cmb+


F

fishtankrookie

Guest
Ik heb een stock oplossing cmb+ gemaakt. Veel over gelezen en veel positiefs over gelezen.

Voordat ik het bestelde eerst gekeken hoe als het werkt en de bestand delen

Chelaat komt er veel in voor en dus gegoogeld wat een chelaat is. Voor mij Hocus pocus.

Zover ben ik het chelaat zorgt er voor de het spoor element opneembaar is voor de plant. Echter in contact met zuurstof lost het chelaat op en is het niet meer opneembaar voor de plant.

Zit ik juist met deze theorie en zo ja, als de theorie juist is.... In wat voor tempo lossen die chelaten dan op? Direct of is het een processen van een paar uur of misschien wel een dag??

Als de theorie klopt dan heeft het dus geen nut om in keer veel te doseren?? Staat ook in de gebruiksaanwijzing, alleen het waarom niet.

Ben niet thuis in die wereld, allicht leden die er meer over kan vertellen??
 
Hoe snel ze oplossen hangt ook af van de ph en welke chelaten er zijn gebruikt. Dat lost echt niet zo snel op en ik voeg het icm de EI in de ene bak toe na het verversen en in de andere doe ik het 2x per week.
Zo vergeet ik niet om dagelijks te doseren.
 
Ik heb een stock oplossing cmb+ gemaakt. Veel over gelezen en veel positiefs over gelezen.

Voordat ik het bestelde eerst gekeken hoe als het werkt en de bestand delen

Chelaat komt er veel in voor en dus gegoogeld wat een chelaat is. Voor mij Hocus pocus.

Zover ben ik het chelaat zorgt er voor de het spoor element opneembaar is voor de plant. Echter in contact met zuurstof lost het chelaat op en is het niet meer opneembaar voor de plant.

Zit ik juist met deze theorie en zo ja, als de theorie juist is.... In wat voor tempo lossen die chelaten dan op? Direct of is het een processen van een paar uur of misschien wel een dag??

Als de theorie klopt dan heeft het dus geen nut om in keer veel te doseren?? Staat ook in de gebruiksaanwijzing, alleen het waarom niet.

Ben niet thuis in die wereld, allicht leden die er meer over kan vertellen??

Was het nu niet zo dat men spoorelementen nu juist in Chelaten, of soms ook Sulfaten "verpakt" om ondermeer te voorkomen dat ze met zuurstof gaan reageren, ijzer bijvoorbeeld en zo de planten opname mogelijkheden bieden? En volgens mij is het ook zo dat de diverse Chelaten een eigen PH niveau hebben waarin ze optimaal werken?
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn eigen samenvatting of theorie is dus waar alleen het tempo waar het chelaat in oplost is dus afhankelijk van meerdere factoren.

Is het dan wijsheid om een stock van 500 ml te maken. Want iedere keer komt er dan zuurstof in de fles van de stock oplossing. Bij mij gaat die 500 ml niet hard dus als die twee jaar staat word de kwaliteit wel minder, theoretisch dan. Ik zie mijn ludwigia perennis er zichtbaar van genieten. De nieuwe bladeren zijn nu wel roder.

Dan nog een vraag. Als bepaalde spoor element alleen opneembaar is met chelaat... Hoe zit het dan met de elementen die al in het leidingwater zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nader googelen leert dat het voornamelijk om de ijzerhoudende elementen gaat die izm chelaten opneembaar zijn.

Dat de chelaten daarvoor zijn klopt als een bus. Maar chelaten lossen op in zuurstof uiteindelijk. Wat overmatig aanwezig is in het aquarium.

Het tempo waarin valt op zich wel mee dus. Ik ben helaas geen chemicus.

Hoewel de chemische formules zeggen.... No3 ,Po4 ,Co2. Allen met zuurstof is O. Ik probeer het in Jip en Janneke taal te vinden maar.....

De link heb ik nog niet gelezen ga het zeker doen.
 
Dan nog een vraag. Als bepaalde spoor element alleen opneembaar is met chelaat... Hoe zit het dan met de elementen die al in het leidingwater zitten.


Zover ik weet zijn stoffen door een chelaat beter opneembaar en beter beschermd maar dat wil niet zeggen dat bv nitraat uit de kraan niet opneembaar is zover ik weet want veel bakken draaien op de stoffen uit ons kraanwater. Niet iedereen voegt nitraat toe en dat is ook niet gechelateert. Stoffen zonder chelaat kunnen ook sneller binden zoals ijzer aan fosfaat.
 
...en er zit een belang in de zuurgraad. Elke chelaat heeft een PH niveau waarin zij het beste hun werk doen, het verpakken van een desbetreffend spoorelement in een gemakkelijk opneembare molecuul.
 
In hoeverre zuurstof zo van belang is weet ik niet want als we een stockoplossing maken dan doen we daar vaak maanden mee terwijl er in de fles dan ook zuurstof zit toch?
 
...en er zit een belang in de zuurgraad. Elke chelaat heeft een PH niveau waarin zij het beste hun werk doen, het verpakken van een desbetreffend spoorelement in een gemakkelijk opneembare molecuul.

Was ook te lezen Ben:

DTPA pH 1,5 – 6,0
EDTA pH 1,5 – 5,5
EDDHA pH 3,5 – 9,5
EDDHMA pH 3,5 – 11,0
 
Bedankt heren. Als ik die prachtige bakken zie John dan geloof ik het direct.

Ik denk zelf dat ik met cmb+ wat goeds in handen heb. In een week tijd is mijn ludwigia ziender ogen rood.

Geen reden tot paniek dus....
 
Overig zijn er voor die tijd al heel veel flesjes de reveu gepasseerd. Twee weken van een kennis gekregen nu zelf in het bezit. Wat er voor die tijd gebruikt is laat ik me niet over uit. Zal me dan een lap tekst worden.
 
Ja ben er barre wies mit. Op zien Drents gezegd
 
Chelaten zijn chemisch gezien een verpakking om een stof heen. Doordat hij verpakt zit kan de stof, bijv. Het werkzame ijzer2+, niet geoxideerd worden tot ijzer3+, waar planten niks aan hebben. Ze houden dus de stoffen langer houdbaar in het water. De plant kan die chelaat er af halen en kan dan het ijzer gebruiken voor hun chlorofiel aanmaak.
 
Een chelaat is dus om makkelijk opgenomen te kunnen worden als het dient als bescherming van de voeding.
 

Terug
Bovenaan