlagende bodem wat resulteert in een ph van zo n 5,8 en kh 0-1. De nitrificatie lijkt daar ondanks deze waarden prima te gaan want dit zijn vrij gevoelige garnalen en ze doen het prima.
Ik zou denken dat bij zo n lage ph de bacterien weinig meer doen als ik het zo lees maar dat blijkt niet uit mijn nano.
 
Een expert ben ik ook niet op deze gebieden. In mijn leven heb ik een aantal ervaringen opgedaan, al of niet aangegeven door mijn omgeving, die voor mij voldoende bleken om mijn aquarium af doende te onderhouden. Dat is de grond waarom ik mij zelden in dit soort discussies meng.
 
Tja ik ben zeker geen expert maar heb taiwan bee garnalen op een ph verlagende bodem wat resulteert in een ph van zo n 5,8 en kh 0-1. De nitrificatie lijkt daar ondanks deze waarden prima te gaan want dit zijn vrij gevoelige garnalen en ze doen het prima.
Ik zou denken dat bij zo n lage ph de bacterien weinig meer doen als ik het zo lees maar dat blijkt niet uit mijn nano.
Heb je dan veel planten groeien in die bak? :) Want daar kom je bij een lage bezetting een heel eind mee als het om de stikstofjes gaat.
 
Nee alleen 2 bosjes mos op hout en een steen voor de jongen maar verder geen planten. Dat doe ik bewust omdat anders de hele kliek tussen de planten gaat zitten en je ze amper ziet.
Ik doe dat al 10 jaar en dat gaat prima.
 
I see. :) Nouja, ook op die pH zijn er nog wel dingen mogelijk. Dan nemen andere micro-organismen dan de gangbare nitrificeerders (archaea) en chemische processen het takenpakket op een gegeven moment over. Duurt wel lang. Voor grote bezettingen / grote pieken in belasting niet heel efficiënt, maar in jouw situatie gaat het blijkbaar prima. (y)
 
Op de site Aquaza staat een mooi artikel over dat (kalk)stenen de kh kunnen verhogen.

Mijn ervaring is namelijk ook dat kalkstenen de KH/GH verhogen, en daarmee ook de PH.
 
Ik zit met dezelfde vraag:

Ik heb twee weken geleden een 200 liter aquarium opgestart met ADA Amazonia en 100% Osmose water. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een serieuze poging wil doen om mooie plantjes te laten groeien. Ik voeg CO2 toe maar mijn pH is in de ochtend, zonder CO2, naar 5,2 gezakt. Ik heb vandaag 90% water vervangen maar pH bleef 5,3 (zonder CO2)

GH=6 mbv GH+ toevoegen
KH=0
NH3 = 2 ppm
NO2 = 0 ppm
NO3 = 10 ppm
Fe = 25 ppm
pH 5,2

Ik voeg dagelijks toe:
10 ml ADA Green Brighty Neutral K (Kalium)
20 ml Easy life Fosfo Toegoegd (omdat mijn Fosfaat waarde na een week 0 was en mijn rode planten groen werden.)
10 ml Green Brighty Mineral (Sporenelementen)
2 keer 30 ml Easy Life Nitro. Toegoegd (omdat mijn Nitraat waarde na een week 0 was en mijn rode planten groen werden.)
15 ml Fe (7% DTPA)

Eerste week 2 keer per dag 25% water vervangen, tweede week 2 keer per dag 20% vervangen

CO2 geschakeld met CO2 computer om pH5 (ongeveer 100 bellen per minuut) en tijdklok alleen als verlichting aan is. De CO2 drop checker blijf blauw omdat ik veel te weinig CO2 toevoeg (wil en kan (Min waarde pH computer) niet lager dan pH 5)

Veel verlichting: oude Aquatlantis led strip en 2 nieuwe led strips 5 uur per dag

Planten groeien goed, geen alg, dus dat is geen probleem

Ik ben bang dat bij deze pH mijn bacteriën niet goed op gang komen en dat ik heel lang moet wachten voordat mijn aquarium in balans is en ik vissen en garnalen toe kan voegen.
Moet ik dit zo laten of moet ik mijn pH omhoog brengen door bijvoorbeeld 50% leidingwater (kH6/gH10) of Baking Soda toe te voegen. Hiermee gaat de werking van mijn bodem verloren

De bodem absorbeert Calcium en Magnesium en laat H+ Ionen vrij, is het toevoegen van de GH+ misschien de oorzaak van de lage pH, maar voor de vissen en planten moet ik die GH van 6 wel aanhouden.

Ik heb internet al aardig uitgelezen dus ben op zoek naar eigen ervaringen zoals die van van Cornelius hierboven. Op basis van zijn ervaring denk ik dat ik maar afwacht en alles verder zo laat.

Aquarium2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iets wat ik in ieder geval nooit zou doen is het doorvoeren van meerdere wijzigingen in eens. Het is verstandig om, wanneer je dat nodig acht altijd maar één verandering door te voeren en vervolgens de reactie daarvan af te wachten. Pas wanneer je het gevolg van de wijziging hebt gezien kan je, of de verandering herhalen of een andere wijziging door te voeren. Waarvan je uiteraard ook weer het gevolg beoordeeld. Zo weet je altijd precies wat je doet en waarom je het doet. Ik zeg trouwens niet dat je dat hebt gedaan maar mij vallen wel de vele veranderingen door jou gedaan op.
 
Iets wat ik in ieder geval nooit zou doen is het doorvoeren van meerdere wijzigingen in eens. Het is verstandig om, wanneer je dat nodig acht altijd maar één verandering door te voeren en vervolgens de reactie daarvan af te wachten. Pas wanneer je het gevolg van de wijziging hebt gezien kan je, of de verandering herhalen of een andere wijziging door te voeren. Waarvan je uiteraard ook weer het gevolg beoordeeld. Zo weet je altijd precies wat je doet en waarom je het doet. Ik zeg trouwens niet dat je dat hebt gedaan maar mij vallen wel de vele veranderingen door jou gedaan op.
Dank je voor de waarschuwing. Ik zoek nu hulp omdat ik bang ben dat ik de verkeerde dingen verander.
 

Terug
Bovenaan