channa andrao biotoop


bijna vergeten. zo ja welk mos zouden jullie aanraden en is er toevallig ook nog een die uit azie (assam) komt?
 
Helaas heb ik tot grote ergernis nog steeds te weinig informatie over planten/vissen uit de brahmaputra rivier of west bengal.
Echter heb ik wel wat ideeën voor de bak van biotopen.
Igarape_do_Daracua_the_small_forest_stream_of_Rio_Negro_river_near_Barcelos_Brazil_1.jpg

6736bb3a48052aaee6c1704ddf960896.jpg

Kopački_rit_Croatia_east_of_vilage_Kopačevo_swamp_area_of_Drava_branch_1-1-1024x468.jpg

Zoiets wil ik er eigenlijk van maken, alleen dan met meer planten.
 
2efl2bo.jpg

samenstelling abiotische factore
-temperatuur wil ik graag laten dalen van 20-25 om het natuurlijke paring gedrag van de channa's op te wekken

vissen: keuze 1
-2x channa andrao (13cm)
-10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-5 botia lohachata of garra flavatra
-4x Dario Dario

keuze 2
2x channa andrao
10x Chandramara chandramara
10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-4x Dario Dario

keuze 3
-2x channa andrao
-3x (1m/2v) Scoliodon laticaudus



planten:
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

aantal vraagjes:
-wat vinden jullie van het bestand?
-Wat voor mos soorten kunnen jullie aanraden?
-wat voor middenzwemmers zouden jullie aanraden?
-heb ik voor deze planten een voedingsbodem nodig?
-ik heb geen felle lamp, het is er maar 1 omdat er 1 kapot gevallen is. Is dit een probleem voor de planten?
-Moet ik plantenvoeding toevoegen als er wel een plantenbodem inzit?
-Heb ik een c02 flipper nodig?
 
Laatst bewerkt:
ik had deze op een na ook allemaal al gevonden. Staat helaas weinig informatie in over het ecosysteem daar.
Maar ik hou het ziezo bij wat ik nu heb. Echter weet ik niet of dit kan... so
-wat vinden jullie van het bestand?
-Wat voor mos soorten kunnen jullie aanraden?
-wat voor middenzwemmers zouden jullie aanraden?
-heb ik voor deze planten een voedingsbodem nodig?
-ik heb geen felle lamp, het is er maar 1 omdat er 1 kapot gevallen is. Is dit een probleem voor de planten?
-Moet ik plantenvoeding toevoegen als er wel een plantenbodem inzit?
-Heb ik een c02 flipper nodig?
 
Ik weet helaas te weinig van dit biotoop om jou daar over te kunnen adviseren.
De vragen gaan niet echt over de biotoop. Je hebt toevallig geen idee of het visbestand oke is en of de planten speciale dingen nodig hebben?
Dit wordt na veel aquaria gehad te hebben mijn eerste echte beplante bak met vissen die geen grote rovers zijn. Dus eigenlijk ben ik compleet nieuw op dit gebied. Sterker nog ik heb nog nooit vissen gehad voor een lange tijd die kleiner bleven dan 10cm.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is Dario Dario levend voer voor de Channa andrao.

Als je slim bent maak je eerst met Excel een lijst met alle belangrijke info over alle vissen die wilt hebben. Zodat je beter kunt beoordelen of dat zij bij elkaar passen, waterwaarden, temperatuur e.d.
 
Volgens mij is Dario Dario levend voer voor de Channa andrao.

Als je slim bent maak je eerst met Excel een lijst met alle belangrijke info over alle vissen die wilt hebben. Zodat je beter kunt beoordelen of dat zij bij elkaar passen, waterwaarden, temperatuur e.d.
ze komen uit hetzelfde gebied, dus waterwaarden, temperatuur zijn hetzelfde. Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen of het voer wordt of niet. Ik gaf altijd meelwormen aan mijn channa andrao, die zijn 2cm. maar de barbelen die ik samen met de andrao had van 3cm liet hij met rust. Dus ik hoop eigenlijk dat hij Dario's ook met rust laat.
 
Bekijk bijlage 240948
samenstelling abiotische factore
-temperatuur wil ik graag laten dalen van 20-25 om het natuurlijke paring gedrag van de channa's op te wekken

vissen: keuze 1
-2x channa andrao (13cm)
-10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-5 botia lohachata of garra flavatra
-4x Dario Dario

keuze 2
2x channa andrao
10x Chandramara chandramara
10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-4x Dario Dario

keuze 3
-2x channa andrao
-3x (1m/2v) Scoliodon laticaudus



planten:
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

aantal vraagjes:
-wat vinden jullie van het bestand?
-Wat voor mos soorten kunnen jullie aanraden?
-wat voor middenzwemmers zouden jullie aanraden?
-heb ik voor deze planten een voedingsbodem nodig?
-ik heb geen felle lamp, het is er maar 1 omdat er 1 kapot gevallen is. Is dit een probleem voor de planten?
-Moet ik plantenvoeding toevoegen als er wel een plantenbodem inzit?
-Heb ik een c02 flipper nodig?
ff terug naar de vragenlijst
 
Laatst bewerkt:
Iemand? dit topic loopt nogal dood.:help:

wil graag antwoorden op mijn vragen gehad hebben voor aanstaande maandag want ik haal de vissen donderdag op. Dus dan moet de bak maandag al gescaped worden.
 
Er zijn hier niet zo heel veel mensen die roofvissen houden vgm.

Mischien is er een roofvissen-forum? Anders stel daar je vragen op, denk dat je betere antwoorden krijgt.;)


Maar houd ons hier wel op de hoogte, ben benieuwd hoe alles eruit komt te zien:deal:;)
 
Er zijn hier niet zo heel veel mensen die roofvissen houden vgm.

Mischien is er een roofvissen-forum? Anders stel daar je vragen op, denk dat je betere antwoorden krijgt.;)


Maar houd ons hier wel op de hoogte, ben benieuwd hoe alles eruit komt te zien:deal:;)
heb je de vragen gelezen?:S gaat voornamelijk over planten en alle andere vissen behalve de channa
 
Oooo,:oops:, heb niks gezegt. ;)

-tempratuur wil ik graag laten dalen van 19-25 om het natuurlijke paring gedrag van de channa's op te wekken

vissen: keuze 1
-2x channa andrao (13cm)
-10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-5 botia lohachata of garra flavatra
-4x Dario Dario

keuze 2
2x channa andrao
10x Chandramara chandramara
10x schooltje midden/boven zwemmers, iemand ideeën?
-4x Dario Dario

keuze 3
-2x channa andrao
-3x (1m/2v) Scoliodon laticaudus



planten:
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

aantal vraagjes:
-wat vinden jullie van het bestand?
-Wat voor mos soorten kunnen jullie aanraden?
-wat voor middenzwemmers zouden jullie aanraden?
-heb ik voor deze planten een voedingsbodem nodig?
-ik heb geen felle lamp, het is er maar 1 omdat er 1 kapot gevallen is. Is dit een probleem voor de planten?
-Moet ik plantenvoeding toevoegen als er wel een plantenbodem inzit?
-Heb ik een c02 flipper nodig?
-worden Dario's denk je opgegeten ?
 
Dario dario, rustig visje die in dezelfde laag zwemt als Channa. Wordt dus duur voer.

Gewoon javamos!

Nee, geen voedingsbodem. Geen felle lamp is ook geen probleem, maar verwacht niet dat de Eleocharis een tapijt vormt. Gewoon hoog laten worden en je hebt een leuk plantje. Co2 toevoegen zou ik niet doen... Zeker niet met een lage ph.
 
Dario dario, rustig visje die in dezelfde laag zwemt als Channa. Wordt dus duur voer.

Gewoon javamos!

Nee, geen voedingsbodem. Geen felle lamp is ook geen probleem, maar verwacht niet dat de Eleocharis een tapijt vormt. Gewoon hoog laten worden en je hebt een leuk plantje. Co2 toevoegen zou ik niet doen... Zeker niet met een lage ph.
en planten blijven gewoon goed leven zonder co2+voedingbodem+velle lampen?
 
en planten blijven gewoon goed leven zonder co2+voedingbodem+velle lampen?
Ja, als je de makkelijkere planten neemt, en niet je hele bak vol zet.
I,p.v. een voedingsbodem kun je kleibolletjes of voedingscapsules gebruiken, deze stop je direct onder de plant.
Voedingsbodem moet je na 2 jaar ofzo vervangen.


Je hebt planten die voeding uit de bodem halen, en planten die de voeding uit het water halen vgm.;)
 
Ja, als je de makkelijkere planten neemt, en niet je hele bak vol zet.
I,p.v. een voedingsbodem kun je kleibolletjes of voedingscapsules gebruiken, deze stop je direct onder de plant.
Voedingsbodem moet je na 2 jaar ofzo vervangen.


Je hebt planten die voeding uit de bodem halen, en planten die de voeding uit het water halen vgm.;)
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

dus hierbij alleen bolletjes is genoeg?
 
een bekende die ook channa's heeft helaas geadviseerd geen Dario's te nemen. Het zou goed gaat totdat ze gaan paren.Hij zelf heeft garnalen bij zijn andrao's en die worden altijd met rust gelaten totdat ze gaan paren dan zijn al zijn garnalen plotseling weg.
Dus ik zit nu een beetje te twijfelen of ik Dario's neem en dan zodra ik er paarseizoen van maak de Dario's tijdelijk in mijn moeders bak stop of dat ik gewoon geen danio's neem.

Trouwens het is zo schattig. De kleine bleheri die ik heb is nu 5cm en als ik met mijn vinger in de bak ga, bijt hij meteen in mijn vinger. Ik kan hem zelfs uit de bak halen met een wormpje. Als de worm 10cm boven de kap hangt springt hij uit het water bijt erin en laat niet meer los. Moet je na gaan hoe makkelijk vissen is in Azië. Je hebt niet eens een haak nodig. Alleen een worm in je hand.:D
 
Er zijn hier niet zo heel veel mensen die roofvissen houden vgm.

Mischien is er een roofvissen-forum? Anders stel daar je vragen op, denk dat je betere antwoorden krijgt.;)


Maar houd ons hier wel op de hoogte, ben benieuwd hoe alles eruit komt te zien:deal:;)
Om eerlijk te zijn. Het roofvissen forum is het meest slechte forum wat er is. 90% van die mensen houdt vissen in bakken die je eigenlijk liever niet ziet. Dan krijg je ook nog op iedere vraag 5 antwoorden waarvan 4 helemaal nergens op slaan. Dan heb je gelukkig een paar admins op dat forum die goed advies geven en er werkelijk verstand van hebben maar de rest is gewoon.... :stom:

Ik ga vrijdag denk ik de bak inrichten met stenen en hout. Heb helaas geen geld meer voor planten.... :juggle: door de 2 meter bak... Dus de bak komt alleen maar te staan met vuursteen en hout en java varens. De bodem laat ik leeg totdat ik zeker weet of ik plantenvoedsel moet toevoegen bij de bodem of niet.
 
Dus ff voor de zekerheid. Ik kan een beplante bak maken. Helemaal vol met planten zonder c02 flipper, zonder felle lamp en zonder voeding bodem en zonder goedjes toe te voegen mits ik 1x per week water wissel doe?

met deze plantjes :
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

Ook zou ik dit visbestand kunnen nemen.
-2x channa andrao (13cm)
-10x danio (geen idee welke pas)
-9 botia's (een kleinere soort)
-5 garra flavatra
 
Helemaal vol met planten zonder c02 flipper, zonder felle lamp en zonder voeding bodem en zonder goedjes toe te voegen mits ik 1x per week water wissel doe?
Geen echte plantenbak. Maar ik dacht dat je een matige beplantig wilde.
Maar als je een echte plantenbak wilt, kun je denk ik wel beter co2 gaan toevoegen;)
 
Geen echte plantenbak. Maar ik dacht dat je een matige beplantig wilde.
Maar als je een echte plantenbak wilt, kun je denk ik wel beter co2 gaan toevoegen;)
2efl2bo-jpg.jpg

het is wel de bedoeling dat de hele rots javavaren en caratopteris wordt uiteindelijk. Ook meer dan de helft van de bodem wou ik bekleden met grasachtige plantjes. En de rotala ga ik ook langzaam verspreiden over de hele achterkant als hij goed groeit.
 
Bekijk bijlage 241169
het is wel de bedoeling dat de hele rots javavaren en caratopteris wordt uiteindelijk. Ook meer dan de helft van de bodem wou ik bekleden met grasachtige plantjes. En de rotala ga ik ook langzaam verspreiden over de hele achterkant als hij goed groeit.
Dat ziet er mooi uit!:thumbs:



Even kijken wat anderen zeggen, want een CO2 expert ben ik ook niet.
Je zou het eerst kunnen proberen zonder, en als het niet wilt, er alsnog opzetten. Want het is wel een grote uitgave;)
 
Dat ziet er mooi uit!:thumbs:



Even kijken wat anderen zeggen, want een CO2 expert ben ik ook niet.
Je zou het eerst kunnen proberen zonder, en als het niet wilt, er alsnog opzetten. Want het is wel een grote uitgave;)
nou ik wil gewoon geen co2. Dus als het niet kan ga ik opzoek naar andere planten.
Wat denk jij trouwens van de lamp en de bodemvoeding? En het vissenbestand?
 
nou ik wil gewoon geen co2. Dus als het niet kan ga ik opzoek naar andere planten.
Wat denk jij trouwens van de lamp en de bodemvoeding? En het vissenbestand?
Ik heb donker water, en drijfplanten, en mijn planten groeien, een felle lamp zit er dus niet echt boven. Dus dat kan denk ik wel. Maar heel goed zullen de planten niet groeien.
Voedingsbodem kun je beter niet doen, maar die voedingscapsules en bolltetjes vind ik wel een goed idee.

Over het visbestand durf ik geen uitspraak te doen, ik heb geen ervaring oid met deze vissen:sorry:;)
 
Dus ff voor de zekerheid. Ik kan een beplante bak maken. Helemaal vol met planten zonder c02 flipper, zonder felle lamp en zonder voeding bodem en zonder goedjes toe te voegen mits ik 1x per week water wissel doe?

met deze plantjes :
java varens
caratopteris
mos
rotala
eleocharis
nymphaea
vallisneria

Ook zou ik dit visbestand kunnen nemen.
-2x channa andrao (13cm)
-10x danio (geen idee welke pas)
-9 botia's (een kleinere soort)
-5 garra flavatra

Zoek naar planten die in de schaduw staan crypto's of met dik blad als de anubias, die kunnen zelfs in hard water overleven. Planten voeding is gewoon een kwestie van aanpassen aan wat je erin stopt, kalium is belangrijk, rotala is niet heel moeilijk maar om een mooi plantje te krijgen heeft deze toch best wat licht nodig.
 
-2x channa andrao
-10x danio
-6 botia's of -6 garra flavatra

Is dit een oke visbestand?
 
Ik denk dat je danio's het niet heel lang zullen overleven, soms heb je weleens geluk
 
Ja is inderdaad. Maatje houd alleen erbij wat niet in de bekpas en zelfs dat verdwijnt op zijn tijd hahaha
 
Nekko heeft nog niet helemaal door dat hij roofvis in zijn bak gaat plaatsen. Niet alleen snoek eet vis ;)
 

Terug
Bovenaan