Chihiros RGB


R

R1cardo

Guest
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Chihiros RGB led?
Overweeg om deze aan te schaffen voor mijn aqua -> 35x35x40cm, de Chihiros 30cm.
Echter lees ik op internet dat deze lamp aanbevolen wordt voor scape bakjes en die zijn vaak maar max 25 a 30cm hoog? Nu is mijn aqua 40cm hoog en de waterhoogte ca 35cm, ga ik hier nog iets van merken?

En wat zijn betaalbare alternatieven? Heb nu een goedkope chinese led met witte en blauwe leds in een, maar die heb ik nu tijdelijk.
 
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Chihiros RGB led?
Overweeg om deze aan te schaffen voor mijn aqua -> 35x35x40cm, de Chihiros 30cm.
Echter lees ik op internet dat deze lamp aanbevolen wordt voor scape bakjes en die zijn vaak maar max 25 a 30cm hoog? Nu is mijn aqua 40cm hoog en de waterhoogte ca 35cm, ga ik hier nog iets van merken?

En wat zijn betaalbare alternatieven? Heb nu een goedkope chinese led met witte en blauwe leds in een, maar die heb ik nu tijdelijk.

Ik heb de Chirhiros 30 boven mijn nano hangen, en zelfs op de laagste van de zes standen is deze lamp genoeg voor mijn Eleocharis Acicularis Mini. Dus ik denk dat deze prima zal zijn. Idd is mijn bakje maar 20 cm hoog, maar met zes standen dus qua felheid moet dat prima lukken!

Hij zit boven dit bakje, van 30x20x20
97BF3963-B383-4B15-BFB4-F0BD9E79C4EF.jpeg
 
Ik gebruik er 1 op mijn 40x25x25 bakje. Heb gisteren toevallig nog foto's in mijn topic geplaatst van het resultaat van deze RGB
Het ligt er helemaal aan wat jij met je bakje wilt doen en de planten die je graag wilt gaan gebruiken.
 
Voor een 40cm hoogte kan je ook kijken voor een Chihiros A311 (2800lumen) als je een keurrijke plantenbak wilt. Maar dat is niet iets voor beginners...
Voor makkelijker planten, en minder probleemloos te draaien, zou ik toch voor die RGB gaan
 
Voor een 40cm hoogte kan je ook kijken voor een Chihiros A311 (2800lumen) als je een keurrijke plantenbak.
Voor makkelijker planten, en minder probleemloos te draaien, zou ik toch voor die RGB gaan

Is dat ook een RGB Cor? Want die 'normale' chihiros lampen vind ik toch minder mooi licht geven
 
Planten ben ik nog niet helemaal over uit maar sowieso:
Alternanthera reineckii "Mini"
Crypto nevelli,
Ludwigia super red
Micranthemum sp. Monte Carlo


En nog wat groene niet veel eisende plantjes

Denk dat de lamp dan wel moet volstaan toch?
Ook zoals ik in bovenstaande reactie lees van Blackmoor.

 
Voor een 40cm hoogte kan je ook kijken voor een Chihiros A311 (2800lumen) als je een keurrijke plantenbak wilt. Maar dat is niet iets voor beginners...
Voor makkelijker planten, en minder probleemloos te draaien, zou ik toch voor die RGB gaan

Ik heb div filmpjes van die RGB gezien en de planten en vissen kleuren gewoon geweldig onder die lamp. Vandaar dat ik in deze interesse heb. Kitelight heb ik in het verleden gehad en was ik ook tevreden over, zeker op zo'n klein bakje als dit zijn die kosten ook nog te overzien alleen kan je de rgb daarvan niet zo mooi laten kleuren als de Chihiros.
 
Is dat ook een RGB Cor? Want die 'normale' chihiros lampen vind ik toch minder mooi licht geven
Nee, dat is geen RGB. Dit was het 1e model waar Chihiros mee op de markt kwam. Je hebt ook nog de A-plus series, maar die zijn helemaal over de top. De A401-PLUS, voor een 40cm bakje, geeft al ruim 6400 lumen...

Ik heb div filmpjes van die RGB gezien en de planten en vissen kleuren gewoon geweldig onder die lamp. Vandaar dat ik in deze interesse heb. Kitelight heb ik in het verleden gehad en was ik ook tevreden over, zeker op zo'n klein bakje als dit zijn die kosten ook nog te overzien alleen kan je de rgb daarvan niet zo mooi laten kleuren als de Chihiros.

Inderdaad, met de basic Chihiros (zoals de A401 / 3850lumen) kleuren de planten en vissen minder mooi. Maar omdat je (te)veel licht krijgt voor een lage prijs, en je deze goed kunt dimmen, leek het mij een leuk alternatief
Maar ik zou dus gewoon voor de RGB gaan :thumbs:
 
Nee, dat is geen RGB. Dit was het 1e model waar Chihiros mee op de markt kwam. Je hebt ook nog de A-plus series, maar die zijn helemaal over de top. De A401-PLUS, voor een 40cm bakje, geeft al ruim 6400 lumen...
pIk heb nu een A201 voor boven mijn toekomstige terrarium, ben benieuwd of dat mooi is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga hem van het weekend gewoon bestellen. Ben benieuwd.kan ik die andere chinese lamp die ik nu heb als reserve houden.
Bedankt allen voor de reacties!
 
Planten ben ik nog niet helemaal over uit maar sowieso:
Alternanthera reineckii "Mini"
Crypto nevelli,
Ludwigia super red
Micranthemum sp. Monte Carlo


En nog wat groene niet veel eisende plantjes

Denk dat de lamp dan wel moet volstaan toch?
Ook zoals ik in bovenstaande reactie lees van Blackmoor.
Een Althernanthera reineckii mini heeft véél licht nodig evenals een Ludwigia super red en de Micranthenum! RGB led geven niet al te veel licht dus...
 
Een Althernanthera reineckii mini heeft véél licht nodig evenals een Ludwigia super red en de Micranthenum! RGB led geven niet al te veel licht dus...
De Chihiros RGB-30 geeft 1700 lumen. Voor Ricardo zijn formaat bak kom dat neer op 34 lumen / liter.
Ruim voldoende dus.

Edit: Foutje in de berekening ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de chihiros rgb 60 op een 80x40x40 cm bak. Beetje lage verlichting op papier maar laat mijn planten prima groeien bijv. crypt parva groeit redelijk en deze houd wel van wat licht. Wel wat traag allemaal maar daardoor minder onderhoud. Het is wat koud/blauw maar ik vind dat niet zo erg liever wat blauwig dan gelig. Naar mijn mening heeft monte carlo niet zo veel licht nodig. Ik ben meer fan van een twinstar maar de 36cm versie past niet op jouw bak. Denk dat je wel blij gaat zijn met de lamp. Mijn vissen en garnalen zien er goed onder uit en de planten ook. Wel ga ik binnenkort voor een upgrade, ik wil graag nog wat hogerop.
 
De Chihiros RGB-30 geeft 1700 lumen. Voor Ricardo zijn formaat bak kom dat neer op 34 lumen / liter.
Ruim voldoende dus.

Edit: Foutje in de berekening ;)
Serie RGB - RGB30
Power consumption 25 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 1.200 Lumen 50,-
30 ~ 45 cm


Serie RGB - RGB45
Power consumption 37 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 1.850 Lumen 60,-
45 ~ 60 cm


Serie RGB - RGB60
Power consumption 50 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 2.450 Lumen 76,-
60 ~ 70 cm
 
Serie RGB - RGB30
Power consumption 25 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 1.200 Lumen 50,-
30 ~ 45 cm


Serie RGB - RGB45
Power consumption 37 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 1.850 Lumen 60,-
45 ~ 60 cm


Serie RGB - RGB60
Power consumption 50 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 2.450 Lumen 76,-
60 ~ 70 cm

Wat moet ik hieruit concluderen? Wel of niet voldoende?
 
Wat moet ik hieruit concluderen? Wel of niet voldoende?
Mijn quote was om robru te informeren over de specs.:thumbs:

Je bak is relatief hoog dus de lumen per liter regel regel is feitelijk niet relevant
De rode planten, die je hebt uitgekozen, gaan minder rood kleuren dan je wellicht zou willen. Daarom adviseerde ik je ook eerst de Chihiros A311
 
Ik heb de A301 boven een dennerle nano cube 30, ook met monde Carlo en reinecki mini, op de een na laagste stand staan. Doet het prima

15200734975721662594090.jpg
 
Mijn aqua wordt wat groter, 40x50x40cm. Wil toch starten met 1x de Chihiros RGB, zal vast niet voldoende zijn maar dan kan ik er nog een naast zetten, mocht de plantengroei niet best zijn?
De combi RGB met de A401 kan toch ook gewoon?

Achter de RGB, voor de A401. Qua profiel en pootjes lijken ze hetzelfde.
 
Ik denk dat 1 Chihiros RGB voldoende is. Ik heb er ook 1 boven mijn bakje op een hoogte van ong. 34 cm. Ik boek er tot nu toe prima resultaat mee zelfs op stand 2 van de 7.
Kleuren komen ook mooi uit in mijn ogen.
 
Bovenstaande link ziet er ook interessant uit, zie filmpje! Nu nog in afwachting van de lamp, gevraagd aan Hintersfeld of zij deze ook gaan leveren. Ben benieuwd! Even recensies afwachten.
 
Net mail van Hinterfeld gehad. Zij gaan het ook verkopen. Staat in bestelling nu bij de leverancier. Is dus toch een compatible dimmer voor de Chihiros.
 
Ik heb de goedkoopste versie (11,-) nu een tijdje in gebruik en het werkt allemaal prima.
Je kunt max 8 verschillende instellingen programmeren; daarmee kun je dus op een zelf te bepalen tijdstip een zelf te bepalen intensiteit (0 tot 100%) instellen.
Voor mij erg handig omdat ik per dag 2 uur op maximale belichting wil draaien :thumbs:

smart.PNG
 
Ik heb de goedkoopste versie (11,-) nu een tijdje in gebruik en het werkt allemaal prima.
Je kunt max 8 verschillende instellingen programmeren; daarmee kun je dus op een zelf te bepalen tijdstip een zelf te bepalen intensiteit (0 tot 100%) instellen.
Voor mij erg handig omdat ik per dag 2 uur op maximale belichting wil draaien :thumbs:

Bekijk bijlage 253360

Leuk om horen!
Ik verwacht komende week een pakketje met de chihiros RGB30 en de smart controller "pro" dus ik ben benieuwd en na je post nog iets meer in blijde verwachting!

Nog een vraagje, Corné.
Jij schreef hier eerder dit:

Serie RGB - RGB30
Power consumption 25 W
Colour temperature aprox. 8000 K
Luminous flux aprox. 1.200 Lumen 50,-
30 ~ 45 cm

Ik bestelde via Hinterfeld en daar staan geen specs maar op Aquasabi lees ik eigenlijk andere specs voor de verschillende chihiros-modelletjes.

https://www.aquasabi.com/aquascaping/lighting/chihiros-led-system-series-rgb

Daar staat bvb dat de RGB30 1.790lm heeft, de RGB45 2.690lm, ...
:juggle::rolleyes:
Ik vroeg me dus af waar jij de specs haalde, niet omdat ik jouw woorden betwijfel maar eerder om de juiste sterkte te achterhalen vooraleer ik een programmaatje schrijf...
 

Terug
Bovenaan