Chichliden


V

visfish

Guest
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een geschikte bak en wil gaan beginnen met het houden van Chichliden.

Ik heb het volgende in mijn hoofd :
- Bak van 150 CM lang
- Rots achtige omgeving.
- Sterk Filter.
- Weinig Beplanting.


Welke Chichliden zijn voor de beginner makkelijk?, en is het hierboven genoemde juist of zit ik er dan compleet naast?

Hoeveel zou je er kunnen houden in een bak van 150cm?
 
Voorkeur gaat toch uit naar Malawi
 
Ja dan is je keuze reuze.

Heb je jezelf al eens verdiept in het verschil tussen Mbuna's, Keizerbaarzen, Vrijzwemmers en Rovers?

Rovers vallen zogoed als af gezien je bakmaat, voor de meeste vrijzwemmers is die ook aan de kleine kant.

Mbuna zijn het actiefst van allemaal, je kan het ook druk noemen :))
Mbuna zijn echte groenvoer eters, mixen dus ook niet lekker met alle andere soorten.
Verlangen wel ook vol ingerichte bak i.v.m. territorium drift.

aantal koppels keizerbaarzen is wellicht ook leuk, wellicht gemixt met een aantal kleiner blijvende vrijzwemmers.
 
Dan wat voor Malawi's? Mbuna houden van veel rotsen, Aulonocara's al wat minder stenen en wat meer vrije zwemruimte, Utaka's zijn vrij zwemmers, zou kunnen, maar dan heel specifiek en of wat kleiner blijvende soorten maar beter is een grotere bak.

Ook zal je je eerst wat beter moeten verdiepen nog in wat voor soort filters. Ik zeg bewust filters want 2 is geen luxe maar eigenlijk wel een must voor een bak van 1,50. Met mogelijk nog stromingspompen (hangt af van je visbestand).

Soort stenen. Maaskeien, breuksteen wordt veelal gebruikt. Bodembescherming is zeker niet verkeerd om te gebruiken bij een hoop stenen.

Beplanting zou kunnen, in het meer zelf komen weinig soorten planten voor. En het kan een uitdaging zijn ze enigzins goed te houden. Je kan denken aan Valisneria soorten (gigantea of spiralis). Redelijk goede verlichting is dan ook wel een pre.

Zomaar even wat dingen waar je rekening mee moet houden. Zo zijn er nog wel meer, maar dat is wellicht voor later.

Gr. Ed
 
Bedankt voor alle informatie!
Waarom er iemand met een droevig gezicht reageerd vraag ik me dan weer af?

Wellicht heb ik niet de juiste kennis in deze vissoort maar volgens mij is daarom deze website uitgevonden om informatie in te winnen...
 

Terug
Bovenaan