Co2 lost niet volledig op


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allen,

Ik heb sinds kort een nieuwe bak gestart (250L). Op zich gaat alles voorspoedig, hij draait nu 2 weken en de opstart cyclus gaat goed, de eerste nitriet piek is aan de gang.
Ook de plantjes beginnen te groeien, vrijwel allemaal invirtro op de rotala blood red na.

Echter heb ik wel een co2 probleem, ik krijg mijn dropchecker niet lime-groen met volledig opgeloste co2.
Ik heb een Dennerle quantum 300 co2 setup met co2 reactor (van co2reactor.nl) en een JBL1502 filter, gekoppeld aan een spraybar.

Ik kan tot ong. donkergroen komen op mijn dropchecker met opgeloste Co2. Ga ik meer toedienen, dan krijg ik bellen uit mn spraybar.
Dit waren vrij grove bellen, en nadat ik mijn reactor op mijn filter INFLOW heb gezet, komen er periodiek "spurts" uit van hele fijne bellen.

Daarmee krijg ik em wel tot redelijk lichtgroen (nog net geen lime), maar heb ik het idee dat er veel Co2 verloren gaat omdat deze bellen direct naar de oppervlakte gaan als het uit de spraybar komt.
Daarnaast heb ik juist een reactor om geen bellen of mist in mijn bak te krijgen.

Heeft iemand enig idee waarom de Co2 niet (snel genoeg) op lijkt te lossen?

Het lijkt alsof er teveel flow is en de Co2 de tijd niet krijgt om op te lossen, maar volgens mij is het principe van een reactor juist dat de bellen daar zouden moeten blijven zitten tot ze zijn opgelost, maar het komt dus zelfs door mn reactor EN filter heen en is nog steeds niet helemaal opgelost.

Hopelijk heeft er iemand nog tips.

ps: Mijn waterwaardes:
PH = 6.8
Kh = 7
Gh = 13
(overige waardes lijken mij niet interessant en varieren ook omdat ik dat ook doseer met voeding)
 
Heb je de spraybar een beetje naar beneden gericht?

Sowieso moet de reactor achter het filter, dus aan de slang die terug de bak in gaat met gefilterd water.
 
Heb je de spraybar een beetje naar beneden gericht?

Sowieso moet de reactor achter het filter, dus aan de slang die terug de bak in gaat met gefilterd water.
Ja spraybar staat iets naar beneden gericht en er is slechts nog een heel klein beetje oppervlakte aggitatie aanwezig. Dit is echter irrelevant in de zin dat alle Co2 in de reactor hoort op te lossen en er geen bellen uit de spraybar zouden moeten komen.

Daarnaast is het zo dat de normale positie van een reactor op de outflow van het filter is, maar dit is geen must.
Omdat in mijn situatie de Co2 niet volledig oploste heb ik de reactor voor het filter gezet, zodat de nog aanwezige Co2 bellen langer in het systeem zitten EN door het filter gaan, in de hoop dat dat ervoor zou zorgen dat de Co2 volledig zou oplossen en er geen bellen meer uit de spraybar zouden komen.

En dat had wel effect in de zin dat er ipv continue wat grotere bellen Co2 uit de spraybar kwamen en nu af en toe wolken Co2 mist uit worden geblazen.
Dat is al minder storend dan die grote bellen, maar het hoort gewoon op te lossen voordat het in het aquarium komt.

Bij mijn vorige bak (125L met eheim 2217 en zelfde soort reactor, op de outflow) loste alles wel gewoon netjes op, dus ik snap niet echt waarom dat bij deze grotere bak niet goed gaat.
Ongetwijfeld dat het grotere volume van de bak (250 vs 125), de daarbij behorende dubbele dosis Co2 en de sterkere flowrate van het JBL 1502 filter hier aan bijdragen, maar dan nog is dit geen extreme setup en zou het gewoon goed moeten werken.

Ik ben hier ook nog over in gesprek met Winfred van Co2reactor.nl, alleen laat die na zijn eerste reactie al een week niets meer van zich horen... :(
 
Ja spraybar staat iets naar beneden gericht en er is slechts nog een heel klein beetje oppervlakte aggitatie aanwezig. Dit is echter irrelevant in de zin dat alle Co2 in de reactor hoort op te lossen en er geen bellen uit de spraybar zouden moeten komen.

Daarnaast is het zo dat de normale positie van een reactor op de outflow van het filter is, maar dit is geen must.
Omdat in mijn situatie de Co2 niet volledig oploste heb ik de reactor voor het filter gezet, zodat de nog aanwezige Co2 bellen langer in het systeem zitten EN door het filter gaan, in de hoop dat dat ervoor zou zorgen dat de Co2 volledig zou oplossen en er geen bellen meer uit de spraybar zouden komen.

En dat had wel effect in de zin dat er ipv continue wat grotere bellen Co2 uit de spraybar kwamen en nu af en toe wolken Co2 mist uit worden geblazen.
Dat is al minder storend dan die grote bellen, maar het hoort gewoon op te lossen voordat het in het aquarium komt.

Bij mijn vorige bak (125L met eheim 2217 en zelfde soort reactor, op de outflow) loste alles wel gewoon netjes op, dus ik snap niet echt waarom dat bij deze grotere bak niet goed gaat.
Ongetwijfeld dat het grotere volume van de bak (250 vs 125), de daarbij behorende dubbele dosis Co2 en de sterkere flowrate van het JBL 1502 filter hier aan bijdragen, maar dan nog is dit geen extreme setup en zou het gewoon goed moeten werken.

Ik ben hier ook nog over in gesprek met Winfred van Co2reactor.nl, alleen laat die na zijn eerste reactie al een week niets meer van zich horen... :(
Misschien zou je Gilles van Plantedbox kunnen mailen, hij weet ook veel van co2 en de systemen af.
 
Wat heb je in je reactor zitten aan vulling?
3 bioballen boven, dan siporax, en 3 bioballen onderin.

Zit eraan te denken om mss een stukje spons in het midden te doen, wellicht blijven de bellen daar beter in hangen zodat t meer tijd heeft om op te lossen.
 
Je zet je reactor vóór je filter begrijp ik. Dat maakt dat er zich weer bellen kunnen binden. Bij gebruik van een reactor, ik heb ook altijd een eigenbouw gebruikt, hoeft de CO2 niet ook nog eens door een filter. Het materiaal in je reactor is bedoelt om de vorming van bellen te breken. In mijn eigen systeem bracht ik de CO2 in met een ingebouwde diffuser wat al zorgde voor een fijne "walm". Ik liet de CO2 ook nog door spons ringen gaan. Dat zorgde er voor dat mijn CO2 100% gebroken werd en dat daardoor de oplossing totaal werd. (Zie eventueel mijn handtekening) In jouw geval zou ik dus de reactor apart afgezonderd van het filter z'n werk laten doen. Eventueel kan je nog spons toevoegen in je reactor waardoor bellenvorming nog extra wordt tegen gegaan.
 
Je zet je reactor vóór je filter begrijp ik. Dat maakt dat er zich weer bellen kunnen binden. Bij gebruik van een reactor, ik heb ook altijd een eigenbouw gebruikt, hoeft de CO2 niet ook nog eens door een filter. Het materiaal in je reactor is bedoelt om de vorming van bellen te breken. In mijn eigen systeem bracht ik de CO2 in met een ingebouwde diffuser wat al zorgde voor een fijne "walm". Ik liet de CO2 ook nog door spons ringen gaan. Dat zorgde er voor dat mijn CO2 100% gebroken werd en dat daardoor de oplossing totaal werd. (Zie eventueel mijn handtekening) In jouw geval zou ik dus de reactor apart afgezonderd van het filter z'n werk laten doen. Eventueel kan je nog spons toevoegen in je reactor waardoor bellenvorming nog extra wordt tegen gegaan.

Voor de duidelijkheid, ik had mijn reactor eerst gewoon NA het filter staan zoals je normaliter zou doen. Maar vanwege de grote bellen daarna gaan experimenteren met hem ervoor te plaatsen.
Ik was daar huiverig voor, want luchtbellen in je filter is uiteraard onwenselijk en kan behoorlijk impeller lawaai gaan geven (Maar dat bleek iig niet het geval bij mij).

Ik heb inderdaad al een inline diffusor gekocht die ik NA mijn filter en VOOR de reactor ga plaatsen om, zoals jij ook al zegt, de Co2 alvast op te breken in fijne mist zodat t sneller oplost en de reactor weer "netjes" na het filter staat.
Op basis van die resulaten ga ik dan idd nog kijken of ik ook nog sponsringen moet toevoegen om de Co2 in de reactor te houden totdat het is opgelost.
 
Wanneer je onderstaande pagina door scrolt zie je dat ik mijn diffuser zelfs in mijn reactor had! Dit type diffuser, zie foto, zorgt al voor een zeer fijne instroom. En die fijne instroom moest dan ook al door een sponsring, in het midden van de diffuser moest e.e.a. weer door een spons ring. Verder zat er niets in mijn reactor maar kwamen er ook geen belletjes, zelfs geen kleintjes in mijn bak. Je kan dus wel degelijk iets doen denk ik.



full-view.jpg
 
Maak eens een foto hoe je deze hebt opgesteld.
 

Terug
Bovenaan