CO2 Atomizer formaat


L

LED-Maniak

Guest
De JBL ProFlora atomizer heeft nooit naar tevredenheid gewerkt daar bij altijd wel ergens lekte bij de interne o-ringen. Met andere o-ringen heb ik het probleem niet kunnen oplossen. Daarnaast is het interne terugslagventiel niet jovel. Omdat zoveel mensen problemen met dit ding hebben wil ik een ander merk kopen.

Nu zat ik te kijken naar de Up Aqua atomizers. Ik heb 16/22 slangaansluiting van het filter.
Alleen bij deze atomizers staat overal aangegeven dat deze voor 400-600 liter geschikt zijn. Dat is nogal een mismatch met de 180 liter die ik nu heb.

Maakt het veel verschil als ik een blijkbaar te grote atomizer aansluit? Of moet ik de kleinste kopen en dan met koppelstukken gaan werken?
 
Ik gebruik zelf ook de Up-Aqua en heb daar geen problemen mee.
En het advies voor geschiktheid voor bepaalde volume bakken zou ik niet zoveel waarde aan hechten. Ikzelf heb deze staan op een 50L bakje...
Dus je kunt 'm gewoon gebruiken voor je 180L
 
Nee hoor als het op je slang past is het goed genoeg hoor.
Gaat om de grootte van het membraan tot welke bakmaat het werkt
 
Zelfde principe. De up zoals nu veel aangeboden is helemaal dichtgelijmd dus geen kans op lekken bij de seals.


Al begin ik in de zoektocht toch weer te twijfelen.. Als de atomizer wel werkt komt er blijkbaar een nog grotere mist in de bak terecht dan dat ik nu heb. Denk dat ik mij daar aan ga storen.
 
Hou er rekening mee dat je met de meeste atomizers een hoger werkdruk nodig hebt dan 1.5 bar. Waar de jbl wel goed mee werkt doen de meest dit niet.
 
Ik hoor ook dat er veel problemen zijn met de Atomizers van JBL . Ik heb er zelf ook 1 maar nog nooit problemen mee gehad.

Wat het membraan betreft maakt het niets uit.
 
Hou er rekening mee dat je met de meeste atomizers een hoger werkdruk nodig hebt dan 1.5 bar. Waar de jbl wel goed mee werkt doen de meest dit niet.
Klopt helemaal ik heb mijn atomizer altijd op 2 bar staan maar een keer tijdens een foutje een week op 1.5 bar gezet.
Alleen je bpm loopt dan ook terug en moet je anders gaan afstellen
 
JBL is inderdaad niet echt goed, heb zelf die van Up Aqua en werkt uitstekend!
 
Ik heb ook de Up Aqua (die bekende donkere waar je niets van uit elkaar kunt halen). Werkt als een tierelier. Wel voorzichtig het CO2 slangetje monteren (want sommige rauwdouwers schijnen die aansluiting erg makkelijk af te kunnen breken). Ik moet de druk op 3 bar zetten om hem keer op keer retestabiel op te laten starten. 2.5 bar kan ook maar dan duurt het tientallen minuten voordat het water weer uit de keramische ring is geperst. Mijn Up Aqua is onderhand zo'n 5.5 jaar oud en het enige onderhoud dat hij ziet is dat ik er een paar keer per jaar een borsteltje doorheen haal.

up-aqua-inline-atomizer-13-mm.jpg
 
Omdat ik toch wel heel veel berichten lees en youtube video's zie dat de atomizers best wel wat mist kunnen achterlaten in het aquarium en ik dat eigenlijk niet mooi vind(wil alleen belletjes van de planten zien komen), heb ik besloten om de Sera flore 1000 te kopen.. een reactor dus.

Om de proflora van JBL niet geheel nutteloos te hebben, ga ik het keramiek vastlijmen in de onderkant van het huisje. Dan kan dat in ieder geval niet meer lekken.
Ik ga eens experimenteren met het plaatsen van de atomizer voor de reactor. De fijne mist bubbeltjes worden dan wellicht nog makkelijker opgenomen, want ook de reactor alleen schijnt niet feilloos te zijn.
 
Dat gaat niet werken..
De belletjes uit de Atomizer zijn te klein en worden netjes door de stroming mee genomen door de reactor heen het aquarium in
 
Omdat ze te weinig “lucht” bevatten waardoor ze meegenomen worden door de stroming.
Grotere bellen stijgen makkelijker waardoor ze minder snel worden meegenomen
 
Heb de reactor nu een dag draaien maar er komen nog best wat bubbels uit. Dat had ik niet verwacht.

Nu toch als experiment de atomizer voor de reactor gezet. Je ziet in de reactor inderdaad bubbels rond gaan. Echter zag ik dat zonder atomizer ook al. De uitstroom zijn zeer fijne bubbels, fijner dan wat je direct uit de atomizer zonder reactor ziet komen.

Wellicht helpt het toch wat omdat de fijne bubbels nog meer turbulentie zien voor ze naar buiten komen en zo nog fijner oplossen.
 
Ik heb de Sera Flore actieve CO2 Reactor 1000. Ik ben compleet van de bubbeltjes af overigens! Er bleef te veel lucht hangen dat nog ergens anders uit de pomp of leidingen kwam.

Heb nu een eductor met de 3D printer gemaakt(van wat ik kan zien gebruiken ze die vooral voor reef aquaria) en heb een prachtige wervelende stroming door heel het aquarium zonder een bubbeltje te zien. :)

De plantjes lijken het goed te doen en nu maar hopen dat de cyanobacterie wegblijft.
 

Terug
Bovenaan