Co2 bpm verhogen wil niet?


nynke

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2003
Berichten
1,302
Locatie
Friesland
Ik heb een jbl m500 co2 systeem en bij 1 bar heb ik wel 60 bellen per minuut maar ik heb het verhoogt naar 1.8 bar en nu krijg ik een heel stuk minder bellen gok 20 bpm en heb het naaldventiel al verder open gedraaid wat niet helpt. Daarna de hele co2 fles open en dicht gedraaid maar helpt ook niet. Ik heb een atonomizer en die werkt nu wel mooi hele mooie fijne belletjes. Wie kan mij verder helpen.
 
Is dat aantal bellen veranderd door de atomizer? Of zomaar omdat je de druk hebt verhoogd?

Dus als je de druk weer op 1 zet krijg je dan wel weer 60 bpm?
 
Ik krijg bij meer druk juist meer bellen. Althans bij het gebruik van een flipper.
 
Ik krijg nu alleen meer bellen als ik de druk verhoog, daarna komen er kruipend bellen en stopt het bijna...
Als ik dan weer de druk verhoog krijg ik weer veel mooie bellen en stopt dan weer en dit herhaalt zich als ik de druk opvoer.

De druk naar beneden gebeurd er niks meer.
Ik heb het vulstation van Harlingen gebeld die gaan het nakijken.

De bar van de fles staat op 52 ongeveer ( niet leeg dus ) op de fles staat dat hij leeg 1.5 kilo weegt en op de weegschaal staat er 5 nogwat. ( ook vreemd, dan zou je denken dat hij vol zit )

Ook vreemd is dat als het magneetventiel ingeschakeld is er nog vrij lang co2 bellen uit de atomizer komen.Niet veel; maar wel een stroompje.

Ik hoop dat ze mij daar kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je misschien een foto van je setup? (drukregelaar, atomiser)

Welke atomiser gebruik je?
Zit er een terugslagventiel tussen? Welk?

Dat er tijdelijk nog wat CO2 lekt na het afsluiten hoeft niet perse een probleem te zijn. Het kan ook zijn dat de laatste CO2 in de slangen of in de diffuser bvb nog ontsnapt door de druk van het water. Eigenlijk zou je moeten zien hoelang dit "lekken" nog duurt nadat het magneetventiel afsluit, het is mogelijk dat dit na een half uurtje bvb compleet stilvalt. Hangt een beetje af van je setup.
 
Mijn drukregelaar geeft ook 52 bar aan als de gehele fles afgesloten is......... Dit moet blijkbaar dan naar 0 bar terug vallen.Omdat er dan geen druk op staat. Hopelijk is de fles gewoon compleet leeg !
Maandag of dinsdag word de fles terug gebracht. Zolang kunnen de planten wel zonder co2 neem ik aan ? ( of toch een 2kg fles kopen, co2 vulstation raadde mij dat ook al aan om te doen )

6 uur verlichting per dag en vanaf morgen begin ik met de ei methode.( daarna elke week 30 minuten verlichting erbij tot ik op 7/8 uurtjes zit.

Nu afwachten, mocht de fles toch nog vol zitten, dan halen we een expert er bij van de lokale aquariumvereniging is er gezegd, hopelijk is dat niet nodig.


jbl co2 set

met

https://www.aquaplantsonline.nl/co2...a-noa-co2-magneetventiel-voor-nachtschakeling
https://www.aquaplantsonline.nl/co2...2-kunststof-bellenteller-met-terugslagventiel
https://www.aquaplantsonline.nl/co2/co2-diffusors/apo-super-diffusor-small
 
Laatst bewerkt:
Er komen nu nog steeds mini bellen uit de diffusor terwijl er niet eens een fles op staat, is dat ook opgelost !
 
Ik denk zelf dat deze dufuser een druk van zeker 3 bar nodig heeft.

Het keramische buisje laat niet zo makkelijk CO2 door, als een flipper.

Daarom komen er ook nog bellen uit, als fles los is. Er zit nog druk in de slang.
 
En een werkdruk van hoger dan 2 bar ga je niet halen. Het overdruk ventiel gaat dan namelijk lekken bij de JBL drukverdelerers.
 
IMG_20180326_194729.jpg


IMG_20180326_194751.jpg


Nog steeds geen co2 fles maar de planten pearlen en de hele bak zit vol zuurstof belletjes wauw. Dit had ik niet verwacht.

Mos moet ik nog een plekje geven daarom even onder de Dropchecker geklemd.

1522086961544.jpg

Zelfs mijn bucephalandra mini red

Straks met co2 verhoog ik verlichtingsduur met 2 uurtjes naar 8 uren per dag.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder zeg zonder co2.
Ja vandaag voor het eerst bijna gele Dropchecker gister nog groen. Ei methode slaat zeker aan dag 3!

Maak zo wel even een filmpje vind dit ook zeer bijzonder en niet te geloven. Eerst even douchen met zoon en aquarium ruiten poetsen
 


Ik heb een hekel aan meten daarom de ei methode en een dropchecker :D

Heb de uitstroom van mijn pomp niet op het oppervlakte staan, die beweegt amper om de co2 te besparen en de lamp gaat pas rond half 4 aan en om half 10 uit, als ik de co2 fles binnen heb gaat dit dus omhoog naar 8 uurtjes.

Als ik dit zo zie dan zal ik toch straks de stroming moeten verzetten anders vergas ik mijn vissen over 2 maanden... ( zelfs zonder co2... )

Ik gebruik gewoon kraanwater maar ik heb wel een ph verlagende bodem, ebi gold waterplant en waterplant powder.
 
Laatst bewerkt:
Nou, als je een gele dropchecker hebt en je planten staan te pearlen is de meest logische redenering dat er toch CO2 word toegevoegd.
 
Die ph verlagende bodem zou wel eens je dropchecker kunnen beïnvloeden

Hoe kan ik dan mijn co2 levels bekijken.(ph en kh metengok ik zo) Ik ga morgen mijn co2 fles ophalen, maar dan kan ik die niet zo betrouwbaar gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Die ph verlagende bodem zou wel eens je dropchecker kunnen beïnvloeden

Oke, en de ''pearling planten' lijken mij voornamelijk lekkende planten te zijn (constante stroom van belletjes i.p.v. bellenvorming op het blad)

Zou dit kunnen doordat de planten nu (zonder co2, met de onbeperkte voeding in de vorm van EI) een spontane groeispurt krijgen en sommige planten hier beschadigingen aan over houden? En dus gaan lekken op de okselknopen?

Alsnog een goed teken hoor, alleen het pearlen hier in mijn bak ziet er toch beduidend anders uit.
 
Oke, en de ''pearling planten' lijken mij voornamelijk lekkende planten te zijn (constante stroom van belletjes i.p.v. bellenvorming op het blad)

Zou dit kunnen doordat de planten nu (zonder co2, met de onbeperkte voeding in de vorm van EI) een spontane groeispurt krijgen en sommige planten hier beschadigingen aan over houden? En dus gaan lekken op de okselknopen?

Alsnog een goed teken hoor, alleen het pearlen hier in mijn bak ziet er toch beduidend anders uit.
Dat kan goed, heb ze 2 keer moeten verplanten vanwege mijn hout ramp! Daarom laat ik ze nu eerst ook met rust, over aantal weken maar weer eens kijken. Ik heb geen haast.
 
Laatst bewerkt:
Nee de belletjes hoeven geen zuurstof belletjes te zijn.

Maar de bodem kan invloed hebben, het hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
 
Maar de bodem kan invloed hebben, het hoeft niet zo te zijn natuurlijk.


Hoe kan de bodem invloed hebben op de kleur van de dropchecker dan? In een bakje met een ph verlagende bodem zul je juist niet meer co2 hebben volgens mij dan zonder omdat zowel de ph als de kh naar beneden getrokken worden toch en de checker enkel de co2 meet zonder invloed van andere zuren.
 
Dat niet, maar een dropchecker kan reageren op een veranderende zuurgraad, dat kan dus los staan van de hoeveelheid CO2
 
Zover ik weet reageert deze enkel op de co2 en niet op andere zuren in de bak.

Iemand die gezellig een kop koffie en een zak paarse bak aardappels wil je bent welkom.

Vandaag hopelijk de co2 fles ophalen, ik bel zometeen. Dan de verlichting met een uur verlengen, stroming iets meer omhoog en dan maar niet starten met 60 bpm maar met??
 
Laatst bewerkt:
Juist om de effecten van turf en zo op de ph/kh uit te sluiten wordt een dropchecker geadviseerd. Zodat alleen co2 invloed heeft op de verkleuring.

Oké dus mijn gele Dropchecker is dus wel co2? Ik heb av Harlingen gebeld die belt over een uur weer. Zie dat hij zeer dichtbij woont. Hopelijk wil hij langskomen en advies geven. Word vervolgt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Juist om de effecten van turf en zo op de ph/kh uit te sluiten wordt een dropchecker geadviseerd. Zodat alleen co2 invloed heeft op de verkleuring.


Klopt helemaal. Maar daar heeft een veranderende zuurgraad toch geen invloed op dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor vloeistof zit er in de dropchecker? Aquariumwater of een speciale kh4 oplossing?
 
Wat voor vloeistof zit er in de dropchecker? Aquariumwater of een speciale kh4 oplossing?
De speciale kh4 vloeistof gok ik. Heb het complete setje van aquarium bemesting gekocht. Deze maand.
1522138945440.jpg


Mini naaldgras slaat al goed aan zie overal al nieuwe wortels!

Vrijdag avond zal ik kijken als ik naar de clubavond kan. Ik moest mijn ph meten en hij wist helaas niet wat een dropchecker was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan