CO2 Beginner


J

JawsAchterGlas

Guest
Ik heb besloten de volgende stap te zetten in de aquarium hobby en heb een CO2 set besteld.

Deze spullen zijn momenteel onderweg:
APO CO2 set met drukregelaar met 2 manometers met fijnregelventiel en magneetventiel, bellenteller met terugslagklep, slangen, dropchecker en een inline diffuser.
https://www.aquaplantsonline.nl/co2/co2-complete-sets/apo-complete-co2-systeem-80-500-liter

Daarbij een 2kg fles besteld bij brouwmarkt:
https://www.brouwmarkt.nl/producten...cylinder-grijs-2-kg-gevuld-incl-cylinder.html

Volgens mij een redelijk setje voor net geen 200 EU.

Nou vroeg ik me af of er nog dingen zijn waar ik op moet letten met het installeren en inregelen ?

Zo begrijp ik dat de werkdruk wat hoger moet zijn met een inline diffuser ? 30-40 psi ipv 20 klopt dat en heeft dat nog effect op je bpm ? In de inline diffuser zit ook een bellenteller, op welke zou ik hem dan af moeten stellen ? Die op de regelaar of de diffuser ? Slangen van drukregelaar naar diffuser zo kort mogelijk houden of maakt het weinig uit ?

Het is geen dual stage regelaar, moet je dan zodra de fles druk begint te zakken gelijk hervullen of laten jullie hem zakken tot een bepaalde druk ? Zit uiteraard niet op een e.o.t.d. te wachten en volgens mij hou je dat risico wel met een single stage.

Al met al nog wat vragen dus. Hopelijk kunnen jullie experts mij hierin wat duidelijkheid verschaffen.
 
Plus minus 182 euro das redelijk bij prijs en niet te duur,ik ga eerst jouw bevindingen afwachten en dan ga ik misschien ook wel overstag wat een Co2 set betreft.
 
Plus minus 182 euro das redelijk bij prijs en niet te duur,ik ga eerst jouw bevindingen afwachten en dan ga ik misschien ook wel overstag wat een Co2 set betreft.
Zie dat ik een kleine reken fout gemaakt heb. De set met diffuser was 140 eu de fles 68 dus alles bij elkaar ongeveer 208 eu ipv de 200 in de OP.
 
Niks mis mee en als tip wil ik je meegeven dat als de vloeistof op is voor de indicator je dit heel voordelig in flesjes kan kopen.
 
Alles is binnen gekomen, heb het net aangesloten. Heb de werk druk op 30 psi ingesteld en de toevoer staat nu op circa 70 bpm.

20180314_131148.jpg


20180314_131159.jpg


Tevens een Jebao DP4 dosseer pomp geïnstalleerd om te gaan gebruiken in combinatie met EI. Verwacht de poeders eer deze dagen te ontvangen, voeg nu profito en easy carbo toe.

20180314_131216.jpg


Nu even in de gaten houden hoe me planten en vissen reageren :)
 
Heb het iets zachter afgesteld, 30 bpm momenteel. Niet dat me vissen vergast werden maar te grote schommelingen schijnen ook niet goed te zijn dus eerst maar een paar dagen zo laten denk en van daaruit rustig opbouwen ?
 
Heb weer wat zitten spelen met de druk en flow. Ik zie dat de werkdruk niet constant is. Er zit een kleine schommeling in van 4-5 psi. De flow/bellen zijn daardoor ook niet helemaal constant. De druk schiet gauw circa 5 psi omhoog en zakt dan weer langzaam tot het weer omhoog schiet. De schommeling is wel vrij constant dus ik kan er wel redelijk mee regelen nog. Hogere of lagere werkdruk leek niet veel verschil te maken, met een hoge flow bleef die wel constant. Zou het kunnen komen door het membraam in de atomizer ? Wat denken jullie ? Ik kan er morgen eventueel een filmpje van maken.
 
Ff de druk geheel open draaien en dan weer instellen heeft bij mijn co2art geholpen..
 
Ff de druk geheel open draaien en dan weer instellen heeft bij mijn co2art geholpen..
Met de fijnregel dicht of open ? Zal het even proberen.
 
Heb de werkdruk redelijk constant gekregen en de flow weer wat verhoogt. De continue test begint mooi groen te kleuren.

20180318_190916.jpg
 
Ziet er goed uit
 
Bedankt !

Heb het even na gemeten met de druppel tests. Die gaven nu ongeveer KH 6 en PH 7.0 aan. Dus dat zou rond de 20 mg/l zijn wat wel overeen komt met het tabelletje van de continue test.

Laat het nu weer even zo staan denk en dan eventueel kijken of ik de PH nog iets lager kan krijgen om rond de 30 mg/l uit te komen.
 
Heb van de week een EOTD meegemaakt :'(

Kwam thuis toen het licht al uit stond. Keek even in de bak en zag dat me vissen aan het oppervlak hingen. CO2 continue test was knal geel geworden en mijn arme vissen zaten er slecht bij. Heb direct het licht weer aangezet en 2 grote waterwissels gedaan met een uur tussenpauze. Bij gebrek aan een lucht pomp daarna de bak iets minder vol gedaan zodat de vallende straal van de pomp nog wat extra zuurstof in de bak kon brengen.

Helaas ben ik 4 rasbora en een corydoras kwijt geraakt hierdoor maar de rest lijkt gelukkig weer helemaal hersteld te zijn. Denk dat ik nog mazzel heb gehad dat ik thuis kwam en het zag anders was ik misschien wel alles kwijt geraakt. De fles gaf nog 30 bar aan.

Maarja zit nu toch wel te denken om een dual stage te kopen als het vakantie geld straks binnen is. Heeft iemand nog goede aanraders voor een dual stage regulator ?
 
Dat is erg jammer zeg. Toch raar dat dit al gebeurt als de meter 30Bar aangeeft. Ik heb ook de single stage maar bemerk nooit echt veel verschil op het einde.
Hoe dat kan weet ik ook niet hoor. Zal wellicht met de drukmeter te maken hebben.
 
Dat is erg jammer zeg. Toch raar dat dit al gebeurt als de meter 30Bar aangeeft. Ik heb ook de single stage maar bemerk nooit echt veel verschil op het einde.
Hoe dat kan weet ik ook niet hoor. Zal wellicht met de drukmeter te maken hebben.
Ja vind het ook vreemd. Het gaat ook om een 2kg fles en heb er ook maar 2 maanden mee gedaan, dat lijkt me ook ietwat kort. Ga zo de fles weer laten vullen en dan bij aansluiten denk weer even een lek check doen.

Maar voor een gerust gevoel wil ik toch gaan kijken voor een dual stage.
 
Dat is erg kort inderdaad want ik doseer 150 bellen op een 190 literbak en doe met 2 kilo tegen de 5 maanden. Kan me voorstellen dat je nu liever voor zekerheid gaat.
 
Zit er op de diffuser ook een bellenteller ,zo ja heb je er een op je meter en een op je inline diffuser.
Misschien bouwt je druk in het systeem hierdoor op.
 
Zit er op de diffuser ook een bellenteller ,zo ja heb je er een op je meter en een op je inline diffuser.
Misschien bouwt je druk in het systeem hierdoor op.
Ik heb inderdaad 2 bellen tellers. 1 op de diffuser en 1 op de drukregelaar. Zou dat een probleem kunnen zijn ?
 
Ik heb bij mijzelf het rubbertje uit de inlinediffuser gehaald omdat ik de werkdruk behoorlijk hoog moest zetten.
Bij de tweede diffuser zijn de bellen gevuld met co2 dus weet niet of die dan het juiste aangeeft.
 

Terug
Bovenaan