Cleithracara Maronii


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Bij deze vis is het geslachtsonderscheid wanneer ze nog jong zijn moeilijk te onderscheiden en in alle Belgische aquawinkels die ik al bezocht heb zitten ze als jonkie met z'n 10'en bij elkaar.

Kan je deze soort als groep bij elkaar zitten zoals dat bv bij maanvissen het geval is zodat er een koppel uit ontstaat ?
En als dat zo is, hoe groot moet je tank dan minimaal zijn ?

Kan deze soort ook samen gehouden worden met andere dwergcichliden zoals de Cacatoïdes ?
 
Je kan er gerust een aantal kopen in een groepje en afwachten wat het geslacht gaat worden. Ik heb er nu al 2x 4 gekocht bij de lfs hier en telkens zijn het allemaal manen die ze verkopen;)
 
Het vechten tussen caca's en betta's is een heel verschil.

Elke cichlide man zal een keer uithalen naar een soortgenoot en soms zelfs naar niet soortgenoten.

De ene soort doet dit vaker dan de ander.

Dus ja ze zullen wel is mot hebben, maar als de bak groot genoeg is, is er weinig aan de hand.
 
Het vechten viel onderling reuze mee maar ik heb ze met een centimeter of 5-6 weer weggedaan en een nieuw groepje genomen maar ja ook weer geen vrouw:stom:.

Hier trekken ze redelijk goed met elkaar op als ze wat kleiner zijn nog.
 
Ben er 5 gaan halen, 4 van ongeveer 5 cm en 1-tje van amper 3cm. De bak is groot genoeg denk ik en goed voorzien van schuilplaatsen. De koperzalmen zwemmen nu wat hoger ( :) ) waardoor ik eigenlijk geen bovenlaag vis meer moet zoeken. De rouwtetra's zwemmen tussen het groepeje sleutels door net als de corys op de bodem.
Ik kan me wel voorstellen dat de sleutels hun kleur mooier uitkomt bij een donkere bodem maar een lichte zandbodem stellen ze precies wel op prijs, ze wroeten er af en toe in met hun mond op zoek naar eten.
 
Je kan er gerust een aantal kopen in een groepje en afwachten wat het geslacht gaat worden. Ik heb er nu al 2x 4 gekocht bij de lfs hier en telkens zijn het allemaal manen die ze verkopen;)
Ik denk dat je nog beter moet kijken voor je koopt. Ik oberveer vissen ruim 10 minuten voor ik ze koop.

Vaak hebben de mannen al een iets langere rugvin, en vaak kun je bij visjes van 5cm al beginnende koppelvorming zien. Zo heb ik eens voor ons oud forumlid Aad en andere mensen, koppels uitgezocht. Ik zat er nooit naast.
 
Nou dan mag jij de volgende keer hier even komen kijken in de lfs Botia;). Het is mij nog niet gelukt en ach het is ook wel leuk om een groepje te kopen en weer af te moeten wachten wat het wordt. Ik kan de visjes zo weer ruilen als het niet het goede geslacht is en dat scheelt.
 
Gewoon langdurig observeren en dan kom je er vaak vanzelf wel uit.
 

Terug
Bovenaan