Cichliden bij elkaar? 180L


H

Hokke92

Guest
Goedemiddag,

Kan ik in een 180 Liter aquarium meerdere soorten dwarfcichliden bij elkaar houden? Ik zou graag de Cacatuoides willen hebben, maar ben erg benieuw of hier ook andere cichlides bij zouden kunnen. Bijvoorbeeld de blauwe of gele dwergcichlide of ram cichliden.

Ook zou ik er nog kleine schoolvisjes bij willen gaan doen, zoals de kardinaal tetra. (Hier heb ik al over gelezen dat dit geen probleem moet zijn)

Hoor graag van ervaren mensen hun meningen en ervaringen.

Alvast bedankt,
Robin
 
Als je afgaat op de stelregel 1 cm vis per 1 liter water wel. Maar bij vissen die er territorium op nahouden raad ik je dit af. Ze kunnen hun jongen heel fel verdedigen.
En de cacatuoides vond ik zelf een hele felle dwergcichlide. Ik zou het dus maar bij één soort houden. Een scholenvis er bij kan prima.
 
Het kan wel, maar is echt situatie/inrichting afhankelijk. En afhankelijk van de vis uiteraard.
Zelfs bij 1 soort kan het niet goed gaan.

Ik had een harem caca's 3m6v dat ging tijdelijk goed totdat 2 koppels territorium gingen claimen.
De rest werd gewoon stressed. Ik heb nog paar keer de inrichting gewijzigd maar uiteindelijk altijd in de eindsituatie hetzelfde. De vrouwloze man werd terorriseerd.

Heb maar 1 koppel gehouden ( de rest weggedaan) en er een koppel macmasteri bijgezet. Dit gaat bij mij goed. Ik heb er wel de bak op ingericht. Holletjes en zichtlijnen.
Regelmatig standoffs (leuk om te zien) rond midden van de bak. Maar bij geen jongen tollereren ze elkaar gewoon in elkaars gebied (tot een punt).
Bij het voeren gaat alles Kris kras door elkaar.

Macmasteri vind ik echt tolerant tov andere vissen.
Caca's dulden zeer weinig vind ik (vooral bij jongen) .

Als bijvis heb ik een redelijke groep kardinaal/zwarte neons/vuurneons. En nog paar anders vissen.

Zorg sowieso voor een backupplan als jé gaat proberen.
 
Cichliden zijn zeker niet de makkelijkste vissen om samen te huisvesten.
 
Bedankt voor jullie informatie! Ik denk dat het verstandig is, voor een beginner als ik, om maar gewoon met 1 soort cichlide te beginnen :)
 
Als je meerdere cichliden bij elkaar wilt houden zouden Afrikaanse cichliden nog een optie kunnen zijn. Alleen je kan hier dan niet echt andere vissen bijhouden of planten
 
Zeker als je geen ervaring hebt met dwerg cichliden zou ik gewoon met een koppel Apistogramma Cacatuoides beginnen. Harems geven naar mijn mening altijd meer ellende dan gewoon een koppel met schuil plaatsen en een schooltje bijvissen (zoals bijvoorbeeld cardinalen). Andere leuke bijvissen voor bij Apistogramma's zijn coppela soorten, of nannostomus soorten. Ook heb je de marmer bijzalm die erg leuk is (Mits je een dichte bak hebt).
 
Andere voor beginners erg leuke dwergcichliden zijn Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars), laetacara dorsigera (roodborst-acara) en de West-Afrikaanse Anomalochromis thomasi. Voor zover ik weet kun je deze soorten alle 3 in een koppel, harem of groepje houden.
Als je voor een groepje gaat zou ik het bij één soort laten, bij 2 soorten zou een koppel en een harempje ook nog wel kunnen denk ik (maar dan moet de inrichting er wel naar zijn, met veel schuilplaatsen en gebroken zichtlijnen). Drie soorten is in deze bak ècht teveel gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Andere voor beginners erg leuke dwergcichliden zijn Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars), laetacara dorsigera (roodborst-acara) en de West-Afrikaanse Anomalochromis thomasi. Voor zover ik weet kun je deze soorten alle 3 in een koppel, harem of groepje houden.
Als je voor een groepje gaat zou ik het bij één soort laten, bij 2 soorten zou een koppel en een harempje ook nog wel kunnen denk ik (maar dan moet de inrichting er wel naar zijn, met veel schuilplaatsen en gebroken zichtlijnen). Drie soorten is in deze bak ècht teveel gevraagd.
Je reageert op nogal een oud bericht. De 3 soorten die je noemt zijn allemaal koppelvormers. In een harem houden is daarom niet aan te raden.
 
Andere voor beginners erg leuke dwergcichliden zijn Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars), laetacara dorsigera (roodborst-acara) en de West-Afrikaanse Anomalochromis thomasi. Voor zover ik weet kun je deze soorten alle 3 in een koppel, harem of groepje houden.
Als je voor een groepje gaat zou ik het bij één soort laten, bij 2 soorten zou een koppel en een harempje ook nog wel kunnen denk ik (maar dan moet de inrichting er wel naar zijn, met veel schuilplaatsen en gebroken zichtlijnen). Drie soorten is in deze bak ècht teveel gevraagd.
Dan zet je hier wel 1 Afrikaanse soort bij 2 Zuid Amerikaanse soorten want de Altispionsa en de Dorsigera zijn beide Z-A.
 
Ik dacht dat je aangaf dat ze alle 3 in dezelfde bak mochten vandaar mijn reactie.
 
Je reageert op nogal een oud bericht.
Klopt, en daarom is het misschien voor de TS niet meer van belang.

Maar ìk lees het, Altispinosa leest het en waarschijnlijk nog wel een paar anderen.
Ook als de TS er niet meer bij gebaat is kan de discussie voor anderen nog wel degelijk interessant zijn.

Overigens; de Afrikaan die ik noem past qua vereisten best goed bij veel Zuid-Amerikanen.
Dan heet het ineens een gezelschapsbak en niet meer een speciaal-aquarium, maar dat soort kretologie boeit mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet.
 
Klopt, en daarom is het misschien voor de TS niet meer van belang.

Maar ìk lees het, Altispinosa leest het en waarschijnlijk nog wel een paar anderen.
Ook als de TS er niet meer bij gebaat is kan de discussie voor anderen nog wel degelijk interessant zijn.

Overigens; de Afrikaan die ik noem past qua vereisten best goed bij veel Zuid-Amerikanen.
Dan heet het ineens een gezelschapsbak en niet meer een speciaal-aquarium, maar dat soort kretologie boeit mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet.
Klopt ik lees het ook graag nog mee en een topic is nooit te oud, toch niet als er nieuwe elementen aan toegevoegd (kunnen) worden.
 

Terug
Bovenaan