Co2 door pomp


60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Deze pomp gebruik ik om het co2 in het water te krijgen van de aquarium.
In de pomp zit verder niets.
De slang van het co2 zit gekoppeld in de retourslang van de pomp dus het co2 gaat niet door de pomp.
Nu vind ik dit niet optimaal omdat ik zie dat er toch nog kleine belletjes co2 in het aquarium komen dus het co2 lost niet helemaal op.
Zou het beter zijn dat ik de slang van het co2 in de aanvoerslang van de pomp maak zodat het co2 door de pomp gaat ?
En zou het nog beter zijn om iets in de pomp te doen om het co2 nog beter te laten oplossen in het water
 

Bijlagen

  • 20230707_194918.jpg
    20230707_194918.jpg
    813.3 KB · Weergaven: 38
Ik heb de 1502 en heb ook de inline diffuser en merk ook dat een deel van de co2 niet helemaal oplost en als kleine belletjes de bak inkomt via de spraybar.
Ik heb daar verder vrede mee maar het is opzich wel normaal.
 
Om de CO2 optimaal te benutten is het beter om een reactor op de retourleiding te monteren. Dan lost de CO2 100% op. Verder kan je beter je filter vullen met bijvoorbeeld sponzen, zodat je de capaciteit van het biologisch filter vergroot.
 
Deze pomp gebruik ik om het co2 in het water te krijgen van de aquarium.
In de pomp zit verder niets.
De slang van het co2 zit gekoppeld in de retourslang van de pomp dus het co2 gaat niet door de pomp.
Nu vind ik dit niet optimaal omdat ik zie dat er toch nog kleine belletjes co2 in het aquarium komen dus het co2 lost niet helemaal op.
Zou het beter zijn dat ik de slang van het co2 in de aanvoerslang van de pomp maak zodat het co2 door de pomp gaat ?
En zou het nog beter zijn om iets in de pomp te doen om het co2 nog beter te laten oplossen in het water
Maak of koop een reactor. Het is gewoon de beste manier om CO2 door het aquarium op te laten nemen. Overigens is zoiets simpel te maken. Onder mijn handtekening lees je hoe.
 
Is er wel een filter met filter materiaal? Of lees ik daar overheen?
 
Is er wel een filter met filter materiaal? Of lees ik daar overheen?
Dat had ik nog niet opgemerkt en alleen al voor het oplossen van de co2 is filtermedia beter. Ik mag aannemen dar er ook wel een filter met inhoudt draait maar dat kan de TS vast wel zeggen.
 
Klopt en ik doe het ook niet meer want destijds hoopte het zich op maar er zijn wel leden die het hebben toegepast of dat nog doen. Zal wellicht ook met het filtermateriaal te maken hebben en de hoeveelheid co2.
 
Het beste is gewoon een CO2 reactor maken en vullen met Sera siporax die slaat eerst de CO2 kapot en dan pas de tank in laten gaan, dan heb het beste resultaat Zie mijn foto.
Suc6
 

Bijlagen

  • IMG_7845.png
    IMG_7845.png
    4.7 MB · Weergaven: 48
Ik heb ook een reactor gehad maar wat is dan het verschil met een gewone pomp ?
Als ik nu in de pomp allemaal van die plastic bolletjes doe en het zo maak dat het co2 door de pomp gaat dan krijg je toch het zelfde effect als een reactor .
 
Ik heb ook een reactor gehad maar wat is dan het verschil met een gewone pomp ?
Als ik nu in de pomp allemaal van die plastic bolletjes doe en het zo maak dat het co2 door de pomp gaat dan krijg je toch het zelfde effect als een reactor .
Dat klopt.

Alleen moet de CO2 dan wel goed oplossen. Sommige filters kunnen er slecht tegen als er lucht / CO2 in het filter ophoopt.
Moderne filters stromen van boven naar onder en dan weer naar boven. Dat kan problemen geven.

Ik heb het een hele tijd toegepast met een Eheim classic.
Mocht er soms iets van CO2 ophopen, dat komt dat alsnog uit het filter.
Omdat deze van onder naar boven stroomt in het filter.
 
Hoi Friesian ! ik heb een Oase-Biomaster Thermo 850 op een Oase Highline 400 Optiwhite draaien. Ik ben nu te vrede met de pomp, in het begin wat problemen geweest met de kop, hij zuigden een beetje valse lucht aan en daardoor kreeg ik de lucht niet volledig uit mijn pomp.
 

Bijlagen

  • IMG_7729.jpeg
    IMG_7729.jpeg
    3.9 MB · Weergaven: 43
Ja dat klopt men maar ik doelde meer knutselen om zo n reactor weer op te hangen in je kast want de inline diffuser tussen de slang heb ik gewoon los en niet op het hout bevestigd.
Kijk, mijn moeder riep al in het Nedersaksich; "Kiek, zo giet, as niet hangt dan stiet't. Je hoeft het niet te hangen het mag ook staan.:):):)
 
Zou het ook nog beter zijn om de pomp nog een tijdje door te laten lopen terwijl het co2 toevoer stop is gezet zodat alle co2 uit de pomp is ?
 
Ik heb ook een reactor gehad maar wat is dan het verschil met een gewone pomp ?
Als ik nu in de pomp allemaal van die plastic bolletjes doe en het zo maak dat het co2 door de pomp gaat dan krijg je toch het zelfde effect als een reactor .
De menging vind plaats in de rector die daar, goed gemaakt, is voor bedoelt. Je pomp is bedoelt om te dienen als filter en is daar dus ook voor geoptimaliseerd.
 

Terug
Bovenaan