Co2 daalt in de nacht en ochtend


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste aquariuanen,

Ik voer mijn verlichting van 13:00 uur tot 21:15.
Mijn Co2 gaat om 12:30 uur aan tot 21:45 uur.
Mijn indicator geeft aan het begin van de co2 toevoer donkergroen aan en op het eind lichtgroen aan.

De dag erna gaat het hetzelfde. Er lijkt CO2 te worden gebruikt op momenten dat mijn licht niet aan is. Wat zijn de juiste stappen die ik moet nemen?

Alvast bedankt,
Groetjes
 
Beste aquariuanen,

Ik voer mijn verlichting van 13:00 uur tot 21:15.
Mijn Co2 gaat om 12:30 uur aan tot 21:45 uur.
Mijn indicator geeft aan het begin van de co2 toevoer donkergroen aan en op het eind lichtgroen aan.

De dag erna gaat het hetzelfde. Er lijkt CO2 te worden gebruikt op momenten dat mijn licht niet aan is. Wat zijn de juiste stappen die ik moet nemen?

Alvast bedankt,
Groetjes

Je kan beter je CO2 vroeger laten opstarten. Bvb twee uur voor de verlichting aangaat.
Uitzetten doe je dan één tot anderhalf uur voor je lichten uitgaan. Dus bvb CO2 uitschakelen om 19u30 of 20u00 in jouw geval.

Door de toevoeging ruimer te starten voor de start van de lichtcyclus kan je CO2 geleidelijk opbouwen naar de juiste levels bij licht aan.
Door eerder te stoppen wordt de toegediende co2 beter opgebruikt door de planten ('s nachts nemen de planten geen CO2 op, integendeel) én zorg je voor iets lagere CO2 levels tijdens de nacht wat goed is voor plant en dier.

Dat je co2 verdwijnt tijdens de donkere uren komt door de gasuitwisseling en is perfect normaal.

Eigenlijk wil je een lichtgroene indicator bij licht aan, die vervolgens constant dezelfde kleur blijft tijdens de lichtcyclus en 's nachts wat donkerder groen wordt door lagere gasconcentratie.

Edit: doe aanpassingen wel steeds geleidelijk en hou je dropchecker goed in de gaten. Als je een ph pen hebt kan je adhv de ph drop afregelen.
Begin bij veilige (dus iets lagere) BPS en bouw geleidelijk op tot de juiste levels zodat je de vissen niet vergast...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door de uitwisseling van gassen verlies je inderdaad co2 en hoe meer beweging aan het oppervlak des te meer je gaat verliezen. Hier gaat de co2 ook 1,5 uur voor het licht aan lopen en anderhalf uur voordat het licht uitgaat weer uit.
 
net als wat mijn voorgangers al aangeven:

Co2 is een gas, en dat wil zo snel mogelijk je bak uit.
Als er geen aanvoer is van CO2 verdwijnt alles tot de natuurlijke waarde (equilibrium) hersteld is.
Dat is ook de reden dat we een paar uur voordat het licht aangaat CO2 gaan toevoegen en de hele dag moeten doseren om op het gewenste niveau te blijven.
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties,

Ik zal jullie advies opvolgen en kijken of ik hiermee de schommelingen wat beter onder controle krijg. Momenteel heb ik wat last van lichte baardalg, die ik ook onder controle wil houden natuurlijk. Ik probeer het geleidelijk terug te zetten naar:
- CO2 start 11:30 uur en uit 20:00 uur
- licht blijft 13:00 uur tot 21:15 uur

Hopenljjk krijg ik daarmee de baardalg wat beter onder controle.
Nogmaals bedankt
 
Ik probeer het geleidelijk terug te zetten naar:
- CO2 start 11:30 uur en uit 20:00 uur
- licht blijft 13:00 uur tot 21:15 uur

De omschakeling qua begin- en eindtijd kan je gerust in één keer doen hoor. Ik bedoelde eerder dat je eventuele aanpassingen aan je aantal bellen per minuut best geleidelijk aan doet.
En natuurlijk ook: als je hetzelfde aantal bellen per minuut aanhoudt maar je toevoeging start plots een uur eerder dien je wel je vissen extra in de gaten te houden tijdens dat uur.
Dus misschien kan je best de omschakeling zodanig timen dat je thuis bent tijdens de eerste vroegere opstart.

Maar aangezien je in je beginpost schreef dat je dropchecker pas naar het einde toe lichtgroen wordt zou ik denken dat je geen gigantisch hoog aantal bellen doseert?
 
Maar aangezien je in je beginpost schreef dat je dropchecker pas naar het einde toe lichtgroen wordt zou ik denken dat je geen gigantisch hoog aantal bellen doseert?

Ik probeer eigenlijk zonder bellenteller te doseren en me te baseren op de dropchecker ,de vissen en planten. Misschien moet ik mijn bellenteller er tijdelijk tussen zetten om me wat te helpen tijdens deze periode. Wel goed advies om het pas te doen, als ik thuis ben zodat ik de boel goed in de gaten kan houden.
 
Met een bellenteller kun je inderdaad wat beter iets meer doseren. De fijnsafstelling is vaak lastig te regelen bij de co2 setjes dus zo kun je dan beter zien wat je doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK

Terug
Bovenaan