Co2 behouden of onnodig


M

meisie94

Guest
Hallo,

Ik heb op mijn meterbakje een co2 set staan ( Dennerle co2 prof. classisline) Maar nu merk ik dat mijn planten het er niet echt beter van gaan doen, in tegendeel zelfs. Sommigen deden het beter zonder de co2!

Net als mijn javamos, die maakt nu ineens een flinke spurt nu de co2 uitstaat, maar als ie aanstaat doet ie niks, hij groet niet, maar word ook niet kleiner..

Dus nu mijn vraag toch behouden of niet?
Ik heb verder geen last van algen oid. ( Co2 staat nu een 2 weken uit)


Ik wil graag jullie mening.
Waarden heb ik zo niet. Maar heb zoiets van het groeit goed, dus waarom co2.

Dankjewel!
 
Dat planten het slechter doen met co2 kan haast niet, een plant bestaat voor een heel groot deel uit koolstof.

In een aquarium zonder co2 bemesting is co2 meestal het element waarin de plant gelimiteerd word, en zal dus maar zo snel kunnen groeien als dat hij co2 tot zich kan nemen.
De meeste planten zullen zich aanpassen aan het co2 tekort.

Als je co2 in voldoende mate toevoegt zal de plant dus sneller andere elementen kunnen opnemen, en kunnen de andere elementen dus de limiterende factor zijn. En moet je dus zorgen dat de macro en micro elementen in voldoende mate aanwezig zijn.
Ik denk dat in jou aquarium dit het geval zal zijn.
Zorg dus als je co2 toevoegt je ook meer macro en micro elementen toevoegt.
Licht kan ook een beperkende factor zijn, maar dit blijft meestal wel hetzelfde.

Zet eens wat drijfplanten in je aquarium, die zijn niet gelimiteerd door co2 opname.
Als die planten het dan slecht doen, kan je kijken welke tekorten ze hebben en weet je ook ineens wat je moet bijvoegen.
 
Werd voor gebruik van de CO2 set toevallig een vloeibare koolstofbron (bv. easycarbo/floracarbo) toegevoegd (en is daar sinds de CO2 set me egestopt)?

~ Ivo
 
heb je de waarde van po4 en no3
 
backplay zei:
Dat planten het slechter doen met co2 kan haast niet, een plant bestaat voor een heel groot deel uit koolstof.

In een aquarium zonder co2 bemesting is co2 meestal het element waarin de plant gelimiteerd word, en zal dus maar zo snel kunnen groeien als dat hij co2 tot zich kan nemen.
De meeste planten zullen zich aanpassen aan het co2 tekort.

Als je co2 in voldoende mate toevoegt zal de plant dus sneller andere elementen kunnen opnemen, en kunnen de andere elementen dus de limiterende factor zijn. En moet je dus zorgen dat de macro en micro elementen in voldoende mate aanwezig zijn.
Ik denk dat in jou aquarium dit het geval zal zijn.
Zorg dus als je co2 toevoegt je ook meer macro en micro elementen toevoegt.
Licht kan ook een beperkende factor zijn, maar dit blijft meestal wel hetzelfde.

Zet eens wat drijfplanten in je aquarium, die zijn niet gelimiteerd door co2 opname.
Als die planten het dan slecht doen, kan je kijken welke tekorten ze hebben en weet je ook ineens wat je moet bijvoegen.

correct simpelweg meer co2 meer plantenvoeding nodig
 
lowie1960 zei:
backplay zei:
Dat planten het slechter doen met co2 kan haast niet, een plant bestaat voor een heel groot deel uit koolstof.

In een aquarium zonder co2 bemesting is co2 meestal het element waarin de plant gelimiteerd word, en zal dus maar zo snel kunnen groeien als dat hij co2 tot zich kan nemen.
De meeste planten zullen zich aanpassen aan het co2 tekort.

Als je co2 in voldoende mate toevoegt zal de plant dus sneller andere elementen kunnen opnemen, en kunnen de andere elementen dus de limiterende factor zijn. En moet je dus zorgen dat de macro en micro elementen in voldoende mate aanwezig zijn.
Ik denk dat in jou aquarium dit het geval zal zijn.
Zorg dus als je co2 toevoegt je ook meer macro en micro elementen toevoegt.
Licht kan ook een beperkende factor zijn, maar dit blijft meestal wel hetzelfde.

Zet eens wat drijfplanten in je aquarium, die zijn niet gelimiteerd door co2 opname.
Als die planten het dan slecht doen, kan je kijken welke tekorten ze hebben en weet je ook ineens wat je moet bijvoegen.

correct simpelweg meer co2 meer plantenvoeding nodig

dat vermoeden heb ik ook
 
ik gebruik nog altijd mijn standaard profito daar niks aan veranderd, Po3 & po4 heb ik zo niet voor jullie.

Drijfplanten zitten er ook in en die gaan als een tierelier - 1 maand tijd de meterbak vol + steeds overzetten naar de 2 meterbak en die zit ook al vol. de guppen eten er gelukkig van in de rio zodat ik het nog kwijt kan hahahahahah!

Masha-Ivo, ik gebruikte geen andere variant van koolstof. Helemaal niks.
 
Ik vermoed dus dat zonder co2 alles goed in evenwicht is qua voeding voor planten

Nu ben je co2 gaan toevoegen om alles beter te laten groeien maar bent vergett dzt er bij sterkere groei ook meer vraag is naar de andere noodzakelijke stoffen waaronder po4 en no3 En deze of 1 van de 2 op is geraakt en je dus een tekort had
Met als gevolg alg

Nu stop je de co2 en komt alles terug wat in evenwicht en schiet het terug in de groei

Denk dat je het werken met co2 wzt te simpel hebt verwacht

Dus aan jouw nu de keuze
Co2 terug aan en de overige waarden ook op peil houden
Of co2 uit en tevreden zijn met iets mindere groei
 
Hoi Meisje hoelang draait je bak al?
Ik had de eerste 2 maanden veel nitraat in me bak en toen groeide ook alles als kool.
Nu een paar maanden later was me nitraat kleiner dan 10 mg/l en dan groeien de plantje niet zo snel meer.

Aan de hand van je ph en kh kan je ongeveer je co2 bepalen met online rekenmachines.
 
Barry-incpiria zei:
Aan de hand van je ph en kh kan je ongeveer je co2 bepalen met online rekenmachines.

of in je zoekt op google naar ph kh tabel en je kan het zo aflezen
 
roosen zei:
Ik vermoed dus dat zonder co2 alles goed in evenwicht is qua voeding voor planten

Nu ben je co2 gaan toevoegen om alles beter te laten groeien maar bent vergett dzt er bij sterkere groei ook meer vraag is naar de andere noodzakelijke stoffen waaronder po4 en no3 En deze of 1 van de 2 op is geraakt en je dus een tekort had
Met als gevolg alg

Nu stop je de co2 en komt alles terug wat in evenwicht en schiet het terug in de groei

Denk dat je het werken met co2 wzt te simpel hebt verwacht

Dus aan jouw nu de keuze
Co2 terug aan en de overige waarden ook op peil houden
Of co2 uit en tevreden zijn met iets mindere groei

:thumbs: prima omschreven.
 
@Roosen ; Ik heb geen algen!
@Barry-Incipiria ; Mijn bak draait al een 4 maanden ofzo,


ik voeg wel nitraat toe naar de omschrijving van de fles, en fosfaat.
maar heb de waarden zo niet liggen gezien ik zelf geen test set heb.

Maar vissen aka garnalen doen niet raar..
en de planten groeien net zo hard als van te voren, en mijn crypto is helemaal naar zn grootje.
 
als je vindt dat zonder co2 het beter gaat moet je doen.ik heb zelfde gedaan in begin en nu doe ik ook zonder co2 en het draait gewoon goed
 
meisie94 zei:
@Roosen ; Ik heb geen algen!

nee noem het dan slechtere groei

op termijn hadden er wel algen uit kunnen voortkomen

maar als het beter gaat zonder vooral doen
geen werk meer met je co2 etc
 
Als het goed gaat zonder dan zou ik het zo laten '-)
Zou wel regelmatig je ph meten.
 
Ik zal vandaag kijken of ik de waardes kan meten, gezien we druk met het huisje zijn.

en vind het raar van de crypto die heeft het altijd goed gedaan, en ben plantenvoeding alleen ''verspreid'' gaan geven ipv 1x pw.

krijg de co2 ook niet volgens de continu test goed.. hij blijft blauw.
heb het met carbo geprobeerd en met co2 set zelf, maar ik zorg dan dat de bellen in het omgekeerd bakje bijna weg zijn, en anders heeft het een hele nacht om leeg te lopen( omgekeerd bakje) wat ie ook red.
 
van carbo gaat je test niet kleuren
carbo is een syntetische vorm van koolstof

van je laatste snap ik niets eigenlijk
je difuser is dus een omgekeerd bakje
je bakje is mss te klein voor aan een voldoende co2 te komen
of hangt te ver van de stroming
 
Volgens mij heeft ze een dennerlesysteem met flipper.
Ik denk dat ze te weinig co2 belletjes toevoegt, want ik lees in andere posten van haar dat ze de grote gasbel die af en toe uit het flipperbakje interpreteert als teveel co2.
Meissie..die gasbel is een samengaan van restgassen die ontsnappen zo af en toe...dus geen co2. Dat hoort dus.
Je moet onderaan je flipper tellen hoeveel bellen er in je flipper komen!

Op hoeveel bellen zit je nu?
 
ik zorg dat ze ongeveer weg zijn als ze aan de bovenkant van de flipper zijn, zou het opnieuw moeten stellen om het te weten, zal der vant weekend weer eens mee bezig gaan..
 

Terug
Bovenaan