Co2 ophoping boven in de aqua medic 1000 reactor


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste allemaal,

IK heb sinds 3 maanden een aqua medic 1000.
Nu heb ik last van co2 ophoping boven in de reactor, zo'n 4 a 5 cm.
De co2 komt ook niet meer in de bak omdat mijn ph veel te hoog is, mijn co2 controller van dennerle staat ingesteld op 6,8 maar knippert nu op 7,8
IK heb een eheim 2324 apart op de reactor aangesloten, dus niet via bypass.
Ik heb over dit probleem al veel gelezen, maar ik kan niet echt een oplossing vinden.
De doorstroming is goed, zou deze pomp toch te klein zijn? Hij is niet zo nieuw meer.
Of lost de co2 toch niet goed op, heb gewoon de bio ballen er in.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.
Alvast bedankt voor jullie moeite.

Grote groet,

Erik Blom
 
Ik heb ook een AM1000 met 100 BPM in de reactor. Netto flow is 470lpu.

CO2 lost uitstekend op, alhoewel de reactor is bedoeld voor 1000 tot 2000 lpu netto flow.

Ik denk gezien je PH dat je KH hoog is. Hierdoor kan de CO2 niet oplossen met de genoemde gevolgen.

KH kan omlaag met turf, osmosewater of eikenextract, onder andere.

Zou kijken of je je KH kunt bepalen en deze omlaag brengen naar 4 ofzo, mede afhankelijk van je gewenste waarden en visbestand
 
CO2 lost op dus lijkt mij sterk dat het CO2 is, denk dat het gewoon lucht is vanuit je filter. Als ik mijn filter verschoon dan komt er bij inwerking zetten filter altijd lucht in de reactor die er niet zelf uit gaat. Er zit daarom een ontluchtings ventiel op.
 
CO2 ophoping is Opzich niet erg, je hebt gwn te weinig water voor de hoeveelheid CO2 die je aanbied in je reactor.

Of je KH is erg hoog zoals sschot aangeeft
 
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb deze reactor nu zo'n 3 maanden in gebruik, eerste 2 maanden geen probleem, is pas van de laatste maand.
Hiervoor heb ik 3 jaar een reactor van een dupla gehad, deze was wel veel kleiner, maar nooit geen problemen.
Oke, lucht uit de pomp na schoonmaken kan, maar dat blijft toch niet komen? Dan moet hij ergens valse lucht aanzuigen.
KH kan ik meten, maar heb in het verleden daar nooit naar gekeken, ik bemest volgens de EI methode.
Het vreemde is dat het eerst wel goed ging en nu niet meer, er zijn er veel meer met hetzelfde probleem.
Als ik een grotere pomp koop, heeft dat nog zin of is dat echt niet de oorzaak.
We blijven proberen en zoeken naar oplossingen.

Grote groet,

Erik
 
Als ik lucht in mijn AM1000 heb na filter onderhoud, ongeveer de halve reactor, dan zet ik mijn pomp op maximaal (700 lpu netto) en dan is dit ook met ongeveer een uur weg. Dus zelfs lucht wordt in het water opgenomen, want ik heb geen enkele bel bij mijn filter uitlaat.

Dus je debiet is te laag voor de hoeveelheid CO2, of er is een reden waarom het slechter wordt opgenomen (KH).

Omdat het eerder goed werkte zou ik naar het laatste kijken, anders zou ook je PH niet hoog blijven, denk ik zomaar
 
Laatste keer gekalibreerd 3 weken geleden.
Ik geef zo'n 80 bellen per minuut op 120 liter water.
PH blijft hoog omdat de co2 niet oplost in het water, maar dus bovenin blijft zitten, het komt niet in de bak terecht.
Zal zo ff KH meten.
 
Is je pomp sterk vervuild en de flow dus heel laag op dit moment? KH is niet heel slecht, dus dat kan geen invloed hebben op oplossend vermogen in het aquariumwater
 
Pomp eergisteren schoon gemaakt, pomp is niet zo nieuw meer dat wel.
 
Vreemd dit!
Gebeurt het elke dag dat ophopen?
Heb je iets veranderd in je filter?
Is de reactor op de juiste manier aangesloten?
 

Terug
Bovenaan