CO2 lost niet volledig op; dropchecker blijft steken op groen


miccstapel

Member
Lid geworden
29 juni 2022
Berichten
12
Leeftijd
36
Hoi forumleden,

Ik heb sinds ruim 4 weken een aquarium (Juwel Rio 180) met een intern filter (Juwel Bioflow M). De stroming lijkt goed te zijn, ik zie de planten overal (lichtjes) bewegen. Ik voeg CO2 toe.

Vanaf het begin af aan heb ik moeite om mijn CO2 op peil te houden. Mijn dropchecker kleurt op z'n hoogst (licht)groen: limegroen is me nog nooit gelukt. Ook niet met 5+ bellen per seconde. Ik heb mijn diffuser nu recht onder de uitlaat van de pomp gehangen zodat de belletjes zoveel mogelijk verspreid worden door het aquarium. Dat lijkt iets te helpen, maar nog niet voldoende. Aan het einde van de dag hangen er heel veel belletjes in de aquariumplanten en aan het oppervlak van het water. Ik heb het vermoeden dat dit CO2-belletjes zijn en geen O2-belletjes. Zie de foto. Ik denk dat mijn CO2 niet voldoende oplost in het water.

Ook heb ik sinds een week veel last van draadalg, vooral in het javamos. Dit haal ik handmatig weg, maar binnen een paar uur is het meestal alweer zichtbaar. De garnalen en otocinclussen eten dit ook niet op. Ik begreep dat draadalg een teken is van een CO2-tekort.

Mijn vraag: hoe krijg ik mijn CO2 goed op peil en zodanig ingesteld dat het goed oplost in het water?

Waterwaarden:
pH: 6
KH: 7
NH4: <0,05
NO2: <0,05
NO3: 5
Temperatuur: 23,5 graden

Overige informatie:
Wekelijks 50% verversen
1x per week All-in-One van Plantenbox
Fluval Stratum bodem

Visbestand:
5x otocinclus
5x japonica garnaal
15x kardinaaltetra

IMG_2570.JPG
IMG_2376.JPG
 
Ik vind hem aardig groen, als ik dat vergelijk met mijn tabel zou ik zeggen dat er meer dan 20mg/liter in zit.
 
Prima kleur als je het mij vraagt en ik heb ook een inline diffuser en heb ook kleine belletjes die niet allemaal oplossen en dat is denk ik het effect van een diffuser.
Een reactor lost de co2 beter op maar goed dat is een keuze die je maakt.
Misschien kun je jouw diffuser meer naar de bodem doen waardoor het meer tijd heeft om op te lossen.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik begreep van mijn LFS dat de kleur echt meer limegroen moet zijn, zoals deze kleur. Maar 'mijn' kleur is dus ook voldoende groen, fijn.
871c8aceea6d06cefbbc4bfd31d12585.png
Ik heb me wel verdiept in reactors, maar aangezien ik nog nieuw ben in de hobby, wilde ik eerst dit testen in plaats van meteen de duurdere optie te kiezen. Wellicht in de toekomst.

Ik zal de diffusor inderdaad wat meer naar de bodem brengen, misschien dat dat nog verschil maakt.

En nu we gezamenlijk tot de conclusie komen dat de CO2 eigenlijk best prima is, wat raden jullie dan aan qua draadalg?
 
De kleur van de dropchecker is prima. Die belletje die je ziet zijn afkomstig vanuit de alg. Die assimileerd namelijk net als een plant en zijn dus geen CO2 belletjes.
Je hebt last van een slechte oppervlakte agitatie waardoor er een biofilm ontstaat die de gaswisseling belemerd. Daardoor blijven er ook belletjes hangen. (dat kan zowel O2 als CO2 zijn)
Geen goed uitwisseling van gassen > oplopende CO2 waarden gedurende de dag > onstabiele CO2 waarden = alg
 

Terug
Bovenaan