CO2 fles op bijna 150 bar !! ??


F

Ferry Heibrink

Guest
Beste mensen,

Ik heb zojuist een hervulde CO2 fles aangesloten (die al 2 maand in de meterkast paraat staat), de vorige was leeg. Dit heb ik veel vaker gedaan, niets geks aan, maar de manometer staat nu op bijna 150 bar met deze fles !! Dit is tegen het maximum wat de manometer aan kan geven. De druk na de drukverlager is 2 bar, precies correct.

Ik heb Veldhuis in Enschede gebeld, die de fles hebben gevuld en zij zeggen dat dit niet normaal is, maar dat die druk onmogelijk kan, want boven de 80 bar zou je niet kunnen komen bij kamertemperatuur. Zij zeggen dat de manometer defect is. Boven de 100 bar zou het ovedrukventiel zeker moeten knappen.

Toevallig heb ik er nog een liggen (nieuw) en deze aangesloten, deze geeft echter ook 140 bar aan, dus dat geloof ik wel.

Iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe dit zou kunnen komen? Wat is normaliter de druk voor een overdrukventiel om te knappen? Als dit 150 bar is dan moet ik op gaan passen want mijn magneetventiel wordt best warm en warmt de fles dus ook iets op.

Alvast dank voor de reactie!
 
Fles is te vol. Heb ik ook een keer gehad.

Je kunt er wat uit laten blazen. Maar ik zou hem gewoon gebruiken. Binnen 2 weken staat deze terug normaal.
Mede omdat deze al 2 maanden in de kast stond, zal er verder niet veel gebeuren.
De veiligheid breekt bij 200 bar.
 
Volgens mij kan dat niet echt op lopen als de fles te vol zou zijn.
CO2 stopt met verdampen bij ongeveer 60 bar op kamertemperatuur. (dat zal wel een naam hebben, maar heb daar geen verstand van :D )
Of er nu 1 kg of 15 kg in zit, normaal zou het nooit meer dan die 60 bar mogen gaan op kamertemperatuur. Ik kan me wel voor stellen dat dit een pak hoger kan als je de fles aanzienlijk verwarmd.
Want bij koude is het effect omgekeerd.
Vandaar dat veel mensen die hun fles zelf hervullen deze eerst invriezen om zo makkelijker co2 in de fles te krijgen.

De hoeveelheid co2 in een fles kan je niet in bar meten. Je moet ze wegen, alleen dat is een goeie maatstaf.
 
Volgens mij kan dat niet echt op lopen als de fles te vol zou zijn.
CO2 stopt met verdampen bij ongeveer 60 bar op kamertemperatuur. (dat zal wel een naam hebben, maar heb daar geen verstand van :D )
Of er nu 1 kg of 15 kg in zit, normaal zou het nooit meer dan die 60 bar mogen gaan op kamertemperatuur. Ik kan me wel voor stellen dat dit een pak hoger kan als je de fles aanzienlijk verwarmd.
Want bij koude is het effect omgekeerd.
Vandaar dat veel mensen die hun fles zelf hervullen deze eerst invriezen om zo makkelijker co2 in de fles te krijgen.

De hoeveelheid co2 in een fles kan je niet in bar meten. Je moet ze wegen, alleen dat is een goeie maatstaf.

Bovenstaande gaat alleen op, als er nog ruimte is voor een gasfase boven de vloeistof.

Indien die er niet is, dus 2kg vloeistof zonder gas. Dan comprimeer je de vloeistof.
Dus te hoge druk, fles te vol. Daarom is dit binnen 2 weken al 60 bar.
Normaal wordt een fles tot 80% gevuld. Deze is dus per ongeluk tot 100% gevuld.
 
Tja, als ze echt tot de nok vol zitten met vloeibare co2 zal er ook veel meer in zitten dan de 2kg.
1 liter vloeibare co2 weegt ongeveer 770 gram op 20°C.
Dus 2kg co2 is dan ongeveer 2.6 liter in volume om u een idee te geven. 2kg co2 flessen zijn makkelijk 4-5 liter groot naar mijn ruwe schatting. Dan zijn ze echt wel veel te ver gevuld. Als dat werkelijk zo is, is dat absoluut onveilig!
 
Ja idd. Maar heb je zo'n ding al ooit zien knappen?
Als café zoon heb ik al vaak zo'n fles zijn beveiliging zien knappen. Dan wil je echt niet in de buurt zijn.
Je kan evengoed de kraan die er op zit voluit open draaien. Dat gaat dan minutenlang volle bak blazen. En de fles blijft echt niet op zijn plaats staan/liggen.
 
Ja idd. Maar heb je zo'n ding al ooit zien knappen?
Als café zoon heb ik al vaak zo'n fles zijn beveiliging zien knappen. Dan wil je echt niet in de buurt zijn.
Je kan evengoed de kraan die er op zit voluit open draaien. Dat gaat dan minutenlang volle bak blazen. En de fles blijft echt niet op zijn plaats staan/liggen.

Dat zal wel geen 2kg flesje zijn geweest.

Brandblusser doet hetzelfde.
 
Nee zoiets heb ik nog nooit gezien en ik heb daar ook niet echt behoefte aan geloof ik:D:D
 
Klopt. Maar als die fles in een gesloten kast zit zoals in een aquarium zal dit geen lief beeld wezen.
 
Een reden te meer om te zorgen dat de fles goed vast staat voor dat deze dwars door je pomphuis slaat :deal:
 
De fles zit intussen op 120 bar. Blijf het nog steeds behoorlijk veel vinden. Ik heb een andere manometer aangesloten en hij is echt op zo'n hoge druk, want die andere manometer geeft precies hetzelfde aan.

Hopen dat het snel wat afzakt naar normaal niveau, want vind het wel een beetje veel. Heb is ook mijn laatste fles. Heb mijn andere 2 flessen net weggebracht voor hervullen bij de LFS, maar dat kan zo 3 weken duren.
 

Terug
Bovenaan