Chiclides


M

Michael ripzaad

Guest
Goedendag allemaal ik heb een aquarium van 200 liter en heb hier altijd kleine sier vissen in gehad nu zou ik erg graag willen beginnen met het houden van chiclides nu krijg ik hier in de dierenwinkels maar rare informatie ik geloof niet dat ik malawi hier in moet gaan houden. Zou iemand mij kunnen vertellen wat mijn mogelijkheden wel zijn op dit gebied en wat er voor nodig is om ze sterk en gezond te houden?
 
Heb je nu nog andere vissen in je bak of is de bak leeg?
En wat is de grootte van je bak?
 
Ik heb er nu nog 2 ancistrus in zitten hij is 100x50x50
 
En dan nog wat corrydora
 
Als je Malawi's wilt houden zul je eerst je andere vissen weg moeten doen. Er zijn trouwens erg weinig Malawi's die in je bak kunnen. Je zal dan eerder zitten op tanganyika cichliden. Als je voor Zuidamerikaanse cichliden gaat kan het wel samen. Met een bak grote van 100cm moet je wel denken aan dwergcichliden en niet echt grotere cichliden
10x5x5= 250liter trouwens
 
Hartstikke bedankt voor je onfo
 
>Mbuna kan daar best wel in ,hoor.

Heb ze er ook jaren in gehad, met Ancistrussen.
 
er zijn inderdaad wel een aantal Malawi's (de kleinste van de mbuna's) die erin kunnen, maar de keuze is bepaald niet reuze.

maar wat wil je?

bak vol stenen? of toch meer een bak met hout en planten?
 
Ik zou het liefst stenen hebben ik heb gehoord dat sommige chiclides niet tegen te veel hout kunnen klopt dat?
 
DSC_0001.JPG
Ja. Daarom had ik kalkstenen in de bak.
Wat aan waarde niet veel deed. dat gebeurt pas bij zuurder water.
 
Mooie bak zeg ik kan aan hele jonge zebra chiclides komen en vuurkeel chiclides gaat dat in mijn bak en kan dat samen?
 
Ik zou het liefst stenen hebben ik heb gehoord dat sommige chiclides niet tegen te veel hout kunnen klopt dat?

sommige wel en sommige niet, cichliden uit het Malawi en Tanganyika meer doe je inderdaad geen plezier met teveel hout.

veel cichliden uit zuid en midden Amerika stellen hout juist wel weer op prijs (voornamelijk als beschutting)

houd rekening dat 100x50x50 niet bijster groot is voor veel cichliden.
de 2 die je zojuist opnoemt zijn 2 midden Amerikaanse soorten, erg temperamentvol :)
die moet je dus ook meer ruimte geven.

Kijk eerst even of je Malawi's, Tanganyika, midden of zuid amerikanen wil hebben, en ga daar op verder bouwen.

Malawi: veel stenen, en veel kleur in de bak. denk aan chindongo saulosi en labidochromis cereaules.

Tanganyika: veel stenen, minder kleur maar wel meer karakter dan menig Malawi.

Zuid-Amerika: Veel hout, paar keien, zitten zeker mooie vissen tussen maar zul je voornamelijk uit de dwerg cichliden + bijvis (zalmen ect) moeten kiezen. denk ook de kleinere dwerg cichliden zoals diverse apistogramma's, microgeophagus.

Midden-Amerika: veel hout, paar keien, ook zeker mooie vissen maar ook maar een klein aantal wat in je formaat bak zou passen. vaak wat temperamentvoller dan zuiders. denk aan een koppel
Herotilapia multispinosa bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik doen hartstikke bedankt voor jullie inf
 
Mooie bak zeg ik kan aan hele jonge zebra chiclides komen en vuurkeel chiclides gaat dat in mijn bak en kan dat samen?
Een koppel vuurkeels zou kunnen, maar dan kan er niet veel meer bij. Zebra cichliden worden aangeraden vanaf 1,5 op het internet. Mij lijkt het wel te kunnen in 1meter maar ze maken erg snel jonkies en zijn dan erg territoriaal dus ook daar zou je niet veel bij kunnen stoppen.
 
Zou ik ook niet alleen vrouwtjes kunnen nemen aangezien die kleiner worden?
 
De chiclides in het algemeen heb bij de meeste soorten ook bij sommige malawi dat veel vrouwtjes 10cm worden en mannetjes tussen de 15 en 17 cm
 
Nu zit ik nog met een vraag hoe de waterwissels zijn omdat ik overal lees dat veel chiclides hard water nodig hebben zoals de zebra's hoeveel procent van mijn water kan ik per x wisselen en hoe vaak?
 
De chiclides in het algemeen heb bij de meeste soorten ook bij sommige malawi dat veel vrouwtjes 10cm worden en mannetjes tussen de 15 en 17 cm


M.Buna, s worden niet zo groot, hoor.

is 10 cm een mooie maat.
En wat groter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chindongo saulosi
Metriaclima estherae
labidochromis caeruleus

om maar wat op te noemen, zijn allemaal klein blijvende Malawi mbuna's
 
Lol ben via marktplaats aan het speuren er zijn gewoon mensen die beweren dat er 35 malawi in 'n meter bak kunnen zonde zulke mensen denken aan eigen portemonnee en niet aan de dieren
 
Hartstikke bedankt voor jullie informatie ik heb er veel aan en ik ga heel goed nadenken over wat ik erin wil
 
Hartstikke bedankt voor jullie informatie ik heb er veel aan en ik ga heel goed nadenken over wat ik erin wil
Als je malawi's neemt zul je wel je andere vissen weg moeten doen. Hou ons op de hoogte, ben benieuwd naar wat je uiteindelijk kiest. :thumbs:
 
hoi 35 in een meter zou best kunnen maar of het voor jou en de vissen fijn is.

vaak zie ik malawi bakken met her en der een paar stenen. terwijl je een malawi bak moet vullen met rots formaties. dan kun je wel behoorlijk wat vissrn kwijt

verdiep je eens in het meer. het meer heeft een oppervlakte van 30x het ijselmeer of zo groot als België. daar in zijn talloze riffen waar vissen in een enorme dichtheid voorkomen. maar ik dacht dat nog geen 10% was bevolkt. wat ik wil zeggen is dat de vissen er wel tegen kunnen maar ze daar wel een enorme filter (de rest van het meer) voor nodig hebben. je bak met 35 vissen vullen zak dus wel gaan maar je moet enorm filteren en meerdere keren per week verversen. leuk in het begin....

het zal wel gaan. een hond dat nooit buiten gaat wandelen, een vogel die nooit een rondje mag vliegen of een kind die altijd mag gamen overleven het wel, maar blij zullen ze niet zijn
 
Lol ben via marktplaats aan het speuren er zijn gewoon mensen die beweren dat er 35 malawi in 'n meter bak kunnen zonde zulke mensen denken aan eigen portemonnee en niet aan de dieren


Zet jij er maar 10 in. Binnen maand jongen. hup, weer 6. dan weer jongen 8. da 5, 4, 7, . Moet jij zien hoe snel dat op loopt.

Maar, ik las al dat je het niet doet.

Vergis je niet in jongbroed. Heb ook weer jonge sturi. s/
 
Ik heb besloten om op de kleine malawi soorten te gaan de kleuren zijn erg mooi heb al een hoop stenen gekocht heb ook gehoord dat ze makkelijk in combinatie met jonge zebra kunnen maar dan moeten ze wel met elkaar opgroeien ik heb ook gehoord dat als ik harde planten op mijn rotsen maak dat ze die met rust laten ik laat nog 'n foto zien als het eenmaal klaar is
 
Dit is het tot nu toe de meervallen gaan weg beetje een domme fout iemand nog tips?

15474129237704528039359853559513.jpg
 
Synodontis kan er wel bij, goed kijken welke soort want er zijn er die goed erbij kunnen, de synodontis komt ook voor in het malawimeer
 
Oké dat wist ik niet maar mijn aquarium is 100x50x50 gaat dat dan nog?
 
mooie vissen inrichting vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi.
 
Oké dat wist ik niet maar mijn aquarium is 100x50x50 gaat dat dan nog?
nope niet met die sydountissen. Worden rond de 20cm. Ik zie komkommer in je bak liggen waar is dat voor? Ook zou ik je cory's wegdoen als je die nog hebt. Ze waarderen de waardes van de Malawi's niet
 
De corrydora worden opgehaald die komkommer is voor de ancistrus en ze zijden dat de chiclides dat ook graag hebben
 
Dit is de vis stond op het plaatje bij de winkel

Heel dat plaatje klopt niet zag ik net heb het opgezocht het lijkt een vedervin meerval

IMG-20190114-WA0000.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan