Co2 en verwarming welke volgorde?


Sharan83

Active member
Lid geworden
13 november 2014
Berichten
36
Kun je co2 en een externe verwarming op 1 slang aansluiten van filter naar aquarium? Zoja in welke volgorde?
 
Moet zeker kunnen, lijkt me. Als je de keus hebt, zou ik eerst de CO2 doen en daarna de verwarming. Waarom: CO2 lost wat makkelijker op (sneller en in grotere hoeveelheden) in koud water dan in warm water. Eerst het water warm maken zou vertragend kunnen werken voor de opname. En je raakt minder warmte kwijt via de slangen als je de weg van het verwarmde water naar het aquarium toe korter maakt.

Dit is niet hele verhaal hoor, en ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar in theorie kun je het oplossen dus het beste proberen als de temperatuur nog niet zo hoog ligt. Het lijkt me verder niet dat de opslagcapaciteit voor CO2 na die paar graden verwarming zo laag wordt dat je snel weer wat van de CO2 kwijtraakt die je even daarvoor hebt opgelost. (Btw er bestaan vast mooie tabelletjes met daarop de maxima in mg/L bij een gegeven temperatuur. šŸ¤“)
 
Ik moet er wel bij zeggen dat je moet uitkijken dat er zich geen lucht kan opstapelen in die verwarming. :) Dat zou niet zo handig zijn.
 
Ja kan zeker, heb ik zelf ook.
Wel even letten op de zaken die Gino88 hierboven aanhaalt vwb CO2 in de verwarming. Verschillende types hebben wel een beveiliging ingebouwd hiertegen, sowieso de JBL Protemp. Maar het lijkt mij beter om het te voorkomen.

Groeten,

Leopard
 

Terug
Bovenaan